הנשיא הנבחר ג'ו ביידן צפוי לאייש בימים הקרובים כמה מהתפקידים הכלכליים הבכירים ביותר בממשל החדש, ובינתיים הכריז רשמית על מינוייה של ג'נט ילן לשרת האוצר. הקבוצה המסתמנת כוללת כלכלנים ליברליים ומומחים לקביעת מדיניות, שרשמו הישגים במהלך שני הממשלים הדמוקרטיים הקודמים בראשות הנשיא ברק אובמה.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
ילן הפכה ליושבת הראש של הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, בשנת 2014, כאשר הכלכלה עדיין התאוששה מהמיתון הגדול של 2008. בסוף שנות התשעים היא הייתה היועצת הכלכלית הבכירה של הנשיא ביל קלינטון במהלך המשבר הפיננסי באסיה. תחת ביידן היא תוביל את משרד האוצר עם הכלכלה באחיזת מגפה גואה.
היא האישה הראשונה שתוביל את משרד האוצר בהיסטוריה של כמעט 232 שנים. היא תקבל לידיה משק במיתון, עם אבטלה גבוהה, עסקים קטנים שמתקשים לשרוד וצרכנים שנמנעים מלבצע הוצאות גדולות בצל המגפה.
4 צפייה בגלריה
ג'נט ילן בתפקידה כיו"ר הפדרל ריזרב
ג'נט ילן בתפקידה כיו"ר הפדרל ריזרב
ג'נט ילן בתפקידה כיו"ר הפדרל ריזרב
(צילום: רויטרס)


ביידן מעוניין להכניס גיוון גם למשרדים הכלכליים. צוות הקמפיין של הנשיא הבא טרם הודיע על כל המינויים, אך על פי גורמים המעורים בנושא, היועצים הכלכליים הבכירים בממשל החדש כבר נבחרו:

נירה טנדן, מנהלת משרד הניהול והתקציב (OMB)

טנדן משמשת הנשיאה והמנכ"לית של מרכז החשיבה הליברלי של המרכז לקידמה אמריקנית. היא הייתה מנהלת המדיניות הפנימית של קמפיין אובמה-ביידן, אך הטביעה את חותמה כבר בימי קלינטון.
טנדן שימשה גם מנהלת מדיניות בקמפיין הנשיאותי של הילרי קלינטון בשנת 2008. לפני כן הייתה מנהלת חקיקה במשרד הסנאט של קלינטון, סגנית מנהלת הקמפיין ומנהלת ההנפקות בקמפיין הסנאט של קלינטון בשנת 2000. היא שימשה גם כיועצת מדינית בכירה בממשל ביל קלינטון.
4 צפייה בגלריה
נירה טנדן
נירה טנדן
נירה טנדן
(צילום: AP)

אם מינויה יאושר, היא תהיה האישה הלא-לבנה הראשונה והאישה הדרום-אסייתית הראשונה שתוביל את משרד הניהול והתקציב (OMB - Office of Management and Budget), שהוא המשרד הגדול ביותר בממשל ופעילותו העיקרית היא לעזור לנשיא בהכנת התקציב.

בריאן דיזי, מנהל המועצה הלאומית לכלכלה בבית הלבן (NEC)

דיזי, לשעבר יועץ כלכלי בכיר בממשל אובמה וכיום המנהל הראשי וההשקעה העולמית של השקעות בר קיימא ב-BlackRock, יהיה היועץ הכלכלי הבכיר בבית הלבן של ביידן. הוא עבד בעבר בבית הלבן של אובמה, שם החזיק בתואר סגן מנהל הן של המועצה הלאומית לכלכלה (NEC - The National Economic Council) והן של ה-OMB.
4 צפייה בגלריה
בריאן דיזי
בריאן דיזי
בריאן דיזי - משמאל
(צילום: רויטרס)

ססיליה רוז, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים (CEA)

רוז היא ראש בית הספר לעניינים ציבוריים ובינלאומיים באוניברסיטת פרינסטון. היא כיהנה במועצת היועצים הכלכליים (CEA - Council of Economic Advisers) בין השנים 2009-2011, וכיהנה ב-NEC בשנים 1998-1999 בממשל קלינטון.
יש לציין כי רוז הייתה אחת מיוזמות מכתב הכלכלנים שנשלח לפני כמה חודשים, שבו יותר ממאה כלכלנים קראו לנקוט בפעולות ממשלתיות נוספות כדי להקל על מצבם הכלכלי של האמריקנים, שהורע מאוד בצל מגפת הקורונה. רוז, שהיא שחורה, תהיה האישה הלא-לבנה הראשונה שתעמוד בראשות ה-CEA.
ביידן צפוי גם למנות את הת'ר בושיי, הנשיאה והמנכ"לית של מרכז וושינגטון לצמיחה שוויונית, ואת ג'ארד ברנשטיין, ששימש כיועץ כלכלי לביידן בתקופת ממשל אובמה, לכהן במועצה. גם בוסי וגם ברנשטיין יעצו לביידן במהלך הקמפיין לנשיאות.
פורסם לראשונה: 11:03, 30.11.20