משהו קורה באינטרנט שלכם, וזו לא רק הסדרה החדשה שאתם צופים בה בנטפליקס או העובדה שמספר המכשירים בבית שלכם שמחוברים לאינטרנט רק הולך וגדל. אחרי שנים של איטיות, סרבול ורפורמות תקועות משרד התקשורת מעיר את שוק האינטרנט הביתי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בזק קיבלה השבוע אישור לשווק תשתית במהירות 200 מגה, ושבוע קודם לכן אושר ל-HOT לשווק חבילות של ספק + תשתית אינטרנט (באנדל). כמו כן, המשרד אישר לבזק לא לפצל חשבוניות ללקוחות באנדל אחרי שנה.
המהלכים האלה קטנים לכאורה, אך מעידים על פתיחת דלתות, חלונות ואשנבים שהיו עד כה סגורים ומסוגרים. משרד התקשורת רוצה שהאינטרנט יתחיל לשצוף בבתים, ובעיקר מאותת לשוק: בזק ו-HOT ייכנסו חזק לתחרות מואצת על לקוחות האינטרנט. מוערך שהחבילות החדשות של HOT יביאו לירידת מחירים בימים הקרובים.
4 צפייה בגלריה
גלישה באינטרנט
גלישה באינטרנט
גלישה באינטרנט
(צילום: shutterstock )
במקביל, פרטנר וסלקום IBC ממשיכות לפרוס ולהציע אינטרנט על גבי סיבים אופטיים. זה אינטרנט מהיר במיוחד עם מהירויות של 1,000 מגה (1 גיגה). גם בזק מחזיקה בתשתית סיבים אופטיים, אך עדיין לא משווקת את השירות. זה נחשב העתיד של החיבור לאינטרנט, אבל בינתיים, בהווה, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת.

כמה זה עולה היום?

המחירים הנפוצים בשוק לתשתית + ספק נעים בין 80 ל-120 שקל, כשרוב הצרכנים משלמים סביב 100 שקל לחודש. לעיתים קרובות המחיר עולה כעבור שנה. אפשר לקנות ספק ותשתית בנפרד, אך כל החברות מעודדות לקנות מהן את השירותים בחבילה אחת. מחיר ספק בנפרד יעלה בדרך כלל 20-15 שקל לחודש ואחרי שנה 45-30 שקל לחודש.
פרט למחיר החבילה יש צורך בנתב (ראוטר). חלק מהצרכנים משלמים על נתב במודל של קנייה (מחיר חודשי כפול 36 חודש) או שכירות. לעיתים קרובות קנייה עדיפה על שכירות כי במודל שכירות תשלמו בסופו של דבר הרבה מדי על נתב שאפשר לקנות בחנויות מחשבים או בעלי אקספרס.
החברות גם מציעות אקסטרות, כמו מגדילי טווח (מכשירים שמשפרים את הקליטה באזורים מרוחקים בבית, אך לעיתים מאיטים את המהירות), אך לרוב עדיף לקנות אותם בשוק החופשי. חברות התקשורת מוכרות גם מוצרי mesh שמגדילים את הטווח ואמורים לשפר את מהירות האינטרנט בבית, ולעיתים הם אכן משתלמים (נמכרים ב-1,200-500 שקל ב-36 תשלומים). חלק מהחברות מציעות עסקאות גיימינג ואנטי־וירוס למיניהן - לרוב אלה הוצאות חודשיות מיותרות.

התקנה? אפשר להתמקח

חיבור לתשתית בזק או HOT נעשה על ידי טכנאי, לרוב ללא עלות. יש עלות לחיבור, אך דרשו מהחברות לקבל אותה באפס שקלים.
אם התחברתם דרך ספק כמו בזק בינלאומי, נטוויז'ן, תום או רימון - הטכנאי שיתקין לכם את האינטרנט יהיה טכנאי התשתית (טכנאי של בזק או HOT). הראוטר שתקבלו במקרה הזה יהיה של הספק דרכו התחברתם.
כשמדובר בתשתית סיבים: הפריסה עדיין לא מספיק רחבה ולא מגיעה לכל בית בישראל, אך הולכת ומשתפרת - כשהחברות מתמקדות בחיבור בניינים רבי קומות בימים אלה. אם חשובה לכם גם מהירות העלאת הקבצים, ייתכן שתעדיפו סיבים.

איזו חברה לבחור?

מבחינת תשתית - בזק היא מובילת השוק. יש לה רשת נחושת שמעבירה קצבים של עד 100 מגה. בזק מחויבת להציג באתר שלה מחירי חבילות (באנדל) עם 11 ספקי אינטרנט. המחירים שלה יחסית גבוהים.
HOT מציעה אינטרנט על גבי כבלים במהירות של עד 500 מגה. HOT מכרה עד לאחרונה תשתית בלבד, למעט חבילה שהציעה עם ספקית אינטרנט בשם ITC. היא כאמור קיבלה אישור לספק באנדל במודל קמעונאי (באנדל הפוך) וכעת תוכל לשווק חבילה עם כל הספקיות.
באשר לתשתית סיבים, פרטנר וסלקום מחברות בימים אלה לקוחות לסיבים אופטיים אך לא בכל הארץ. לעומתן, חברת IBC (ששייכת לסלקום) לא מחברת לקוחות לאינטרנט, אלא מחברת אותן לספקיות שמציעות אינטרנט על גבי התשתית שלה. הסיבים מתאימים בין השאר למי שרוצה להעלות קבצים לרשת, שכן הם מאפשרים 10% העלאה, בניגוד לתשתיות אחרות שמאפשרות קצב העלאה איטי בהרבה. תשתית כזו לא אמורה להיות יקרה, למרות החדשנות.
4 צפייה בגלריה
פריסת סיבים אופטיים
פריסת סיבים אופטיים
פריסת סיבים אופטיים
(צילום: יח"צ)
מבחינת ספקיות - את האינטרנט אפשר לרכוש לא רק מבזק, HOT, פרטנר או סלקום, אלא מספקיות גדולות כמו בזק בינלאומי, נטוויז'ן של סלקום, 012, או קטנות כמו טריפל סי, אקספון ורימון, במודל של "שוק סיטונאי": החברות האלה רוכשות קווי ADSL מבזק ומספקות ללקוחות חבילה מלאה מקצה לקצה, בחשבונית אחת. פרטי הלקוח המלאים נמצאים גם אצל בזק וגם אצל הספקית, אבל הספקית היא זו שאחראית על השירות והנתב, בעוד שבזק רק מחברת את הלקוח שלא משלם לה אלא לספקית.
HOT החלה לפני חודשים ספורים לאפשר מודל של שוק סיטונאי גם על התשתית שלה, כלומר ספקיות אינטרנט משווקות כיום גם את התשתית של HOT. החברה אף הודיעה לאחרונה שהיא מוזילה וולונטרית את מחירי השוק הסיטונאי שלה כדי לאפשר לספקיות להשתמש בשירותיה בצורה סיטונאית.
האם ספק האינטרנט חשוב? יש הטוענים שכן, ובעיקר בעולם הגיימינג: ככל שיש לספקית יותר שרתים, וככל שהיא מאפשרת גישה לשרתי משחקים בחו"ל - ככה החשיבות שלה עולה.
האם כדאי לקנות הכל בטריפל? לא תמיד. לבזק בינלאומי יש טריפל יחד עם yes או עם סטינג TV שכולל תשתית של בזק וספק בזק בינלאומי, אבל הוא יקר. גם HOT לא מאוד זולה בטריפל. גם לפרטנר וסלקום יש חבילות טריפל והן זולות יותר.