אחד החוקים הכלכליים המשמעותיים ביותר עבר אמש (שני) סופית בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, ועובדים ישראלים רבים צפויים ליהנות ממנו כבר בקרוב. מה בעצם כולל החוק, מהי נקודת זיכוי, מהו רף השכר ממנו הורים לילדים בגילים הרלוונטיים ייהנו מההטבה המלאה והאם נרגיש את השינוי כבר בתלוש השכר הקרוב?
ynet עונה על השאלות בנוגע לחוק להגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק העבודה שקידומו החל ב"תוכנית הכלכלית להורדת יוקר המחיה" שהציג שר האוצר ליברמן לפני כשלושה חודשים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן מציג את התוכנית שבה נכלל החוק לפני שלושה חודשים. לבסוף הצליח להשלים את החקיקה
(צילום: לע''מ)
מה כולל החוק? החלק הראשון בחוק נוגע כאמור לנקודות זיכוי במס להורים עובדים. כל אחד מההורים יקבל נקודת זיכוי במס בכל שנת 2022 על כל ילד שגילו 6 עד 12 שנים. בחלק השני הוחלט להגדיל את מענק העבודה כדי לייצר תמריצים לתעסוקה. על כך נרחיב בהמשך.
לילד שלי כבר מלאו 12 השנה, גם הוא נחשב? כן. לפי החוק, זכאים גם ילדים שמלאו להם 12 במהלך שנת 2022, וההטבה היא על כל השנה.
מהי נקודת זיכוי? תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי ממס ההכנסה, שמפחיתות את גובה מס ההכנסה שעליהם לשלם. הזכות הבסיסית עומדת על 2.25 נקודות לכל תושב, כששווי נקודה, נכון ל-2022 הוא 223 שקל לחודש, שהם 2,676 שקל לשנה שלמה. נשים זכאיות לחצי נקודה נוספת.
יש לי ילדים בגילים הרלוונטיים, האם אקבל תוספת לנטו? זה תלוי כמה אתה או את משתכרים. גבר תושב ישראל שלא זכאי לנקודות זיכוי אחרות יוכל להתחיל ליהנות ממלוא ההטבה - כלומר תוספת של 223 שקל בחודש לנטו, אם הוא מרוויח כ-7,000 שקל ברוטו לחודש ומעלה. אישה תושבת ישראל שלא זכאית לנקודות זיכוי נוספות תוכל ליהנות מההטבה המלאה רק אם היא משתכרת 8,000 שקל ומעלה.
מנגד, אישה שמשתכרת 6,000 שקל או גבר שמשתכר 5,000 שקל לא ייהנו מההטבה כלל, מכיוון ששיעור המס שעליהם לשלם נמוך מגובה ההטבה.
כמובן, אם יש לכם מספר ילדים בגילים הרלוונטים, שכל אחד מהם "יהיה שווה" זיכוי של 223 שקל בחודש, רף השכר שממנו תיהנו מההחזר המלא עולה.
גם להורים גרושים מגיעה נקודה? בהחלט כן. כל הורה בנפרד.
הילדה שלי בת 5, מה קורה במקרה הזה? על ילדים בגילי 5-1 כבר מגיעה נקודת זיכוי בחוק. מטרת החוק החדש הייתה להרחיב את ההטבה לגילים המבוגרים יותר.
מתי בעצם אראה את הזיכוי בתלוש המשכורת וכמה יהיה שוויו? אחרי שאושר סופית בכנסת, החוק ייכנס לספרים כבר השבוע. מה שאומר שמחלקות השכר במקומות העבודה יוכלו לפעול לפיו כבר בתלוש הקרוב. מכיוון שמס הכנסה מחושב באופן שנתי, וההטבה היא רטרואקטיבית מינואר, ההורים הזכאים יוכלו לקבל סכום נכבד כבר במשכורת הקרובה.
למשל, אבא לילד בגילים הרלוונטיים שמשתכר 10,000 שקל ברוטו בחודש ולא זכאי לנקודות זיכוי נוספות, שילם בכל חודש השנה מס הכנסה בגובה 686 שקל. כעת הוא זכאי בעצם להחזר נקודת זיכוי על ארבעה חודשים ומס מופחת כבר על מאי - בסך הכל מדובר בהטבה של כ-1,100 שקל. כלומר, במקום לשלם החודש מס של 686 שקל כמו בכל חודש, בתלוש יופיע מס הכנסה שלילי בגובה 314 שקל.
יחד עם זאת, יש לציין כי למקומות העבודה מותר גם לבצע חישוב רטרואקטיבי במהלך החודשים הבאים ולא כולם יראו את ההחזר כבר במשכורת הקרובה.
למי רלוונטי החלק השני של החוק שמגדיל את מענק העבודה? חלקו השני של החוק נוגע כאמור למענק עבודה, או מענק "מס הכנסה שלילי" בשמו הקודם, שלו זכאים עובדים שמשתכרים שכר נמוך באופן יחסי בהתאם למספר הילדים שבחזקתם.
נכון להיום, המענק השנתי הממוצע לזכאים עומד על 4,000 שקל לפי נתוני רשות המיסים ולפי החוק החדש יגדל המענק ב-40%, וכך תעמוד התוספת על 1,600 שקל בממוצע לזכאי.
הצעד נעשה במסגרת מקדמה עבור שנת העבודה 2022, והזכאים שיגישו בקשה לרשות המיסים יקבלו את המענק בחודשים הקרובים.
איך הקואליציה הצליחה להעביר את החוק למרות שאין לה רוב בכנסת? החוק עבר בוועדת הכספים לפני כחודש לאחר שהושגו הסכמות עם הח"כים החרדים שבאופוזיציה. בתמורה לתמיכה, הורד גיל הזכאות המינימלי למענק עבודה ל-21 במקום 23, ויש בכך חשיבות להורים צעירים במיוחד שכמובן, שיעורם בחברה החרדית גבוה יותר. החוק עבר אמש סופית במליאה ברוב של 57 תומכים אל מול 49 מתנגדים.
האם ההטבות בחוק יימשכו גם לשנים הבאות? כרגע לא. החוק אושר כהוראת שעה הנוגעת אך ורק לשנת המס 2022, וכמובן שיש לו עליות תקציביות משוערות בסדר גודל של 2.5 מיליארד שקל שנוגעות אך ורק לשנה זו. הממשלה וחברי הכנסת יוכלו להאריך את הוראת השעה אם ירצו בכך, אך הדבר ידרוש חקיקה.