1 צפייה בגלריה
סמ''ר שילה יוסף אמיר ז''ל שנהרג בפיגוע הירי בקדומים
סמ''ר שילה יוסף אמיר ז''ל שנהרג בפיגוע הירי בקדומים
סמ''ר שילה אמיר ז''ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
בג"ץ דחה אתמול (שלישי) עתירה שהגישה משפחת מחבל חמאס אחמד יאסין הלאל מוחמד גידאן, שהרג ביולי האחרון את סמ"ר שילה אמיר ז"ל, כנגד ההחלטה להרוס את ביתה בכפר קיביה ליד רמאללה. השופטת גילה כנפי-שטייניץ קבעה שהחלטת צה"ל להרוס את הבית, בפרט לנוכח מלחמת חרבות ברזל, התקבלה כדין ואין להתערב בה. השופטים אלכס שטיין ועופר גרוסקופף הסכימו עם פסק הדין.
ב-6 ביולי הגיע גידאן ברכב לפאתי היישוב קדומים כשהוא חמוש באקדח וסכין. משהגיע למקום כוח צה"ל על מנת לבדוק את רכבו, הוא פתח בירי ופגע באמיר. המחבל נוטרל בזירת הפיגוע ובהמשך נמצא כי מדובר בפעיל חמאס שתכנן את הפיגוע מבעוד מועד. צה"ל החליט להרוס את ביתו, ובתגובה הגישה משפחתו השגה בטענה שמדובר בצעד לא מידתי אשר יפגע במי שלא ידעו על כוונתו ולא היו מעורבים במעשה.
בספטמבר נדחתה ההשגה ומשכך הגישה משפחת המחבל את העתירה לבג"ץ, שבמסגרתה חזרה על טענותיה. צה"ל ציין מנגד כי בני משפחת המחבל גילו תמיכה פומבית במעשה הרצח. לשיטתו, הריסת הבית, בפרט לנוכח גילויי האהדה לפיגוע, תרתיע מחבלים פוטנציאליים נוספים מביצוע פיגועים דומים ותמנע שפיכות דמים מיותרת.
השופטת כנפי-שטייניץ דחתה את גרסת המשפחה שלפיה לא ידעה על הכוונה לבצע את הפיגוע. בין היתר ציינה כי האם הודתה במהלך ראיון שנתנה לתקשורת ששלחה את בנה לבצע את הפיגוע כנקמה על מבצע צה"ל בג'נין. היא הוסיפה שם שיש לה עוד שישה בנים לשלוח לביצוע מעשים דומים.
עו"ד דניאל כהןעו"ד דניאל כהןשרית ינקו
גם אחותו של המחבל ואביו, בכיר בחמאס, גילו שביעות רצון ממעשיו. האחות אמרה כי "טוב שאחיה מת בדרך זו ולא בדרך אחרת" וכי "היא בעד הפיגועים בעקבות מה שקרה בג'נין".
בפסק הדין צוין שאחרי הפיגוע התקיימה תהלוכה של פעילי חמאס בביתו של המחבל בכפר קיביא ונישאו נאומים של בכירי הארגון בשבחו. השופטת הסיקה שהעותרים ידעו על התוכנית של הבן. היא הדגישה כי אין בהחלטה משום אפליה כלפי הפלסטינים, שכן שכיחות פעולות הטרור וגילויי האהדה כלפיהם בציבור זה עולים לאין ערוך בהשוואה לציבור היהודי.
בנוסף קבעה השופטת שאין מקום להרוס רק את הקומה הראשונה של הבית, שבה היה מצוי חדרו של המחבל, אלא יש את המבנה כולו על שלוש וחצי קומותיו.
לסיכום היא התייחסה למלחמה המתנהלת מול חמאס: "בשעה ששורות אלה נכתבות מצויה מדינת ישראל במערכה קשה ומדממת מול אותו ארגון טרור רצחני שבשליחותו בוצע הפיגוע שבענייננו, לאחר שזה ביצע מעשים נפשעים ונתעבים שהדעת אינה סובלת, באלפי בני אדם, בהם קשישים, נשים וילדים. במציאות ביטחונית קשה ומורכבת זו, מדינה חפצת חיים זכאית, ואף חייבת, לנקוט אמצעים, גם אם קשים, לשם הגנה על שלום אזרחיה ותושביה ועל ביטחונם".
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העותרים: עו"ד נדיה דקה • ב"כ המשיבים: עו"ד רועי שויקה ועו"ד שרון אבירם • עו"ד דניאל כהן עוסק בחוקתי ומנהלי • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין