יוזמת משרד החקלאות לסימון ארץ מקור של תוצרת חקלאית טרייה יוצאת לדרך. לממון ול-ynet נודע שהמשרד החל להתנות קבלת רישיון יבוא פטור ממכס לפירות וירקות לישראל בהצגת ארץ המקור של התוצרת והפרדתה מהתוצרת המקומית. יבואן שלא יעמוד בתנאי זה לא יקבל רישיון יבוא בפעם הבאה שיבקש.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנכ"ל משרד החקלאות נחום איצקוביץ' סיפר לממון ול-ynet שהמשרד כבר חילק רישיון יבוא ראשון בשיטה החדשה ליבוא 1,000 טונות מלפפונים מירדן. "ציון ארץ המקור והפרדתה מהתוצרת המקומית ייצרו שקיפות ויאפשרו לצרכן לבחור ולהעדיף תוצרת מקומית", אמר. "מעתה ואילך, רישיון יבוא במסגרת מכסות שינפיק המשרד יכלול תנאים דומים. נעודד כולנו רכישת תוצרת הארץ".
2 צפייה בגלריה
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
(צילום: אוראל כהן)
יש לומר שסיטונאי שמייבא ירקות תחת התנאי החדש לא בהכרח יכול לאכוף על הרשת הפרדה בין תוצרת הארץ לתוצרת חו"ל, ולכן התנאי אפקטיבי בעיקר בנוגע לרשתות שיווק שמייבאות לעצמן ורוצות לקבל מכסה פטורה ממכס שמגדילה את רווחיהן (המכס על יבוא מלפפונים הוא כ-90 אגורות לק"ג). רשתות קמעונאיות שלא ימלאו את תנאי הרישיון, לא יוכלו לקבל רישיון ממכסה פטורה ממכס בעתיד (יתאפשר להן לייבא תוצרת ללא פטור ממכס, אלא שזה פחות כדאי מבחינה כלכלית).
עד כה טענו רשתות השיווק שלא הגיוני ולא כלכלי לסמן על מוצר הנמכר בתפזורת את ארץ המוצא, לכן המשרד אינו דורש סימון כל ירק או פרי בנפרד אלא הפרדה על המדף. בהתחשב בכך שהחוק מחייב להטביע על כל מוצר ארוז בסופר את שם היצרן, הדרישה לסמן גם את מקור הפירות והירקות, הגיונית.
2 צפייה בגלריה
למרות המחסור במלפפונים, שנוצר בירדן עקב גל החום, בערב יום כיפור ירדו מחירי המלפפונים
למרות המחסור במלפפונים, שנוצר בירדן עקב גל החום, בערב יום כיפור ירדו מחירי המלפפונים
למרות המחסור במלפפונים, שנוצר בירדן עקב גל החום, בערב יום כיפור ירדו מחירי המלפפונים
(צילום: מירב קריסטל)
היוזמה החדשה יוצאת במקביל להצעת חוק לסימון תוצרת הארץ שמקדם שר החקלאות אלון שוסטר. בשבוע שעבר פירסם המשרד את תזכיר חוק הסטנדרטים, שפתוח כעת להערות הציבור ויקבע סטנדרטים לגידול, ייצור ושיווק של תוצרת חקלאית טרייה לשוק המקומי. על הפרק עומדת יוזמה נוספת לסימון ארץ המקור תחת הצעת חקיקה פרטית של ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן), שתובא בעתיד לוועדת השרים לענייני חקיקה.
נציין כי למרות המחסור במלפפונים, שנוצר בירדן עקב גל החום, בערב יום כיפור ירדו מחירי המלפפונים: ברשתות השיווק הגדולות, למשל שופרסל ורמי לוי, הם נמכרו במחיר רגיל - 5.9 שקלים לק"ג לעומת 9.6 שקלים בראש השנה. משרד החקלאות מסר כי "יש שפע סחורה לצד 'מסחר חלש' בשוק הסיטונאי".