מיליוני אזרחים בריטים בעלי הכנסה נמוכה התחילו לקבל היום (ג') מענק של 324 פאונד שנועד לסייע להם להתמודד עם עליות המחירים. האינפלציה בבריטניה היא מהגבוהות בעולם המערבי ועמדה על שיעור שנתי של 10.1% בחודש ספטמבר האחרון, לאחר שעלתה מ-9.9% באוגוסט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר למעשה בחלק השני של מענק בסך 650 פאונד שמחולק באופן אוטומטי לאנשים שמקבלים קצבאות הבטחת הכנסה, דמי אבטלה ולקבוצות נוספות בעלות הכנסה נמוכה במיוחד הנזקקות לסיוע כלכלי. המענק הנוכחי צפוי להגיע לכל הזכאים עד סוף החודש.
1 צפייה בגלריה
רחוב אוקספורד לונדון בריטניה
רחוב אוקספורד לונדון בריטניה
רחוב אוקספורד בלונדון
(צילום: AP)
בנוסף, חבילת הסיוע הממשלתית כוללת הנחה של 400 פאונד בחשבונות החשמל והגז לזכאים מעכשיו ועד חודש מרץ, וסיוע נוסף בסך 300 פאונד עבור חימום לחורף שיחולק ללמעלה משמונה מיליון פנסיונרים במדינה.
לפי הערכות הרשויות בבריטניה, כ-1.224 מיליון אזרחים בלונדון זכאים למענק, בנוסף ל-580 אלף זכאים בדרום-מערב המדינה, 846 אלף בדרום-מזרח, 627 אלף זכאים במזרח בריטניה, למעלה ממיליון זכאים בצפון-מערב המדינה, 689 אלף בסקוטלנד ו-309 אלף זכאים בצפון אירלנד.
מענקים מסוג זה עלולים להיות שנויים במחלוקת ולהיחשב כמהלך פוליטי בעיקרו, שכן סיוע כספי ישיר עשוי לעודד את הצריכה במדינה ובכך לסייע עוד יותר לעליות המחירים שאיתם הוא נועד להתמודד מלכתחילה.

יותר מחצי ממנהלי בתי הספר מתכננים קיצוצים נרחבים

בתוך כך, סקר ענק שנערך בקרב 11 אלף מנהלי בתי ספר בבריטניה - מרביתם מנהלי בתי ספר יסודיים - העלה כי למעלה ממחצית מהם מתכננים קיצוצי עובדים משמעותיים בשל היעדר תקציב ועליות המחירים במדינה. שני שליש מהמשיבים ענו כי יאלצו לקצץ במשרות עוזרי ההוראה שלהם, בעוד מחצית מהם ציינו כי יאלצו לקצץ גם בשעות העבודה של המורים.
לפי הסקר, הגדול ביותר מסוגו שנערך על ידי איגוד עובדים גדול של מורים בריטים, 54% ממנהלי בתי הספר טענו כי אם לא יקדמו את הקיצוצים המדוברים, הם יכנסו לגירעון תקציבי כבר השנה. רק 5% מהמשיבים טענו כי הם יוכלו לעמוד בעלויות שלהם בשנים 2023 ו-2024 מבלי להיכנס לגירעון. בנוסף, 47% מהמשיבים טענו כי הם יאלצו לקצץ את הסיוע שאינו אקדמי לילדים בשנה הבאה.
ברקע, בריטניה נמצאת מזה מספר חודשים בטלטלה פוליטית קשה במיוחד. לפני כשבועיים הפך רישי סונאק לראש הממשלה מטעם מפלגת השלטון השמרנית לאחר שליז טראס, אשר החליפה את בוריס ג'ונסון שהתפטר בסערה, התפטרה גם היא וסיימה כהונה קצרה במיוחד של 49 ימים בלבד.
בנאומו לאחר כניסתו לתפקיד התייחס ראש הממשלה החדש לטראס, ואמר שהוא ינסה לתקן את הטעויות שעשתה. טראס התפטרה אחרי הביקורת הגדולה על תוכנית קיצוצי המיסים שלה, שטלטלה את השווקים. סונאק, שכיהן כשר האוצר של ג'ונסון, והפסיד לטראס בספטמבר בבחירות הפנימיות במפלגה השמרנית, הביע במהלך הקמפיין התנגדות למדיניות הכלכלית של טראס.