אלפי הורים לילדים בני 6 עד 12, שמשלמים מיסים בהיקף המספיק לניכוי נקודות הזיכוי ממס, צפויים לקבל תוספת של אלפי שקלים לשכר הנטו בתלוש השכר הקרוב. זאת לאחר שרשות המיסים הודיעה בימים האחרונים לכל המעסיקים במשק, כי בעקבות אישור חוק הגדלת טווח הגילאים של ילדים שהוריהם זכאים לנקודות זיכוי ממס עבורם – עליהם לזכות ממס בנקודה נוספת כל אחד מההורים העובדים רטרואקטיבית, החל במשכורת חודש ינואר השנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהתאם לחוק, כל הורה שיש לו ילד בגיל 6 עד 12, יזכה בנקודת זיכוי נוספת, מעבר לנקודות הזיכוי על ילדים מתחת לגיל 6 ובשל סיבות אחרות, כמו נקודות זיכוי ממס הניתנות לנשים, לבעלי מוגבלויות ולתושבי ישראל.
2 צפייה בגלריה
תלוש משכורת
תלוש משכורת
תלוש משכורת
(צילום: shutterstock)
החוק נכלל בתוכנית הכלכלית שיזם שר האוצר אביגדור ליברמן במסגרת מאבק משרד האוצר ביוקר המחיה, כדי לפצות הורים לילדים על ההתייקרויות הרבות במשק בעת האחרונה.
התוספת החדשה תינתן, לפי רשות המיסים, ל-610 אלף הורים עובדים לילדים בגילאים אלה, שמשלמים מס, בהיקף כולל של 2.1 מיליארד שקל. יצוין שגם עבור ילד שימלאו לו במהלך השנה 13 שנים - יזכו ההורים בניכוי המס עד לסוף שנת 2022, במשכורת חודש דצמבר.
שווי נקודת זיכוי אחת כיום הוא 223 שקל ולכן אם במשכורת חודש מאי, שתשולם בתחילת חודש יוני, יחושבו כבר על ידי המעסיק הזיכויים ממס על נקודות הזיכוי (מעסיק שלא יספיק לעשות כן יחויב לנכות את המס החל במשכורת חודש יוני) – ההטבה תהיה במשכורת של כל אחד מההורים, המשלמים די מס לצורך זה, 1,115 שקל עבור ילד אחד, שהם לזוג הורים 2,230 שקל. יצוין שאם המס המשולם על ידי ההורה העובד אינו גבוה מספיק, מענק ניכוי נקודות הזיכוי ממס יחולק על פני מספר משכורות.
יצוין שמדובר בחוק שהינו "הוראת שעה" שתסתיים בדצמבר 2022, אם החוק, שעלותו לתקציב המדינה גבוהה יחסית, לא יוארך בכנסת לתקופה נוספת.
מה כולל החוק? החלק הראשון בחוק נוגע כאמור לנקודות זיכוי במס להורים עובדים. כל אחד מההורים יקבל נקודת זיכוי במס בכל שנת 2022 על כל ילד שגילו 6 עד 12 שנים. בחלק השני הוחלט להגדיל את מענק העבודה כדי לייצר תמריצים לתעסוקה. על כך נרחיב בהמשך.
לילד שלי כבר מלאו 12 השנה, גם הוא נחשב? כן. לפי החוק, זכאים גם ילדים שמלאו להם 12 במהלך שנת 2022, וההטבה היא על כל השנה.
מהי נקודת זיכוי? תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי ממס ההכנסה, שמפחיתות את גובה מס ההכנסה שעליהם לשלם. הזכות הבסיסית עומדת על 2.25 נקודות לכל תושב, כששווי נקודה, נכון ל-2022 הוא 223 שקל לחודש, שהם 2,676 שקל לשנה שלמה. נשים זכאיות לחצי נקודה נוספת.
יש לי ילדים בגילים הרלוונטיים, האם אקבל תוספת לנטו? זה תלוי כמה אתה או את משתכרים. גבר תושב ישראל שלא זכאי לנקודות זיכוי אחרות יוכל להתחיל ליהנות ממלוא ההטבה - כלומר תוספת של 223 שקל בחודש לנטו, אם הוא מרוויח כ-7,000 שקל ברוטו לחודש ומעלה. אישה תושבת ישראל שלא זכאית לנקודות זיכוי נוספות תוכל ליהנות מההטבה המלאה רק אם היא משתכרת 8,000 שקל ומעלה. מנגד, אישה שמשתכרת 6,000 שקל או גבר שמשתכר 5,000 שקל לא ייהנו מההטבה כלל, מכיוון ששיעור המס שעליהם לשלם נמוך מגובה ההטבה.
כמובן, אם יש לכם מספר ילדים בגילים הרלוונטיים, שכל אחד מהם "יהיה שווה" זיכוי של 223 שקל בחודש, רף השכר שממנו תיהנו מההחזר המלא עולה.
גם להורים גרושים מגיעה נקודה? בהחלט כן. כל הורה בנפרד.
הילדה שלי בת 5, מה קורה במקרה הזה? על ילדים בגילי 5-1 כבר מגיעה נקודת זיכוי בחוק. מטרת החוק החדש הייתה להרחיב את ההטבה לגילים המבוגרים יותר.