התחדשות עירונית של שכונות שלמות – לראשונה גם בחיפה. משרד הבינוי והשיכון אישר לאחרונה לקדם 4 תוכניות פינוי בינוי לשכונות נווה פז, נווה יוסף, תל עמל, רמת ויז'ניץ וחליסה - השכונות הוותיקות ממזרח וממערב לשכונת נווה שאנן שבמזרח העיר. במסגרת תוכניות אלה תבוצע בנייה חדשה על מגרשים פנויים, במקביל לחידוש המבנים הוותיקים, תוך דגש על מבנים לשימור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מדובר בשכונות ותיקות וחלשות, המתאפיינות במגוון אוכלוסיות, חלקן במדד חברתי-כלכלי נמוך מאוד. גם מחירי הדירות בהן נחשבים נמוכים, ולכן אין בהן היתכנות כלכלית להליכי התחדשות עירונית על ידי יזמים פרטיים. על פי אתר מדלן, מחיר ממוצע של דירה בשכונה החרדית רמת ויז'ניץ, למשל, עומד על כ-960 אלף שקל. בשכונות נווה פז ותל עמל המחיר הממוצע לדירה עומד על כ-700 אלף שקל.
2 צפייה בגלריה
שכונת חליסה חיפה
שכונת חליסה חיפה
שכונת חליסה חיפה
(צילום: אביהו שפירא)

שכונות אלה מהוות את הכניסה הראשית לחיפה מכיוון צפון ומזרח והן קרובות למרכזי תחבורה עירוניים, ציר המטרונית, כבישים ראשיים והרכבלית. אולם ללא היוזמה העירונית והממשלתית, לא ניתן היה לקדם שם הליכי התחדשות. לפיכך משרד השיכון אישר את מימון התוכניות ויצר לצורך קידומן מסלול חדש של בנייה בשטחים ריקים בתוך המרקם הבנוי, כדי לממש את פוטנציאל הפיתוח בשכונות אלו.
2 צפייה בגלריה
שכונת הדר הכרמל חיפה
שכונת הדר הכרמל חיפה
שכונת הדר הכרמל חיפה
(צילום: אבישג שאר ישוב )

אחת התוכניות חלה בשטח שבמזרח הדר הכרמל-ויז'ניץ, הכולל את רמת ויז'ניץ, מעונות גאולה ורחובות נוספים, הממוקמים בין הדר הכרמל לבין רמת הדר ומורדות ורדיה. מדובר בתוכנית התחדשות עירונית ראשונה בשכונה חרדית בעיר, המאופיינת במבנה טופוגרפי תלול, אולם בעירייה מציינים כי היא בעלת פוטנציאל לבנייה חדשה למגורים, לצד חידוש המרקם הקיים.
תוכניות נוספות המתוכננות במזרח נווה שאנן, כוללות בין היתר את מתחמי הרכבות ברחובות מימון, שמעוני, נחמיאס, גדליהו והגליל, ואילו במערב נווה שאנן מדובר במתחם שבין הרחובות נתיב חן, הגליל ויד לבנים. שתי התוכניות נסמכות על התוכנית האסטרטגית להתחדשות נווה שאנן רבתי, המקודמת על ידי עיריית חיפה.
התכנון המוצע כולל חלוקת השכונה לתתי מתחמים, כאשר כל מתחם יפותח בהתאם למאפייניו הייחודיים, אשר יקבעו את אופי והיקף הפיתוח. בחלוקה זו הושם דגש על רמת צפיפות הבינוי, פיתוח העירוניות ועירוב השימושים, שיפור הנגישות, קרבה לוואדיות ולערכי טבע, ערכי שימור ועוד.
התוכניות יכללו תכניות שלד שכונתיות ותוכניות מפורטות, אשר מכוחן ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה. השכונות נבחרו על ידי ועדה בין-משרדית, בראשות האדריכלית הראשית של משרד השיכון, ורד סולומון ממן, ויקודמו על ידי המינהלת להתחדשות עירונית ואגף תכנון עיר חיפה בשיתוף צוות משרד השיכון מחוז חיפה, בראשות אדריכלית ד"ר נאוה קיינר פרסוב.
שר השיכון, יצחק גולדקנופף, מסר: "זוהי בשורה משמעותית עבור משפחות צעירות ותושבים חדשים המבקשים לגור בעיר, וגם לאזרחים הוותיקים אשר איכות חייהם וסביבת מגוריהם תשתפר ותתחדש. אנו ממשיכים לפעול במלוא המרץ להגדלת מלאי הדירות, ולספק פתרונות דיור ואיכות חיים למען הציבור בצפון ובכל רחבי ישראל, בין היתר באמצעות הגדלת כמות השיווקיים והתחלות הבנייה וקידום תהליכי התחדשות עירונית בערים השונות".
מנכ"ל משרד השיכון, יהודה מורגנשטרן, ציין: "חיפה מאופיינת במגוון אוכלוסיות ותמיכתו של המשרד, בשיתוף פעולה עם עיריית חיפה, בקידום תוכניות לשכונות הקיימות והוותיקות חשוב ביותר. אני רואה חשיבות מכרעת בדאגה למרכזי הערים, והמשרד ימשיך לטפל וליזום תוכניות של התחדשות עירונית בערים נוספות בכל חלקי הארץ, בצפון ובדרום ולטובת כלל אזרחי ישראל. מדובר בבשורה גדולה לתושבי העיר חיפה, שיזכו לחידוש התשתיות הקיימות לצד בנייה חדשה".
ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, הוסיפה: "לאחר 4 שנים של מאמצים מול משרד השיכון והרשות להתחדשות עירונית בקידום ההבנה ששכונות חשובות אלה חייבות לעבור תהליך התחדשות מקיף, אני שמחה על היציאה לדרך. גם לתושבי השכונות הוותיקות מגיע ליהנות מאיכויות בנייה חדשות ומצוינות אדריכלית, אחרי כל כך הרבה שנים של ציפייה. תוכניות ההתחדשות לא רק שיקדמו ראייה אורבנית, קהילתית ומקיימת, אלא יהיו גם בעלות ערך חברתי מובהק. אני מאמינה שהעתיד והגאווה של העיר חיפה טמונים במרכזה העירוני ובשכונותיה הוותיקות בפרט. תוכניות התחדשות אלה, יחד עם שאר התוכניות אותן מקדמת העירייה בשכונות רבות ברחבי העיר, תעצבנה את פניה ואת אופייה הייחודי של העיר בעשורים הבאים כעיר ברת קיימא עם איכות חיים גבוהה".