"לפי החוק, הנגיד הוא גם היועץ הכלכלי של הממשלה, ולא להפך". כך אמר היום (ג') פרופ' אשר בלס, לשעבר כלכלן ראשי בבנק ישראל וכיום מרצה במכללת אשקלון, בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio בעקבות אמירתו אמש של שר החוץ אלי כהן שהתפרשה כקריאה להתערב במדיניות בנק ישראל ולעצור את העלאות הריבית במשק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במקביל, ובצל הירידות החדות בשער השקל, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ היום בחשבון הטוויטר שלו וכתב - באנגלית - כי "תחת הנהגתי הועבר חוק בנק ישראל שמבטיח את עצמאות הוועדה המוניטרית בראשות הנגיד אשר קובעת את הריבית במשק. שום דבר לא ישנה זאת".
2 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל בירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)
לדברי פרופ' בלס, "העצמאות של הנגיד חשובה מאוד. מחקרים רבים מראים שבמדינות מוצלחות מבחינה כלכלית, מבחינת אינפלציה ומבחינת צמיחה הנגיד הוא עצמאי בתחומו. התערבות של הדרג הפוליטי יכולה לגרום לתוצאות לא טובות - בלשון המעטה.
"אני אומר יותר מזה: ההצלחות של ישראל ב-40-35 שנה האחרונות בקשר לאינפלציה ולצמיחה נובעות במידה רבה מכך שהנגידים יכלו לנהל מדיניות מוניטרית עצמאית והביאו לידי כך שהאינפלציה, שהייתה אצלנו בעבר 400% ואחרי זה 20%, ירדה לשיעורים נמוכים אפילו ביחס למדינות מערביות".
לדבריו, גם הצהרות כמו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, על קידום חוק שלכאורה ימנע את העלאת הריבית על המשכנתאות - עלולות להזיק למשק הישראלי. "ההצהרות הללו לא עושות טוב למשק. הן מתפרסמות גם בחו"ל וזו כנראה גם הסיבה ששר האוצר דאג להוציא הצהרה נגדית, גם בעברית וגם באנגלית", טען בלס בהתייחסו להבהרה שצייץ שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו, עוד קודם להצהרה של ראש הממשלה נתניהו.
עוד טען פרופ' בלס, כי "בקרוב יהיה צורך לדון בתקציב המדינה ויש חשיבות רבה לכך שהנגיד יוכל להתבטא גם בנקודה הזו. יש חשיבות לכך שהריסון הפיסקלי יישמר ושלא תהיה פריצה של מסגרות גם בתחום הזה. אני חושב שאפשר לשמור על ניתוק בין הפוליטיקה לבנק ישראל. התפקיד של הנגיד הוא ברור, קיימת גם עצמאות של נושאי תפקיד אחרים בבנק ואני מקווה ומאמין שהנגיד ימשיך להיות עצמאי בתחומים האלה".
2 צפייה בגלריה
פגישת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ובכירי הבנק עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
פגישת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ובכירי הבנק עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
פגישת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
מה יקרה אם לא תוארך הקדנציה של הנגיד, פרופ' אמיר ירון? "היו מקרים שלא העריכו ומינו בעלי תפקידים עם שיעור קומה, אבל בוודאי שאם הגישה תהיה לא להאריך את תקופתו ובמקום זאת למנות מישהו מהדרג הפוליטי - אפשר לחשוב על תרחישים שהעניין לא יסתיים בטוב. אני מקווה שכך לא יהיה. כבר כמה עשרות שנים הנגידים שמונו אופיינו בעצמאות אישית וכלכלית וככאלה ששיכלו להתבטא בנושאים כלכליים והיו בעלי שיעור קומה. אני מעריך ומקווה שכך יהיה גם בעתיד".