מחיר הדלק ממשיך להמריא, זה החודש השמיני ברציפות והמשמעות היא הוצאה גדולה נוספת גדולה לכל בעלי המכוניות. משרד האנרגיה הודיע אתמול (ג') כי החל מהלילה בחצות, יעלה מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן 6.31 שקלים, עלייה ניכרת של 18 אגורות לעומת מחיר הליטר בחודש יוני. התוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות. ליטר בנזין באילת, שם אין גובים מס ערך מוסף, יעלה 5.39 שקלים, עליה של 15 אגורות לעומת המחיר ביוני, והתוספת בעיר הנמל הדרומית על שירות מלא תעמוד על 15 אגורות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
תחנת דלק
תחנת דלק
תחנת דלק
(צילום: יוגב אטיאס)
עשינו חישוב, שתוצאתו מבהירה עד כמה התייקר לנו הדלק. לפי משרד האנרגיה, בעל רכב פרטי נוסע בממוצע בחודש במכוניתו על 120 ליטר דלק. מחיר ליטר דלק היה בחודש נובמבר האחרון, ערב תחילת ההתייקרויות הרצופות, 5.34 שקלים - מהנמוכים בשנים האחרונות. אולם, מחודש דצמבר 2020 - ולפי שעה עד חודש יולי 2021 - עלה מחירו של ליטר אחד אוקטן 95 כמעט בשקל שלם, ל-6.31 שקלים.
המשמעות היא שכל בעל רכב ישלם ממחר כמעט שקל שלם יותר מאשר רק לפני שמונה חודשים. אם הוא צורך 120 ליטר, הרי שהדלק עבורו התייקר מאז כמעט ב-120 שקל לחודש. אולם, יש גם רבים שממלאים אחת לשבוע מיכל דלק של 50 ליטר, כמות לא מוגזמת, והם יינזקו ב-30 יום בעליית המחיר ביותר מ-200 שקל בחודש. בשנה שלמה זה אגב עוד כ-1,400 שקל לנוסעים רק על 120 ליטר בחודש ותוספת הוצאה שנתית של 2,400 שקל לצורכים 200 ליטר ויותר ב-30 יום.
בחודש ספטמבר 2012 נרשם בישראל: מחיר השיא לליטר דלק 95 אוקטן - 8.25 שקלים. בחודש מאי 2020, מיד לאחר הסגר הראשון בגין משבר התפשטות נגיף הקורונה בישראל - נרשם מחירו הנמוך ביותר, 4.79 שקלים לליטר אחד. אז גם נרשם שיא שינוי מחיר ליטר דלק בישראל בחודש אחד - ירידת מחיר בשקל שלם בחודש מאי אשתקד, לעומת חודש אפריל.

הסביה העיקרית לעלייה: היציאה ממשבר הקורונה

אז מה הוביל לכך שמחיר הדלק מזנק כך בעת האחרונה? מתברר שרק בחודש הנוכחי, יוני, עלה מחירה של חבית נפט אחת מסוג ברנדט מ-65 ל-74 דולר, עלייה בכ-13%. מחיר הדלק בישראל מחושב לפי מחיר החבית באגן הים התיכון ולפי שער הדולר, שלמזלנו לא זינק בשיעור גבוה בחודש יוני, אחרת היינו משלמים עוד הרבה יותר על כל ליטר דלק.
חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה, אמר ל-ynet, כי "עליית המחירים החודש היא פקטור של מספר גורמים שהשפיעו על מחירי הנפט באגן הים התיכון ובעולם בכלל. הראשון הינו הציפיה להמשך יציאת עוד ועוד מדינות ממשבר הקורונה ולצריכה מוגברת של מוצרי דלק. כמו כן, עליית מחירי שער החליפין של הדולר ביחס לחודש הקודם גם היא השפיעה. בימים האחרונים, בעקבות חזרתו של גל הקורונה חלה ירידה קטנה בביקוש לדלק ובמחירו, אולם זאת לא השפיעה מספיק על מנת למחוק את העליות שהתחילו כבר מראשית החודש".
הזינוק במחירי הדלק לאחרונה נובע למעשה בראש ובראשונה מיציאת העולם ממשבר הקורונה בהדרגה. בעיקר בחודש הנוכחי נרשמו ביקושים גדולים לרכישת נפט והמחירים קפצו בכל העולם. בין הגורמים הנוספים להתייקרות: מדיניותו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לייעול משק האנרגיה העולמי; העלייה בצמיחה בעולם שמביאה לשימוש רב יותר בדלק; השליטה הסעודית בתפוקת הנפט וחוסר הרצון של ממשלת ישראל להפחית את משקל המיסים במחיר ליטר דלק.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן 29.6.21
אביגדור ליברמן 29.6.21
למשרד האוצר אין אינטרס להוריד את מחירי הדלק
(צילום:המכון הישראלי לדמוקרטיה)
האבסורד הוא שככל שמחיר הדלק יקר יותר - רשות המיסים גובה יותר מס על השימוש בדלק. אז למה למשרד האוצר לעודד את הוזלת המחיר? בחודש הקרוב ישלם כל בעל רכב בתחנת הדלק 72 אגורות על כל שקל דלק לרשויות על מיסי בלו, מס ערך מוסף ועל סל הוצאות שיווק.
תארו לכם שהיה מוטל רק מחצית המס הזה על כל ליטר. מהלך כזה היה חוסך לישראלים אלפי שקלים בכל שנה, אך גם תורם עוד לגירעון בתקציב.
אז אפשר כעת לשכוח מהפחתת המיסוי על הדלק ולקוות רק שמחירו בעולם לא יאמיר עוד בחודשים הקרובים, תקווה שנראית לא מציאותית מאוד לאור התחזיות שהביקוש לדלק יעלה מאוד עם יציאת מדינות רבות ממשבר הקורונה בחודשים הקרובים, בתום הגל החדש של השבועות האחרונים.