שר האוצר, משה כחלון, ומנהל רשות המיסים, ערן יעקב, סיכמו הבוקר (א') על דחייה  בעשרה ימים של המועד  לדיווח ותשלום למע"מ - ממחר 16 במרץ (ב') עד ל-26 למרץ. ברשות המיסים מבהירים כי לא חל שינוי במועדים לדיווח ותשלום מקדמות וניכויים למס הכנסה. ואולם, גורמים ברשות מציינים כי מאחר שמדובר במקדמות על פי ההכנסות הצפויות השנה של העסקים, העסקים יכולים לצמצם את תשלום המקדמות בהתאם למצב הנוכחי, שבוודאי יפגע בהם, ללא כל החלטה או נוהל רשמי.
ברשות אומרים כי ההחלטה על הדחייה בתשלום המע"מ התקבלה במטרה להקל על המגזר העסקי, המתמודד עם ההשלכות הכלכליות של התפשטות נגיף הקורונה בארץ ובעולם ושל הצעדים שננקטים במטרה לצמצם את פגיעתו באוכלוסייה. עוד הודיעה הרשות כי תנחה את מנהלי המשרדים בכל מערכי המס לפעול בהתחשבות מירבית - ולתת מענה פרטני לעסקים שנקלעו לקשיים בשל המצב. יצוין כי בסוף השבוע האחרון פנו נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל), רועי כהן, וח"כ בועז טופורובסקי בבקשה למנהל רשות המיסים בנושא.
2 צפייה בגלריה
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
(צילום: דוברות משרד האוצר)
רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, אמרה בתגובה כי "הארכה של עשרה ימים בתשלום מע"מ מהווה בהחלט צעד חיובי. יחד עם זאת, יש להאריך גם את מועדי הדיווח והתשלום של מע"מ באמצעות האתר ב-19.3 ואת הדיווח והתשלום באמצעות הדו"חות המקוונים ב-23.3. כמו כן, העובדה שאין שינוי במקדמות וניכויים היא חמורה, ויש לתת מענה גם במתן אורכות מיידות בנושאים אלו. הביטוח הלאומי אמור לפעול בהתאם להחלטות מס הכנסה, כך שהחלטות אלו משפיעות גם על מדיניות הביטוח הלאומי".

רשות שוק ההון למשקיעים: "לפעול בחסכונותיו בשיקול דעת"

בתוך כך, הגופים הפינננסייים - חברות ביטוח ובתי השקעות - נפגשו בסוף השבוע האחרון עם ראש רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, משה ברקת, כדי לוודא את מוכנות המערכת הפיננסית להשלכות מגפת הקורונה על פעילותן. "בימים אלו, בהם אנו מתמודדים עם השלכות התפרצות נגיף הקורונה, הגורמת גם לתנודתיות בשווקים ולאחרונה גם למגבלות על פעילות גופים במשק, חשוב שהציבור ידע כי כספי החיסכון שלו, המנוהלים על ידי הגופים המוסדיים, מנוהלים במקצועיות ובאחריות לטווח ארוך", נמסר בהודעת הרשות.
2 צפייה בגלריה
משה ברקת רשות שוק ההון
משה ברקת רשות שוק ההון
משה ברקת, ראש רשות שוק ההון
(צילום: לשכת סוכני ביטוח)
עוד נאמר בהודעה: "אנו מזכירים לציבור לבצע פעולות בחסכונותיו מתוך שיקול דעת, ולאחר קבלת יעוץ מתאים מגורמים מורשים. רשות שוק ההון פועלת כדי להבטיח מתן שירות רציף למבוטחים וחוסכים גם בימים אלו. המערכת ערוכה לתשלום סדיר של קצבאות ותגמולים ולאספקת השירותים החיוניים, תוך מזעור הפגיעה האפשרית למבוטחים ולחוסכים. בשבועיים האחרונים דרשנו מהנהלות הגופים להיערך לתרחישים שונים, על מנת להבטיח את קיום יעדי השירות הנדרשים, את הבטחת שלום עובדיהם, ואת היערכותם לעבודה מרחוק, ועל פי הדיווחים שקיבלנו מרבית הגופים המוסדיים קיימו בדירקטוריונים דיונים בנושא ונערכו בהיבטים השונים".
ברקת ציין כי "אנו מצפים מהגופים להמשך עמידה בקשר ומתן מענה מספק לחוסכים ולמבוטחים. גם אנו ברשות נערכנו לתגבור מערך פניות הציבור והקמת חדר מצב לטיפול במשבר וסיוע לציבור. אנו בוחנים צעדים שיקלו על ציבור המבוטחים בימים אלו. כך למשל, הרשות פועלת מול חברות הביטוח וספקי שירותים, כדי לבחון הגברת מתן שירותים של ייעוץ רפואי דיגיטלי על ידי רופאים מומחים 24/7 ובשעות בהן לא ניתנים שירותים על ידי קופות החולים. דבר זה עשוי לסייע מאוד לקשישים, אזרחים בבידוד ולכלל הציבור".
פורסם לראשונה: 09:30, 15.03.20