ארבעה שבועות בדיוק לפני ההצבעות לאישור הסופי של תקציב המדינה וחוק ההסדרים הגדול בהיקפו אי פעם פעם בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, ב-10 בנובמבר, החלו ההצבעות לאישור פרקי חוק ההסדרים בוועדות הכנסת. זאת לאחר שההצבעות האחרונות לאישור חוק ההסדרים בכנסת, התקיימו במרץ 2018.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה כבר היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים שיביאו לשינוי מהותי בתחום התקשורת בארץ, שנועדו להגביר את פריסת הסיבים האופטיים לשירותי אינטרנט מהיר, מתוך פרק התקשורת בחוק ההסדרים.
1 צפייה בגלריה
ועדת הכלכלה
ועדת הכלכלה
ועדת הכלכלה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בינתיים אושר רק פרק הסיבים, ובהמשך היום צפויות הצבעות והכנה לקריאה שנייה ושלישית בנוגע לחוק לעניין עדכון השכר הממוצע. בהצעת החוק מוצע בין השאר להאריך את הוראת השעה לעניין השכר הממוצע במשק גם לשנת 2022, כך שהשכר הממוצע לפי חוק הביטוח הלאומי יישאר זהה לזה של השנתיים החולפות. חברי הכנסת ביקשו לשמוע בדיון מידע על המשמעויות של החוק, שעלול לפעול נגד עסקת החבילה במשק אם יוקפא שכר המינימום.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, פתח את הדיון בהכריזו כי "מדובר ביום חג, בו הוועדה מתחילה את ההצבעות לאישור סעיפי חוק ההסדרים". הוא אף הזכיר את הדאגה שלו ושל הוועדה לכך שהרשת תיפרס גם בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, ואמר כי הוועדה תדרוש ממשרד התקשורת לדווח לה, בעוד חצי שנה, על ההתקדמות ועל תמונת המצב של הפריסה בפריפריה.
רכזת תקשורת באגף התקציבים באוצר, ספיר אפרגן, ציינה בדיון המוקדם לאישור החוק, כי בסופו של דבר יגיע סיב לכל בית במדינת ישראל. היא הסבירה כי לאחר אישור הרפורמה לפריסת הסיבים, בוועדת הכלכלה, עלו בעיות של חברות התשתית שפוגעות ביכולת הפריסה שלהן. לדבריה, מטרת התיקון היא לאפשר להן לפרוס ביתר קלות תשתית בבניינים משותפים. מהדיווח עולה כי השנה תגיע הפריסה כבר ל-50% מהמדינה.
אפרגן הסבירה כי הבקשה היא לשנות את מנגנון הסירוב של בעלי בתים בבניינים משותפים, כך שמי שיוכל להניע את הפריסה בבניין יהיה בעל רישיון, בהסכמת בעל דירה. הוא יידע את הדיירים ואם לא תהייה התנגדות יוכל להניח תשתית לאחר 30 יום.
היום אישרה הוועדה, ברגע האחרון, תיקון להצעה שיאפשר הקלה נוספת על הדיירים, כך שאם חברה מסוימת כבר קיבלה את אישור הדיירים וחיברה בניין לתשתית הסיבים אזי חברה נוספת לא תידרש לבקש את אישור הדיירים מחדש כדי לפרוס את התשתית שלה.
לפי החלטת הוועדה, במקרה שהרשת כבר פרוסה תצטרך חברת התשתית החדשה, לבקשת אחד הדיירים, לתלות שלט בבניין ולהודיע על כך שפרוסה הרשת ועל כוונתה לפרוס גם את הרשת שלה. אם אחד מבעלי הדירות יתנגד הוא יוכל לפנות למפקח על הבתים המשותפים, אך במקרה זה סמכותו של המפקח תצומצם והוא יוכל להורות שלא לפרוס את הרשת רק אם יהיו לכך נימוקים מיוחדים.
לאחר אישור התיקון, בהמשך התקיימה הצבעה על סעיפים נוספים והם אושרו פה אחד בקולותיהם של היו"ר ביטון, ח"כ לימור מגן תלם, ח"כ רון כץ וח"כ מיכל שיר. ח"כ סמי אבו שחאדה לא השתתף בהצבעה וח"כ קרן ברק נכחה בדיון אך לא הצביעה כי אינה חברה בוועדה.