1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב הקל לאחרונה בעונשו של בעל דוכן פלאפל כבן 30 וחברה בבעלותו שהורשעו בין היתר בהעסקת מסתנן ללא ביטוח רפואי וללא הפקדת פיקדון. השופט אורן שגב קבע שהמלחמה מאז 7 באוקטובר, לצד שיקולים נוספים, מצדיקה התחשבות ואפשר להסתפק בהטלת קנסות נמוכים לצד ענישה על תנאי.
העסק שנפתח ב-2015 משמש כדוכן למכירת חומוס ופלאפל, ומאז הקורונה סובל מקשיים כלכליים. כיום הוא נמצא על סף סגירה, עם חובות של מאות אלפי שקלים. העובד הזר מועסק במקום מאז 2018.
הנאשם טען שמדובר בעסק הראשון שפתח בחייו, והוא לא היה מודע לכך שהוא עובר על החוק. רק אחרי שהחליף רואה חשבון, הלה עדכן אותו בדבר האיסור להעסיק עובד זר ללא ביטוח רפואי וללא פיקדון – והמחדל תוקן בהזדמנות הראשונה. בנסיבות אלה ביקשה ההגנה להקל ככל הניתן על עונשם של החברה ובעליה.
עו"ד רלי ארביבעו"ד רלי ארביבצילום: מיה כרמי דרור
מנגד ביקשה המדינה להטיל עליהם קנסות גבוהים ומרתיעים של עשרות אלפי שקלים. לשיטתה, מדובר בעבירות הפוגעות בערכים החברתיים שעליהם ביקש המחוקק להגן – שמירה על זכויות המסתננים לצד עידודם לעזוב את גבולות המדינה בבוא העת. על כך השיבה ההגנה כי קבלת עמדת המדינה תהווה "מכת מוות" לעסק ותחסל אותו.
השופט שגב קבע כי מגוון שיקולים – בראשם מלחמת "חרבות ברזל" – מצדיקים להקל בעונשם של הנאשמים באופן ניכר: "במועד כתיבת גזר הדין ישראל מצויה במצב של מלחמה מהקשות שידעה, שסופה עדיין לא נראה באופק... מדינת ישראל מצויה בימים אלה במציאות חריגה ומן הראוי שהתייחסותו של בית הדין תחרוג אף היא מהמקובל בנסיבות העניין, תוך שמירה על עקרונות של הרתעה אפקטיבית".
השופט זקף לטובת ההגנה אף את העובדה שהנאשמים הודו במיוחס להם בהזדמנות הראשונה, תוך חסכון בזמן שיפוטי יקר, ואף פעלו להסרת המחדל במהרה. לדבריו הטלת קנסות כבדים מדי עלולה למוטט את העסק כליל, ולהפיל את הנאשמים כאבן ריחיים על הקופה הציבורית.
נקבע כי העונש הראוי בנסיבות העניין יהיה שילוב של קנסות כספיים נמוכים, לצד קנס גבוה על תנאי. לפיכך נגזרו על בעל הדוכן והחברה קנסות בפועל של 16 אלף שקל שישולמו ב-16 תשלומים שווים. עוד נקבע שהם יחתמו על התחייבות כוללת בסך 175,200 שקל להימנע מביצוע העבירות שיוחסו להם למשך שלוש שנים.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד שירן נעים • ב"כ הנאשמים: עו"ד טל הלר ועו"ד יאיר הלר • עו"ד רלי ארביב עוסקת בדיני עבודה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין\ • ynet הוא שותף באתר פסקדין