שוב עלייה במחירי הדלק, חודש שישי ברציפות: בחצות הלילה שבין שני לשלישי (31.5-1.6) יעלה המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) ל-6.13 שקלים לליטר, עלייה של שבע אגורות מחודש קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד כרגיל על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההתייקרות של שבע אגורות בחודש יוני מצטרפת למגמת העלייה של מחירי הדלק בחודשים דצמבר, ינואר, פברואר מרץ, אפריל ומאי, שהסתכמה ב-79 אגורות לליטר.
1 צפייה בגלריה
מחירי הדלק עולים
מחירי הדלק עולים
מחירי הדלק עולים
(צילום: shutterstock)
מאז 2006, אז התחיל משרד האנרגיה לפרסם את מחירי הדלק באתר האינטרנט שלו, המחיר הנמוך ביותר עמד על 4.79 שקל לליטר בתדלוק עצמי לפני שנה - במאי 2020. מאז כאמור עלה ב-1.34 שקלים בתוך שנה וחודש, עלייה של 28%. לפני התפרצות הקורונה בישראל, שהורידה את מחירי הדלק לשפל של כל הזמנים, מחיר הדלק עמד על 5.92 שקלים במרץ 2020. המחיר הגבוה ביותר נרשם בספטמבר 2012 אז עלה ליטר אחד בשירות עצמי 8.12 שקל.
74% ממחיר ליטר דלק הם מיסים והוצאות שיווק, כך שמחיר הדלק עצמו הוא למעשה רק 26% מהמחיר לצרכן. ישראל היא אחת המדינות עם שיעור המיסוי הגבוה ביותר בעולם על דלק. במשרד האוצר חוששים כי כבר בקרוב יירדו הכנסות המדינה ממיסים על דלק למכוניות בשל המעבר המהיר יחסית למכוניות הנוסעות על טעינה בחשמל. מהסיבה הזאת כבר מכינים באוצר שיטות מיסוי חדשות, שיפצו על ההפסד. בין השאר מוצע לגבות מס לפי הנסועה - מי שיסע יותר קילומטרים ישלם יותר - וכמו גן ייגבו אגרות גודש בכניסות לערים הגדולות.
מעבר לכך, ישראל נמצאת גם בצמרת העולמית של מחירי הדלק, עם מחיר ממוצע של 1.816 דולר לליטר. בין המדינות הבודדות שם ליטר דלק יקר יותר מבישראל נמצאות מדינות כמו שוודיה, איטליה, פינלנד, יוון, דנמרק, נורווגיה, הולנד והרפובליקה של מרכז אפריקה. הונג-קונג נמצאת בראש דירוג המדינות היקרות בעלות הדלק לצרכן, שם המחיר מגיע ל-2.424 דולרים.
בתוך כך, ביותר מ-160 מדינות מחיר הדלק זול מאשר בישראל. כדאי במיוחד למלא ליטר דלק בארצות המפיקות נפט - ונצואלה עם מחיר של 0.02 דולר לליטר, איראן עם 1.061 דולר לליטר, ואחריהן אנגולה, אלג'יריה, כוויית, סודן, קזחסטן, קטאר, טורקמניסטן, ניגריה, אקוודור, איחוד האמירויות, קירגיסטן, מלזיה, עיראק, ערב-הסעודית, עומאן, בחריין, אתיופיה ומצרים.