אם תשאלו את הכלכלנים - הם לא הופתעו מניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב, לא משום שראו את הסקרים, אלא בשל מה שקרה בשבוע שעבר בשוק המניות בארה"ב. מאז שנת 1928, באופן קבוע, כאשר שערי המניות ירדו לפני יום הבחירות - השלטון התחלף. וזה בדיוק מה שקרה גם הפעם. אמש (ש') רשתות הטלוויזיה האמריקניות הכריזו כי ביידן נבחר לנשיא ה-46 של ארה"ב לאחר שניצח בפנסילבניה, גרף את 20 האלקטורים שלה, וחצה את רף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון בבחירות. עם זאת, הנשיא דונלד טראמפ לא קיבל את התוצאות וצפוי לערער עליהן.

אין ספק שלניצחונו של ביידן והדחתו של דונלד טראמפ תהיה השפעה בתחום עיקרי אחד כבר בקרב מאוד: בתחום הכלכלי. הרבה לפני שישתנו דברים, אם בכלל, במדיניות החוץ, כולל כלפי ישראל, ובעשרות תחומים אחרים. הכלכלה תדבר מיד בשפה ביידנית, שממש לא מתכתבת טוב עם שפת הכלכלה הטראמפית.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
הנשיא שכנראה יוצא דונלד טראמפ, והנשיא הנבחר ג'ו ביידן
(צילום: shutterstock)

השפעה ברורה ומידית

ההשפעה בכלכלה היא מיידית. כבר ביום שני צפויים שוקי ההון בארה"ב להגיב על תוצאות הבחירות. עדיין אי אפשר לדעת מה יקרה השבוע אולם השפעת ניצחון ביידן, התומך בחדשנות, בהזרמת טריליוני דולרים למשק כבר בראשית 2021, בהקצאת דיור לשכבות החלשות, במלחמה חסרת פשרות בתחום האקלים ובהעלאות מיסים למאיון העליון, תהיה ברורה.
ביידן כיוון למדיניות אחרת לחלוטין מזאת של טראמפ (למעט בנושא מלחמת הסחר מול סין). טראמפ הבטיח הפחתות מיסים נוספות, הישענות, כמו בתחום התחבורה, על העולם הישן ("שכל אחד יסע באיזו מכונית שהוא רוצה") והזרמת פחות ממחצית הדולרים שהבטיח ביידן למשק, כי בעיני טראמפ הרי הקורונה היא לא ממש מגיפה קשה והרסנית.
טראמפ הוא קפיטליסט ללא תקנה וביידן ממש לא. בעוד שאת טראמפ עניין בעיקר אם המשקיעים בשוק ההון עשו עוד כמה דולרים של רווח - ובתקופתו הם אכן עשו הרבה רווחים בדולרים - ביידן גילה עניין גם במצב הכלכלי הגרוע בכפרי האינדיאנים, אצל ההיספנים ובשכונות העוני בשיקגו ובניו יורק. ובכלל, נשיא רפובליקני היטיב לאורך השנים יותר עם שוק ההון מאשר נשיא דמוקרטי.

איך יגיבו שוקי ההון?

מול דבריו של טראמפ, שנחשבו לא אחת לגזעניים, ביטא ביידן אהדה למיעוטים ולמצבם הכלכלי. גם התבטאויותיו, לעתים אומללות למדי של טראמפ על סכנת נגיף הקורונה - מהשתייה המומלצת של אקונומיקה, הזלזול בסכנת ההידבקות ועד לכך שחלה בעצמו - הגבירו את האהדה לביידן. זה נחשב שקול ורציני יותר, מה ששוקי ההון דווקא יוכלו לאהוב בחודשים הקרובים - איש רציני שינהל את ארה"ב בשום שכל וכך גם את הכלכלה.
אולם, יש גם מי שחוששים שתמיכתו הרבה של טראמפ בשוקי ההון תיפסק עם הכרזת ביידן ב-20 בינואר לנשיא ה-46 של ארה"ב, וחלק מהכלכלנים חוששים שבעת הקרובה שערי המניות דווקא יירדו מעט.
הכל תלוי גם בגל השני של הקורונה, שהפיל בסוף השבוע את הבורסות באירופה. הדאגה מכך שהנגיף יישאר איתנו עוד תקופה לא קצרה עלולה לגרום לירידות שערים בשוקי ההון בעולם, כולל בחודשים האחרונים לישיבת דונלד טראמפ בבית הלבן.
במצב התחלואה הנוכחי ספק אם ג'ו ביידן יעז להעלות מיסים כבר ברבע הראשון, אולם תוכניתו להעלות את מס החברות מ-21 אחוזים ל-26 ואף ל-28 אחוזים, תוכל להתבצע, אך בהדרגה רבה, נוכח מגיפת הקורונה, שהתמשכותה כבר קרוב לשנה לא נצפתה לפני חודשים אחדים, כאשר הגה את תוכניתו. גם העלאת המיסים שביידן מתכנן בדרגת המיסוי העליונה מ-37% לכ-40% תידחה כנראה לפחות לאמצע השנה הבאה אם לא ל-2022.
בעניין אחד ביידן יתיישר עם טראמפ: מלחמת הסחר הבלתי מתפשרת נגד סין תימשך ואולי אף תחריף. בעיקר ילחם הנשיא החדש בגניבת זכויות היוצרים על ידי מפעלים בסין וישאף להעברת עבודה לאמריקנים, כמו גם דרישה נמרצת להקלות מצד שלטונות סין לעבודת חברות אמריקניות בסין עצמה.


עוד בתוכנית: העלאת שכר המינימום והרחבת ביטוחי הבריאות

מה עוד מתכנן ג'ו ביידן? הוא יבקש להיטיב עם השכבות החלשות יותר, בהעלאת שכר המינימום, הרחבת ביטוחי הבריאות וסיוע מיוחד, בשל מגיפת הקורונה, למובטלים ולעניים. הוא הודיע כבר שיקצה מאות מיליארדי דולרים להשגת דיור לשכבות החלשות ויפעל לחקיקה לשכירות הוגנת יותר.
ביידן מצדד בהדפסת כסף גדול למטרות חיוניות ואחת מהן תהיה הקצבה של יותר מטריליון דולר להשקעות בתשתיות כבר בשנים הקרובות. השקעה כזאת תספק עבודה רבה דווקא לעשרות אלפים מהעשירונים התחתונים וזאת מטרתו של ביידן בעדיפות גבוהה.
נשיאה החדש של ארה"ב, למרות שיהיה הקשיש בנבחרים לנשיאות ארה"ב אי פעם, דוגל בחדשנות. לכן יעודד את תעשיות הרכב לייצר מכוניות מזהמות פחות, שיזיקו פחות לאקלים - נושא מוביל אצל ביידן - ובעיקר יעודד ייצור מכוניות חשמליות וקטנות יותר, שיצרכו פחות אנרגיה. הוא גם התחייב כבר להשקיע כרבע טריליון דולר במחקר ופיתוח של טכנולוגיות חדשות בעשרות תחומים.
בתחום הבריאות מתכנן ביידן להעניק זיכויי מס לביטוח בריאות, להוזיל את מחירי התרופות תוך עידוד מפעלים שיפעלו כך, ומעבר לטיפול בחולים באמצעים חדשניים יותר, כולל בבדיקות רופא מרחוק באמצעות האינטרנט וגם הקדמת טיפולים דחופים לא רק לבעלי ממון, בעידוד כספי של המדינה.
אין ספר בכלל שבתחום הכלכלי מחכה כעת תקופה מאתגרת ומעניינת במיוחד בארה"ב ובעולם כולו, כולל בישראל, שתושפע עד מאד ממה שיתרחש כבר בעת הקרובה בכלכלת ארה"ב.
פורסם לראשונה: 20:02, 07.11.20