זעם התורמים על אוניברסיטאות היוקרה בארה"ב הולך ומתגבר: נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה (UPenn), ליז מגיל, סופגת ביקורת נוקבת על הופעתה בפני בית הנבחרים השבוע בדיון בנושא האנטישמיות בקמפוסים, ועתה אחד התורמים הבולטים של האוניברסיטה, רוס סטיבנס, מאיים למשוך תרומה של 100 מיליון דולר אם היא לא תתפטר.
במהלך עדותה ביום שלישי נמנעה מגיל מלומר שקריאה לרצח עם של יהודים מהווה הפרה של קוד ההתנהגות, בריונות או הטרדה, וטענה שההגדרה תלויה בנסיבות ובהקשר - וכך גם נשיאות הרווארד ו-MIT. חברת הקונגרס אליס סטפניק נדהמה מהתשובה וניסתה להקשות עליה: "זאת השאלה הקלה ביותר. האם קריאות לרצח עם של יהודים הם בריונות והטרדה?". מגיל לא השיבה בחיוב גם בפעם השנייה ואמרה: "אם הקריאה הופכת למעשה אז זאת הטרדה". בפעם השלישית, לאחר שנשאלה שוב, הודתה הנשיאה כי קריאה לרצח עם יכולה להיות אכן הטרדה.
1 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-פלסטינית בהרווארד
הפגנה פרו-פלסטינית בהרווארד
הפגנה פרו-פלסטינית בהרווארד
(Photo: AFP)
סטיבנס, בוגר אוניברסיטת פנסילבניה בעצמו ומנכ"ל חברת Stone Ridge, כתב לעובדיו כי "אם לא יהיה שינוי במנהיגות ובערכים של האוניברסיטה, אני מתכוון לבטל השקעה (ב-100 מיליון דולר) במוסד, וזאת כדי למנוע המשך נזק למוניטין של Stone Ridge כתוצאה מהקשר שלנו עם האוניברסיטה ומגיל". מדובר במניות של החברה המוחזקות על ידי האוניברסיטה.

משרד עורכי הדין דייויס פולק, המייצג את החברה, שלח מכתב לאוניברסיטה בו איזכר הסכם בין הצדדים, שנותן לחברה את האפשרות להחזיר לידיה את המניות, באם יש חשש ל"מוניטין, לאופי או למעמד" שלה.
מגיל ספגה אש כבר קודם לעדותה מצד תורמים, אנשי סגל, סטודנטים ובוגרים, בעקבות תקריות אנטישמיות מרובות שאירעו בקמפוס האוניברסיטה בחודשים האחרונים, ובפרט מאז פרוץ המלחמה בעזה, והתגובה הפושרת לטענתם של הנשיאה.

דירקטוריון היועצים קרא למגיל להתפטר

חבר הנאמנים של האוניברסיטה ערך אתמול ישיבת חירום בעקבות הדברים, ודירקטוריון היועצים העומד בראש בית הספר לעסקים וורטון של האוניברסיטה קרא להעביר אותה מתפקידה. בנוסף התייצבה מול מגיל קואליציה של תורמים, פוליטיקאים ואנשי עסקים שהוקיעה את עדותה בפני בית הנבחרים.
דירקטוריון היועצים כתב למגיל בין היתר כי "בעקבות הכישלון הכללי של הנהגת האוניברסיטה, אנו מציעים לך ולחבר הנאמנים על החלפת ההנהגה באופן מיידי. אנו ממשיכים להיות מודאגים מאוד מהתרבות המסוכנת והרעילה בקמפוס, שזכתה להיתר מההנהגה". בין חברי הגוף ששלח את המכתב נמנים בוגרים ידועים כמו המיליארדר ג'וש האריס, מנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון לשעבר אלכס גורסקי, מנהל קרן בלקסטון דייוויד בלליצר ומנכ"ל BET סקוט מילס.

סם אלטמן: "לא הבנתי עד כמה האנטישמיות בארה"ב חמורה"

מנכ"ל חברת הבינה המלאכותית OpenAI, סם אלטמן, כתב שהוא מודה שלא הבין עד כמה נרחבת בעיית האנטישמיות בארה"ב. "במשך זמן רב אמרתי שהאנטישמיות, במיוחד בקרב השמאל האמריקני, אינה חמורה כפי שאנשים טוענים", כך כתב אלטמן בפוסט שהעלה אתמול (ו') לפלטפורמת X, "אני רוצה להצהיר שטעיתי לגמרי", הוא כתב.

אלטמן, יהודי, הביע את הבלבול והתסכול שהוא חווה לנוכח המצב: "אני עדיין לא מבין את זה, או יודע מה לעשות בקשר לזה, אבל זה דפוק לגמרי".
אלטמן אינו איש העסקים היחיד שמביע לאחרונה דעה דומה. לדוגמה, מנהל קרן הגידור והמיליארדר ביל אקמן מיצב את עצמו כמתנגד הקולני ביותר לקמפוסים בארה"ב ותגובתם למלחמה בין ישראל לחמאס. אקמן, בוגר אוניברסיטת הרווארד, תקף אותה ואוניברסיטאות נוספות בשל אחריותן לעליית האנטישמיות בקמפוסים.
"למה האנטישמיות פרחה בקמפוסים ברחבי העולם? בגלל מנהיגות כמו גיי, מגיל וקורנבלות' (נשיאות אוניברסיטת פנסילבניה ו-MIT) שמאמינות שרצח עם הוא תלוי הקשר", כך כתב אקמן ב-X ביום שלישי השבוע.