בכל השבועות האחרונים, מאז חזרה הכנסת מפגרת חגי האביב, מתחיל כל שבוע באמירה כי השבוע הקרוב יהיה כנראה הגורלי לעתיד הממשלה. אז אומנם עד כה לא נפלה עדיין ההכרעה הגורלית, אך בעניין אחד אין ספק שנגרם כבר נזק רב ממצב התיקו הפוליטי - חוקים חשובים במיוחד לאזרחי המדינה ובעיקר לאלו מהשכבות החלשות ולמי שניזוקו במיוחד מהקורונה - תקועים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תמונת המצב של החוקים התקועים בראשית שבוע זה אינה מבשרת טובות בינתיים, והרשימה לא קצרה.
2 צפייה בגלריה
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
(צילום: איתמר אייכנר)
כך למשל, עסקת החבילה שנחתמה לפני יותר משבעה חודשים, לא תאושר קרוב לוודאי סופית בכנסת גם השבוע. שכר המינימום לא יעלה כנראה גם באחד ביולי ולפיכך מי שמביאים את השכר הנמוך היותר בישראל הביתה - 5,300 שקל בחודש בלבד - לא יקבלו זה החודש הרביעי ברציפות אפילו שקל אחד יותר. ההפסד שלהם הוא כבר 400 שקל - סכום משמעותי במיוחד לשכבות החלשות - כי לפי החוק לא ניתן לשלם את התוספת רטרואקטיבית.
אם עסקת החבילה לא תאושר גם השבוע, גם לא יינתן השנה כנראה יום חופש נוסף לעובדים, ה-13 במספר, שכן נותרה חצי שנה בלבד. ואת היום הזה גם אי-אפשר יהיה להחזיר. וגם הסעיף בדבר ביטול שעות נוספות תמורת שעות רגילות שבהן נעדר העובד מעבודתו - עדיין לא יופעל בקרוב.
ביום שלישי השבוע אומנם מתוכנן עוד דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בעניין עסקת החבילה במשק, אך הסיכוי שיושגו בו סיכומים והעסקה תובא לאישור מליאת הכנסת בימים הקרובים שואף לאפס, וגם אם היא תובא למליאה בהסכמת הקואליציה - היא עשויה ליפול בדיוק כמו חלק מצווי רפורמת החקלאות.

הפיצויים לעסקים עקב האומיקרון עדיין תקועים

בתוך כך, כמעט חצי שנה אחרי שזן האומיקרון של הקורונה שלח מאות אלפי ישראלים לבידוד וגרם לפגיעה באלפי עצמאים, הפיצוי שהובטח להם על ידי הממשלה טרם אושר וספק אם יאושר גם השבוע.
2 צפייה בגלריה
עצמאים מפגינים
עצמאים מפגינים
עצמאים מפגינים
(צילום: אבשלום ששוני)
מי ששמים מקל בגלגלים בעניין זה, כמו בחוקים אחרים, הם חברי האופוזיציה שלא מוכנים לאשר את הפיצוי במתכונתו הנוכחית, אף שכבר סיכמו את רוב תנאיו בדיוני ועדת הכספים של הכנסת. "יש לנו הסתייגויות לטובת העצמאים", הסביר ח"כ ינון אזולאי. אולי הן לטובתם - אך בינתיים העיכוב בתשלום פיצוי כלשהו פועל לרעתם.
למעשה, עד כדי כך הייאוש בקואליציה גדול מהמכשולים שמציבה האופוזיציה על החקיקה, שסגן השר במשרד ראש הממשלה, אביר קארה, פנה היום (א') לציבור העצמאים בבקשה שהם יהיו אלה שילחצו על חברי האופוזיציה שיתמכו בחוק פיצוי האומיקרון.
גורם המקורב בצמרת משרד האוצר, שמתואם עם השר אביגדור ליברמן, אמר לנו כי הממשלה מתכננת להביא את החוק להצבעה השבוע במליאת הכנסת, לאחר שאושר, חרף ההסתייגויות של חברי הכנסת מהאופוזיציה.
ולא רק העניינים האלה תקועים. באין רוב לקואליציה, כמעט נשכחה כבר התוספת שהובטחה עם שינוי מתווה תשלומי הגמלאות לפנסיונרים של צבא הקבע. עוד חודשיים תעבור שנה שלמה מאז ששרי האוצר והביטחון אימצו את ההצעה מעוררת המחלוקת לשנות את המתווה לאחר שבג"ץ הורה לסיים עם הסיפור. הסיכויים שהחוק הזה יאושר בקואליציה הנוכחית נמוכים אף מהסיכוי לאישור עסקת החבילה.

מה המשמעות לתקציב אם הממשלה תיפול?

נפילתה האפשרית של הממשלה הנוכחית אשר נדמה כי הולכת וקרבה משמעותה שאסור יהיה להעביר בכנסת - אשר תצא לפגרת מערכת בחירות - שום חוק שכולל הוצאה תקציבי. כלומר - בלי העלאת שכר המינימום, בלי פיצוי לעסקים על האומיקרון ובלי שינוי מתווה תשלומי הגמלאות לאנשי הקבע - חוקים שכולם עולים עוד כסף.
למעשה, מה שצפוי מאוד לקרות הוא שכל החוקים הללו "ייתקעו" עד כדי שלא יבוצעו כלל. עסקת החבילה תתבטל, כיוון שממילא צריך לשנות את סעיפיה נוכח המצב הכלכלי שנוצר מאז נובמבר האחרון, פיצוי האומיקרון לעצמאים יירד לטמיון - ואולי בינתיים הם יינזקו שוב מהגל השישי שעל תחילתו הכריז מנכ"ל משרד הבריאות, וגמלאי צה"ל יכולים לשכוח עד הודעה חדשה מהמתווה החדש.
אה, ועוד עניין לא שולי בהחלט: אם הכנסת תתפזר לא יהיה אפשר כנראה להמשיך ולהקפיא את ההצמדה לשכר הממוצע במשק - שפגה בסוף השנה. מה זה אומר? מספר דברים אירוניים ומרגיזים גם יחד. הדבר הראשון הוא ששכר המינימום יעלה בהתאם לשכר הממוצע - וככל הנראה יותר ממה שמוצע בעסקת החבילה, וגם יעלה שכר השרים, חברי הכנסת, השופטים וכל המוקבלים אליהם. בנוסף, אי-ההקפאה תביא לעוד שתי תוצאות לא רצויות: מחירי החשמל והארנונה, שחלק מהחישובים לקביעתם צמודים לשכר הממוצע במשק - יתייקרו עוד.
ואת כל זה כדאי שיפנימו חברי הכנסת – הן אלה שמבקשים לפזר אותה והן אלה שמתעקשים שלא לאשר את החוקים שמונחים מזה חודשים כאבן שאין לה הופכין על שולחן הכנסת.