למרות בקשת המדינה, בג"ץ סירב לדחות על הסף את העתירה למתן דמי אבטלה לעצמאים שהוגשה על ידי לשכת יועצי המס, ארגון להב וארגונים נוספים. כעשרים עצמאים הגיעו היום (ד') לבית המשפט העליון בירושלים כדי לקחת חלק בדיון בעתירה, שבה הם מבקשים דמי אבטלה כמו שמקבלים השכירים. "אנחנו רוצים שוויון. יש מדינה אחת לשני עמים. העם של השכירים והעם של העצמאים", אמר עו"ד רועי כהן, יו"ר ארגון לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל).
שלשום הגישה המדינה בקשה לבג"ץ, שבה כתבה כי אין מקום לבירור עתירה שבה נטען כי לא די במענה שניתן לעצמאים, שלאחר הגשתה נקבעו הסדרים משמעותיים, לרבות בחקיקת משנה ובהחלטות ממשלה.
1 צפייה בגלריה
מחאת העצמאים בכיכר רבין
מחאת העצמאים בכיכר רבין
מחאת העצמאים בכיכר רבין
(צילום: יעל גויסקי)
בבקשה נכתב כי מטבע הדברים, ככל שלעותרת יש טענות לגבי ההסדרים הקונקרטיים שנקבעו, באפשרותה להעלותן בפני הגורמים המוסמכים, ואין כל מקום לביקורת שיפוטית במסגרת עתירה זו.
יוע"מ ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, מסר כי "הגשנו את הבג"ץ למען קהל לקוחותינו העצמאים מתוך דאגה כנה לכלכלת ישראל ולעתיד החברה והמשק שלנו. אני חייב לציין שבית המשפט העליון הקשיב בקשב רב לטענות שלנו, שעיקרן היה - שמגזר העצמאים זכאי לקבל מהמדינה את אותם משאבים שהיא השקיעה בציבור השכירים.

"דיון הסיטורי"

"כל מה שביקשנו זה להיות אזרחים בעלי זכויות שוות לקבלת רשת ביטחון כלכלית, ובמיוחד בעת משבר חריג וקיצוני, כפי שאנו חווים בחודשים האחרונים. אני רוצה להדגיש, שהדיון אינו על תוכנית כלכלית כזו או אחרת, זהו דיון עקרוני על מתן זכויות שוות לכלל אזרחי המדינה".
לקראת סוף הדיון ביקש עו"ד כהן את זכות הדיבור ואמר: "אני מדבר מדם ליבי, ארבעה חודשים שאין לי יום ואין לילה, הגענו לדרוש צדק עבור חצי מיליון עצמאים שעשרות אלפים מהם לא קיבלו אפילו שקל אחד מאז תחילת משבר הקורונה ואני מבקש מכבוד השופטים לעשות צדק אחת ולתמיד".
מחוץ לכותלי המשפט אמר עו"ד כהן כי "סיימנו כעת דיון היסטורי שנמשך למעלה משעה בבית המשפט העליון. לראשונה במדינת ישראל, בית המשפט דן בסוגייה המהותית לגבי דמי אבטלה לעצמאים".
עוד אמר עו"ד כהן כי "מדינת ישראל נתפסה עם המכנסיים למטה והותירה עשרות אלפים שנשארו ללא פיצוי. אנחנו לא אזרחים סוג ב׳. בג"ץ זה המוצא האחרון שלנו. איבדנו שליטה. אין פה שום יד מכוונת. אנשים פה לא יכולים לעבוד. תכניות מפלות את ציבור העצמאים. היום בית המשפט צריך לעשות צדק במדינת ישראל. מדם ליבנו אנחנו זועקים".