"הקמת משטרת מחשבות, סתימת פיות ומניעת ביקורת". זאת היא כותרת מכתב חריף ביותר ששיגר הערב נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחר שלא הוזמן למפגש השבועי שהבטיח ראש הממשלה לקיים עם העצמאים כדי להבטיח שהמענקים מגיעים אליהם כעת כסדרם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כהן הופתע לגלות שלפגישה הערב (א') שאליה הוזמנו ראשי ענפים עצמאיים שונים, הוא עצמו לא הוזמן, למרות שהוא עומד בראש ארגוני העצמאים בארץ.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארגון העצמאים להב, רועי כהן, וראש הממשלה, בנימין נתניהו
נשיא ארגון העצמאים להב, רועי כהן, וראש הממשלה, בנימין נתניהו
נשיא ארגון העצמאים להב, רועי כהן, וראש הממשלה, בנימין נתניהו
(צילום: טל קירשנבאום, קובי גדעון לע"מ)
בימים האחרונים תקף עו"ד כהן בזעם את תכנית המענקים לכל האזרחים שהגה ראש הממשלה, בעוד שלטענת נשיא ארגוני העצמאים הסיוע שהובטח להם מגיע טיפין טיפין ויש עשרות אלפי עצמאים רעבים.
במכתבו לנתניהו מציין עו"ד כהן, כי בלהב חברים 58 ארגונים עצמאיים וארגונים מקצועיים מהגדולים במשק, לרבות הענפים שנפגעו במשבר הקורונה, בהם התאחדות סוכני הנסיעות ויועצי התיירות, לשכת מארגני תיירות נכנסת, אגודת מורי הדרך, איגוד המפיקים והאמרגנים, איגוד המסעדות והברים, בעלי העסקים בענף הספורט והכושר, ארגון מנהלי בריכות שחיה, מרכזי ספורט ונופש.

"מתבצע הפרד ומשול בין ארגוני העצמאים"

"מכובדי, אני פונה אליך על מנת להביא לידיעתך כי גורמים בסביבתך נוקטים בהתנהגות בלתי תקינה ולא אתית הגובלת בהקמת משטרת מחשבות ומבצעת דה פקטו הפרד ומשול בין ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. אני רוצה להאמין כי ידך אינה בדבר וכי התנהלות זו לא נעשתה בתיאום עמך ולא באישורך", כתב כהן לראש הממשלה.
עוד כתב נשיא להב, כי "ביום רביעי האחרון הוצגה התכנית הממשלתית לחלוקת מענקים לכלל אזרחי ישראל. מתוקף תפקידי כנשיא להב הבעתי הסתייגות מהתכנית שהוצגה היום ובבוקר אותו היום, ישבו נציגי הארגונים בלהב עם נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר ולא הצלחנו לסגור את כלל החורים בתכנית הכלכלית עבור המגזר העסקי בטענה שאין לכך תקציב ושעשרות אלפי עצמאים עדיין נופלים בין הכיסאות.
"כמו כן ציינתי כי לפני חלוקת מענקים לכלל האזרחים יש לפתור את מצוקת העצמאים שנותרה בעינה. ביקורת זו נעשתה בצורה עניינית מתוך אמונה כי ממשלת ישראל צריכה לתת פתרון בראש ובראשונה למי שהיא סגרה לו את העסק ונותר ללא מענה".
לטענת כהן, "בנקודת זמן זו החל תהליך חמור ביותר, בו למעשה הוקמה משטרת מחשבות. בשעה 23:00 התקשרו נציגים מטעמך לראשי הארגונים החברים בלהב, הודיעו להם על פגישה בהשתתפותך שתתקיים ביום חמישי בשעה 16:00 (במקום זו המתוכננת ליום שישי) וביקשו מהם לא ליידע בכך את נשיא להב ולשמור את דבר הפגישה בחשאיות. זאת ועוד, בפניות שנעשו על ידי ראשי הארגונים לבדוק את פשר הדבר, נאמר להם על ידי נציגי משרדך ש'ידאגו לארגונים שלהם' והעבירו להם מסרים על אי שביעות רצונם, בלשון המעטה, על הביקורת שמתחתי על התכנית הכלכלית וחלוקת המענקים לכלל אזרחי ישראל. בכך, דה פקטו, ביצעו נציגים מטעמך הפרד ומשול בין ראשי ארגוני להב".

"שיטות שנהוגות במשטרים אפלים"

לבסוף פגישה זו נקבעה להיום בשעה 21:00. "עד לרגע זה לא התקבלה כל פנייה להשתתפותו בה כנשיא להב, ארגון המייצג את מגזר העצמאים והעסקים - הגוף הנבחר, המייצג והמקצועי המרכז בעזרת מכון מחקר את כלל הנתונים הרלוונטיים לעניין המגזר העסקי. עצם היעדרותי מפגישה זו מדירה משולחן קבלת ההחלטות מעל 50 ארגונים המאגדים עצמאים ובעלי עסקים, שזעקתם לא תישמע ושוב יופקרו לגורלם".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה במלאות 9 שנים למחאה החברתית
ההפגנה במלאות 9 שנים למחאה החברתית
ההפגנה במלאות 9 שנים למחאה החברתית
(צילום: מוטי קמחי )
כהן טען במכתבו, כי הוא רואה בחומרה רבה התנהלות זו ומעשה שלא יעשה "ואסור לך לתת יד למצב עניינים זה". לדברי כהן, "הניסיון להדיר את הארגון המייצג את כלל ארגוני העצמאים בישראל מהשתתפות בדיון עם ראש הממשלה היא התנהלות בלתי תקינה ולא אתית.
"יצירת מנגנון של משטרת מחשבות, שמי שמבקר את ראש הממשלה מודר מפגישות. יצירת מנגנון לחץ על ראשי הארגונים שבמידה שיעבירו ביקורת לא יזכו לשיתוף פעולה ודיאלוג מול הממשלה - שיטות אלה נהוגות במשטרים אפלים ולא דמוקרטיים", מוסיף כהן.
"שיטת ה'הפרד ומשול' שהנהיגו אנשי משרדך בין הארגונים כדי לייצר פילוג וויכוח האם נכון ללכת לפגישה עם ראש הממשלה - היא דבר בלתי נתפס. נוצרה מציאות בלתי תקינה בעליל בה השתתפות של ראש ארגון מייצג בפגישה מקצועית ועניינית עם ראש הממשלה הפכה ככלי מיקוח ומנוף לחץ פסול על דרך התנהלותו של ראש הארגון. זה פשוט תסריט בלהות של משטר דמוקרטי ומנהל תקין במדינת ישראל". כהן ממתין עדיין שיוזמן לפגישה הערב.
בפגישה הערב צפויים להשתתף בין השאר נשיאת לשכת רו"ח, איריס שטרק, נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, השף חיים כהן, כיו"ר ארגון המסעדות, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, עופר שטרית, הבעלים של חברת ההפקות "כפיים" ואחרים.
מגורם המעורב בארגון הפגישה נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה נפגש מעת לעת עם נציגים שונים על מנת לשמוע מגוון רחב של גופים, עצמאים ומגזרים".