שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, בוחן עצירה של בניית פרויקטים חדשים בחיפה עד לפינוי המפעלים המזהמים שפועלים בעיר. כך עולה ממכתב ששלח אתמול למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ולשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, והגיע ל-ynet. גולדקנופף כתב כי הוא שוקל לעצור את הבנייה בעיר בצל "הסיכון הנשקף ממפעל בזן". העתקים של המכתב משלחו למנכ"ל משרד השיכון, יהודה מורגנשטרן, והיועצת המשפטית של המשרד, אפרת פרוקצ'יה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במכתבו, התייחס גולדקנופף אל המחקר המקיף שפורסם בסוף השבוע האחרון ב"7 ימים" וב-ynet, במסגרתו התגלו מתכות כבדות ומסוכנות בדמם של תושבי חיפה, וטען כי "דיווחים על תחלואה עודפת במחלת הסרטן - כולל בקרב צעירים - בשל זיהום האוויר של מפעלי בזן מתפרסמים כבר מספר שנים ומגובים בנתונים".
1 צפייה בגלריה
מפעלי בזן
מפעלי בזן
מפעלי בזן
(צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה)
"נוכח חומרת הנושא, ומתוך אחריות לשלומם ובריאותם של אזרחי ישראל, אבקש לכנס דיון דחוף על מנת לבחון צעדים משמעותיים לסילוק המפגע בהקדם האפשרי", כתב שר השיכון. "בהתייעצות שקיימתי במשרדי עלתה האפשרות להורות על עצירת הבנייה החדשה בחיפה עד לפינוי המפעלים המזהמים".
המחקר יצא לדרך לפני קרוב לשלוש שנים, והסתיים בפברואר 2022. נבחנה בו הנוכחות של ריכוזי מתכות כבדות בדמם של הנבדקים, במטרה להעריך את הקשר בין ריכוזי המתכות בגוף לחשיפה לזיהום האוויר הסביבתי. במסגרת המחקר, נלקחו דגימות דם ונעשתה השוואה בין ריכוזי מתכות כבדות בגופם של תורמי דם המתגוררים באזור מפרץ חיפה, לבין תורמים מאזורים אחרים בישראל. ארבעה סוגי מתכות נבדקו במחקר: ארסן, קדמיום, כרום ועופרת.
המחקר בוצע במסגרת קול קורא של לשכת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, והובילה אותו פרופ' לנה נובק מהמרכז הרפואי סורוקה ואוניברסיטת בן־גוריון בנגב, יחד עם ד"ר אליעזר יפה ממרכז שירותי הדם של מגן דוד אדום, ונוספים. הדגימות נלקחו מתורמי דם מתנדבים בריאים, מבין תורמי הדם של שירותי הדם של מגן דוד אדום - מדְגם אקראי ולא מזוהה של תורמי דם מאזור מפרץ חיפה, מול דגימות שנלקחו משאר אזורי הארץ.
את המכתב על עצירת הבנייה בחיפה שלח גולדקנופף לאחר שרק לפני כשבוע אישר משרד הבינוי והשיכון לממן תוכניות בנייה רחבות היקף במסגרת של התחדשות עירונית בארבע שכונות שלמות במתחם נווה שאנן שבמזרח העיר. יש לציין שלמשרד השיכון אין את היכולת לעצור תוכניות בנייה, ודאי תוכניות התחדשות עירונית שמקודמות על ידי יזמים פרטיים. כמו כן, מרבית הקרקעות בעיר משווקות על ידי רשות מקרקעי ישראלי ולא על ידי משרד השיכון.
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "בהמשך לפרסומים האחרונים בנוגע לאיכות האוויר בעיר חיפה, הגיעו פניות רבות אל שר הבינוי והשיכון, ובעקבות זאת השר פנה לשרים הרלוונטיים בבקשה לקיים דיון בנושא וללמוד אותו. במקביל, השר פנה לגורמים המקצועיים במשרד בבקשה לבחון את סמכויות המשרד בנושא".

"צעד חסר היגיון"

בשיחה עם ynet טען עו"ד אסף עירוני, שותף וראש תחום תכנון ובנייה במשרד עוה"ד ש. פרידמן אברמזון ושות', כי "הרעיון לעצירת בנייה חדשה בחיפה בגלל פרסומים אחרונים הנוגעים לתחלואה מזיהום המפעלים הוא צעד חסר היגיון. שר השיכון, מתוקף תפקידו, צריך להפעיל את כל כבוד משקלו כדי להאיץ בנייה חדשה בחיפה ובכל הארץ".
עו"ד עירוני הוסיף כי "במקביל, עליו להפעיל לחץ פוליטי על המשרדים הרלוונטיים כדי שיטפלו במקורות הזיהום ויעשו כל שניתן כדי לאיין סיכונים או לכל הפחות למזער אותם. הרעיון של עצירת בנייה חדשה מתעלם מתושבי חיפה, שממילא חיים בעיר ואין בכוונתם להעתיק את מקום מגוריהם, וכן מהפגיעה הכלכלית הקשה שתיווצר כתוצאה מכך לבעלי קרקע, רוכשים ויזמים רבים".
ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, מסרה: "אני שמחה לשמוע על כל אדם שמתעורר למציאות החיפאית, הנמשכת כבר עשורים רבים, בוודאי שר בממשלה. זיהום האויר והתחלואה העודפת ידועים כבר שנים רבות. ב-2014 נערך מחקר מקיף בוועדת הפנים והגנת הסביבה על זיהום האוויר במפרץ חיפה, שכל מסמכיו נמצאים בכנסת. למרות זאת, כל ממשלות ישראל בשנים האחרונות דוחפות את תוכנית תמ"א 75 למפרץ חיפה, תחת מסווה של סגירת בתי הזיקוק, בלי לספר שהתוכנית האמיתית היא לייבא תזקיקים ולאחסן אותם במפרץ בהיקפים עצומים.
"במילים אחרות, ממשלת ישראל שואפת להחליף את הייצור באחסון, ולא לצמצם את כמות הדלקים במפרץ חיפה עם סדרה של תוכניות מקבילות, שאף אחד לא מדבר עליהן, כמו נמל דלקים חדש גדול פי 6, רציף כימיקלים חדש גדול פי 3 (תת"ל 118), חוות מכלי גפ"ם ועוד. את הזוועה הזו עוטפים מוסדות התכנון ב-120 אלף יחידות דיור נוספות שיציעו לחסרי המזל מגורים על קרקעות מזוהמות, בלי שום תקציב לנקותם, בעלות המוערכת במיליארדים רבים. אפילו מסמכי ועדת המנכ״לים שהוכנו על ידי הממשלה להכריע בעתיד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, מציינים שחור על גבי לבן, כי לאחר כל השינויים המתוכננים למפרץ חיפה - לא בטוח שהזיהום ירד.
"לו היו חושפים בשקיפות את מלוא הנתונים המבעיתים בפני הציבור, סביר שלא הייתה נמכרת בשכונה החדשה אפילו יחידת דיור אחת, שכן, מי יסכים לגדל את ילדיו באדמה ספוגת רעל, במקום הכי נפיץ בארץ מבחינה בטחונית, ועוד על שבר יגור...? אני מציעה ששר השיכון יבדוק עם גורמי הממשלה מדוע מחליפים ישן-רע בחדש-רע עוד יותר, יבדוק מה מזהם ומסכן את חיינו יותר - זיקוק או אחסון תזקיקים, ויוודא שלמישהו בממשלה יש מושג מה הוא עושה. אם נמשיך לעסוק בזוועות העבר בלי לעצור את זוועות העתיד - מן הראוי לעצור כל פיתוח בחיפה, ולהודיע לתושביה על פינוי".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "המשרד בוחן את הנושא ויתייחס בהמשך".