1 צפייה בגלריה
אבא בדיכאון
אבא בדיכאון
(צילום: Shutterstock)

בית המשפט למשפחה בתל אביב אישר לאחרונה לגרושה ישראלית להגר לאנגליה עם בן זוגה הנוכחי ועם שני ילדיה הקטינים, וזאת חרף התנגדות אביהם - בעלה לשעבר. השופטת תמר סנונית פורר הסתמכה על מומחית שקבעה כי אף שרעיון ההגירה מסב לאבא כאב רב, הוא לא בשל לשמש כמשמורן.
התביעה הוגשה ב-2018 – ארבע שנים לאחר שהאם התגרשה ושנתיים לאחר שנישאה לבן זוגה החדש, יליד אנגליה. האם הסבירה שהיא מעוניינת להגר עם בעלה כדי לשקם את חייה ולגדל את הילדים ברווחה. היא הציגה תוכנית הגירה מפורטת והתחייבה לשמירת הקשר בין הילדים לבין אביהם. האם טענה כי היא ההורה המרכזי עבור הילדים וטובתם להיות בקרבתה. לדבריה, אביהם לא כשיר להיות משמורן ואינו מעורב בחיי היומיום שלהם.
האב הביע התנגדות למעבר וביקש שהילדים יעברו למשמורתו אם האם תעזוב את הארץ. הוא הדגיש את קרבתו ואהבתו לילדיו וטען כי האם מנסה לבטל את ההורות שלו. לדבריו, ההגירה נועדה להגשים את טובתה האישית ולא את טובתם.
השופטת סנונית-פורר מינתה מומחית לבדיקת טובת הקטינים. כעבור כחצי שנה, שבמהלכה נפגשה עם הילדים, ההורים ובני הזוג, המליצה המומחית באופן חד-משמעי על היתר הגירה לאם והילדים בכפוף לכך שתדאג לשמירת הקשר עם אביהם.
למרות ביקורת קשה שהפנה האב כנגד חוות הדעת והמומחית, שלטענתו הייתה מוטה לטובת האם, השופטת קיבלה את המלצתה. בפסק הדין נקבע כי מדובר בחוות דעת אובייקטיבית, מפורטת ומעמיקה המשקפת את טובת הילדים ויכולות ההורים.
השופטת התרשמה שהאב התנגד לחוות הדעת ממקום של אהבה וכאב אך הוא לא בשל להיות משמורן. הוא לא מעורב בחיי היומיום של הקטינים ומשקיע מאוד בעבודה, לעיתים על חשבונם. השופטת הוסיפה כי האב לא נימק מדוע טובתם לעבור למשמורתו או כיצד תתבצע ההעברה ומהן תוכניותיו בהקשר זה.
השופטת ציינה כי רצון האם לשקם את חייה הוא סיבה לגיטימית להגירה וההחלטה לא נלקחה במטרה לנתק את הילדים מהאב או להחליף אותו. נהפוך הוא, האם מעוניינת לשמור על הקשר והתחייבה לכך בלב שלם. כמו כן נקבע כי טובת הילדים נבחנה לעומק ונראה כי שניהם רוצים להישאר לצד אמם.
"אהבת האב ניכרה לאורך כל ההליך ואין בקבלת התביעה בכדי להפחית מכך", נכתב בפסק הדין. "אולם, לצד האהבה הגדולה של האב לקטינים נבחנה טובתם בנסיבות הקיימות מהן עולה כי טובתם להגר עם האם".
לפיכך אישרה השופטת את ההגירה, תוך שהורתה לאם לשתף את האב בבחירת מוסדות החינוך, לדאוג לקיום קשר יומיומי עמו, להביא את הילדים לארץ שלוש פעמים בשנה לפחות ולאפשר לאב לבקר באנגליה. האב חויב בהוצאות מופחתות של 11,700 שקל.