ראש מועצת שלומי שבגליל המערבי, גבי נעמן, קרא לתושבי היישוב להחרים את מכרז רשות מקרקעי ישראל למכירת 96 יחידות קרקע עבור בני המקום, בשכונת יערית הסמוכה לגבול לבנון, ולא להתמודד בו עד שברמ"י יוזילו את מחירי האדמות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בתחילת החודש התבשרו ביישוב כי בשכונה החדשה יוקצו שטחים מוזלים ב-200 אלף שקל יותר ממחירן במכרז הקרקעות הקודם שנערך לפני כשלוש שנים. "ברמ"י רוצים שהילדים של שלומי לא יתמודדו על הזכות שלהם לקרקע כבני המקום, כדי שהקרקעות יעברו למכרז פומבי והרווח עליהן יהיה גדול בהרבה", מאשים נעמן.
1 צפייה בגלריה
היישוב שלומי
היישוב שלומי
היישוב שלומי

הוא טוען כי לא ייתכן שבתוך שלוש שנים עלויות הפיתוח לקרקעות השכונה יעלו ב-80 אחוז - מ-300 אלף שקל לכחצי מיליון שקל. שווי הקרקע הוא אפס שקלים מאחר ששלומי הוא יישוב צמוד גדר. נעמן סבור כי אוזלת יד של רמ"י בתמחור קרקעות השכונה בשנים עברו והעיכובים בשיווקים הביאה להתייקרות.
"התברר כי חסר כסף כדי להשלים את עלויות פיתוח התשתיות, ולמעשה הם מעמיסים את החוסר הזה על התושבים החדשים שמעוניינים לרכוש קרקע. אני לא מתערב לשוק החופשי, מי שרוצה שיקנה באיזה מחיר שמתאים לו, והביקושים אכן גדולים, אבל אני נלחם שלבני המקום המחיר יישאר כפי שהיה ולא יקפוץ ככה". הוא הוסיף כי "כואב לי על ילדי שלומי שלא יהיה להם כסף לרכוש קרקע ויאבדו את הזכות שלהם".
פרסום הכפלת עלות הקרקעות של המעוניינים מבני שלומי להקים את ביתם ביישוב עורר סערה. "מה קרה במדינה שפתאום הקרקע ביישוב שנמצא מטרים מרועי הצאן הלבנוניים מוכפלת?", שאלה יהודית בן-ישי, אם לשלושה ילדים וילידת המקום. שני הבוגרים עזבו את היישוב והיא קיוותה שבן הזקונים שלה יקנה קרקע ויקים את ביתו בסמוך לה. "בקיבוצים ובמושבים יש לילדים שלהם נחלות ו'בן ממשיך' ועוד פריבילגיות והילדים שלנו לא מקבלים", טוענת בן-ישי. "נכון שבמרכז הארץ יש שחושבים שחצי מיליון שקל ל-300 מטר קרקע זה לא כסף, אנחנו חיים פה בשכר נמוך וכל חטאנו שאנחנו מאוהבים במקום ולכן צריכים לשלם פי שניים מאשר שילמו על הקרקע עד היום".
לקרן מור-יוסף שלושה ילדים, הבכור הוא סרן בצה"ל, בת נוספת התגייסה לאחרונה והקטנה בת 12. "אנחנו רוצים את הבן שלנו כאן, והמדינה מכירה בעדיפות שיש לתת לבני מקום הזדמנות לקנות קרקע במחיר מוזל. לא ייתכן שהילדים שלנו יאבדו את ההזדמנות כי המחירים התייקרו כך".
ביום חמישי אמור נעמן לפגוש את אנשי מחוז הצפון ברמ"י. "אציג בפניהם את הבעיה וגם פתרונות שיסייעו להפחית את עלויות הפיתוח כחוק. אני מקווה שהם ישתפו פעולה", הוא ציין.
מרמ"י נמסר בתגובה: "בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל הקרקע בשלומי כיישוב קו עימות הינה ללא עלות והוצאות הפיתוח מסובסדות על ידי המדינה. עקב ביטול מספר מגרשים לשיווק, נאלצנו להגדיל את הוצאות הפיתוח על יתרת המגרשים וזאת לאחר עבודה משותפת עם המועצה המקומית שאחראית לפיתוח התשתיות בשכונה. עם זאת תתקיים ישיבה בימים הקרובים מול ראש המועצה וצוותו על מנת לבחון הפחתה נוספת בהוצאות הפיתוח".