ממש ערב ראש בשנה, ביום שישי בצהריים, תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד חודש אוגוסט, שלא יטמון בחובו קרוב לוודאי בשורת חג טובה במיוחד. על פי החזאים בגופים הפיננסים, המדד צפוי לעלות בכ-0.3% עד 0.4% ולהחזיר את שיעור האינפלציה השנתי בישראל לסביבות 4%, כפול מאמצע יעד האינפלציה שקבעה הממשלה לשנת 2023 – 1%-3%.
הסיבות העיקריות לעליית האינפלציה המחודשת והמדאיגה הן שתיים: הראשונה היא שמדד חודש אוגוסט אשתקד היה שלילי וירד בשיעור של 0.3%. המדד השנתי עומד כיום על 3.3% ואם המדד של החודש הקייצי אוגוסט יעלה כצפוי בכ-0.4% - המשמעות היא שהאינפלציה בישראל תחזור לשיעור שנתי גבוה של 4.0%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: shutterstock)
הסיבה השנייה נעוצה ברקע של סערת המשך החקיקה המשפטית ודיוני הבג"ץ בהרכבו המורחב המיוחד על ביטול חוק עילת הסבירות. בימים האחרונים זינק הדולר עד מעל לשער של 3.85 שקל לדולר - לעומת שער סביב 3.24-3.28 שקל לפני שנה ושער של כ-3.50 שקל לדולר בתחילת שנת 2023. ביממה האחרונה ירד שער הדולר בכאחוז והוא ממשיך להיטלטל בתנודות חדות למדי כמעט מדי יום, בעיקר על רקע ההתפתחויות וההערכות הפוליטיות.
עלייה משמעותית של שערי הדולר והאירו לאחרונה הביאה כבר לייקור כל היבוא, כולל חומרי גלם, שעוד ישפיעו על הייצור, הבנייה ומחירי יבוא הנפט בחודשים הקרובים. לדעת חלק מהחזאים, כולל גם כלכלני בנק ישראל, התייקרות היבוא עלולה אף להעלות את האינפלציה בישראל בשיעור גבוה מהצפוי בחודשים הקרובים.

יצויין שגם מדד ספטמבר היה אשתקד נמוך ועלה רק ב-0.2% ולכן כל מדד שיהיה גבוה מזה בחודש הנוכחי (המדד הזה יפורסם ב-15 באוקטובר) יקפיץ עוד את האינפלציה בישראל מעבר לשיעור של ארבעה אחוזים בשנה. מצב כזה ישפיע כנראה על העלאת הריבית על ידי בנק ישראל ל-5% עד סוף השנה האזרחית ואולי אף מעבר לכך אם השקל יפוחת עוד בשיעור משמעותי.
עם זאת, האינפלציה בישראל נרגעה מעט בחודשים האחרונים. ביולי המדד עלה אמנם ב-0.3%, אולם ביוני נרשם מדד מחירים לצרכן של 0% ובמאי המדד עלה רק ב-0.2%. לצד זאת באפריל 2023 זינק המדד בישראל בשיעור חג במיוחד של 0.8%, הגבוה ביותר מאז מדד חדש יולי 2022 שעלה בשיעור שיא בשנים האחרונות של 1.1%.
מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, קובע בתחזיתו העדכנית למדד חודש אוגוסט, כי המדד יעלה ב-0.3%, בעוד שאורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות חוזה מדד שיעלה בשיעור של 0.4%.
אסטרטג בנק הפועלים שפריר ציין כי "קיימת אי בהירות רבה בחודש הנוכחי באשר לאופן מדידת רכיבי הטיסות לחו"ל (שהתייקרו מאוד) והפירות הטריים (שהוזלו), בצד הרכיבים העיקריים הצפויים להשפיע על המדד".
רכיבי הדיור (שאינם מחירי הדירות) צפויים לעלות במדד עד 0.7%, רכיב החינוך, התרבות והבידור יעלה לפי תחזית בנק הפועלים בשיעור גבוה של 1.1% ועלייה צפויה גם במחירי בתי המלון באוגוסט. כך התייקרו באוגוסט כצפוי גם מסיבות ואירועים, לאחר תקופת בין המיצרים. לעומת זאת צפויה במדד ירידה במחירי ההלבשה וההנעלה והפירות הטריים.

איך ישפיע המדד על החלטת הריבית הבאה?

ומה יעשה בנק ישראל בהחלטת הריבית הבאה, ב-23 באוקטובר? לפי שעה רוב כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות סבורים כי אם לא תהיה הבטחה מפורשת של הממשלה כי החקיקה המשפטית תעצר - יאלץ בנק ישראל הפעם, לאחר שתי הפוגות בהעלאות הריבית, לחדש את ההעלאה ולהציב את הריבית הבסיסית בישראל על רף גבוה של 5.0%, שיהווה ריבית פריים של 6.5%.
חשיבות רבה במיוחד תהיה גם לפסיקת בית המשפט הגבוה לצדק, שתפורסם עד אז, בנושאי עילת הסבירות ובבג"ץ בעניין נבצרות ראש הממשלה, כמו גם לנוסח ולהחלטה שתיכלל בדוח של חברת דירוג האשראי מודי'ס, שיפורסם ב-13 באוקטובר, 10 ימים לפני החלטת הריבית הבאה.
בנוסף יתחשבו בבנק ישראל גם בנתוני האינפלציה בארה"ב, שחזרה לעלות. החשש בארץ הוא שהאינפלציה בארה"ב תוביל לעוד העלאת ריבית של הפד שתחזק את האפשרות לחידוש ההעלאה גם כאן.
חלק מהחזאים הביעו חשש, כי המשך אי היציבות הפוליטית בישראל תוביל את שער הדולר כבר בקרוב לכיוון של ארבעה שקלים, מה שיחייב בוודאות העלאת ריבית נוספת של בנק ישראל ואולי אפילו עוד העלאה בהחלטה שמעבר לזאת הבאה, שתהיה ב-27 בנובמבר.
פורסם לראשונה: 20:01, 13.09.23