משרד האוצר צפוי להעלות היום (ה') לאישור הממשלה את המתווה לסיוע לעסקים עם מחזור של עד 20 מיליון שקל. התקציב שיוקצה לכך יעמוד על כ-5 מיליארד שקל.
המודל המסוכם מחלק את העסקים הקטנים לשלוש קבוצות. כך, עסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל בשנה (נכון ל-2019), אלו יקבלו פיצוי שינוע בין 1,000 שקל ל-3,125 שקל בהתאם לגובה המחזור, בתנאי שתהיה ירידה במחזור של מעל 25% בתקופת המשבר.
1 צפייה בגלריה
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
(צילום: AP)
הקבוצה השנייה: עסקים עם מחזור של בין 300 אלף ל-1.5 מיליון שקל יקבלו פיצוי חד פעמי בגובה של בין 6% ל-30% מהמחזור החודשי במרץ ואפריל בהתאם לעומק הירידה במחזור (שתעמוד על לפחות 25%).
הפיצוי לעסקים בעלי מחזור עסקאות של בין 1.5 מיליון ל- 20 מיליון שקל יבוסס על הסכום בו ירד מחזור העסקאות של העסק בחודשים מרץ ואפריל השנה לעומת שנה שעברה בניכוי ההוצאות כאשר הסכום שנותר לאחר הקיזוז לא יעלה על 30% מהפגיעה. מהסכום הזה יחושב הפיצוי לפי מדרגות שנעות בין 10% ל-50%. כך שסך הפיצוי ביחס להפסד לא יעבור בקבוצה השלישית את ה-15%.
המתווה אושר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון לאחר תיאום עם נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי ונשיא להב רועי כהן.
מדובר למתווה הדומה לנוסחה שגובשה לאחר מבצע "צוק איתן", כשהמשמעות היא שהעסקים הגדולים יותר יפוצו על כל ההפסדים שנגרמו להם בחודשים מרץ ואפריל, תוך השוואה לרווחיהם בחודשים הללו בשנת 2019 לעומת מצבם בחודשים הללו השנה.
עד כה סירב האוצר לפצות את העסקים באופן גורף על כל הפסדיהם בחודשיים האחרונים לעומת רווחיהם באותם חודשים בשנה שעברה.
ביום שלישי האחרון התקיימה שיחה מכרעת עם ראש הממשלה ושר האוצר, שביקשו להבין את השיקולים המקצועיים להעדפת מתווה "צוק איתן" על פני מתווה שמחון (שהציע מענק חד פעמי של 15% מהמחזור למי שנפגע ביותר מ-50%). אולם יש לזכור שלאורך השבוע האחרון ניסו באוצר בכל פעם מחדש לסגור את המתווה המדובר אך לא הצליחו לעשות זאת לאור התנגדויות שונות כך שייתכן וגם הערב ברגע האחרון הניסיון ייבלם.
עו"ד רועי כהן ויוע"מ ירון גינדי מסרו כי "המתווה הנבחר הוא נכון מבחינה מקצועית, אך יחד עם זאת הבהרנו הערב לשר האוצר, שיש להגדיל את תקציב המתווה, כדי לעבות את הפיצוי לעסקים, על מנת לאפשר להם יכולת ביצוע וייצור כדי שישמשו מנוע צמיחה שיחזיר את המשק לפעילות ויקלוט חזרה את מפוטרי החל"ת".