השבוע יצאה לדרך הגרלה נוספת במסגרת תוכנית הדיור המוזל "דירה בהנחה", שמאפשרת לחסרי דירה לזכות באפשרות לרכוש נכס במחיר נמוך ממחירי השוק החופשי. עוד מתקופת תוכנית מחיר למשתכן, שנהגתה ב-2015, הוחלט כי אחת ההטבות המשמעותיות לזכאים מאפשרת להם לגייס הון עצמי נמוך בגובה של כ-100 אלף שקל או בגובה של כ-10% ממחיר הדירה בלבד (הסכום הגבוה מביניהם) כדי לקבל משכנתא מהבנק עבור דירה שהמחיר שלה עד 1.8 מיליון שקל. כיום חסרי דירה זכאים ליטול משכנתא בגובה 75%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ההטבה הזאת מוצגת באתר משרד הבינוי והשיכון, ועל בסיסה זכאים רבים מתכננים את תקציבם הכלכלי לצורך רכישת הדירה לאחר הזכייה בהגרלות. אלא שמאז יציאתה לדרך של תוכנית הדיור המוזל מחירי הדירות זינקו משמעותית – ושינו את כללי המשחק. זאת משום שכאמור, על פי בנק ישראל, מחיר דירה עבור ההטבה צריך להגיע עד 1.8 מיליון שקל. אבל אם המחיר גבוה יותר, ההון העצמי הנדרש כבר קופץ ומגיע לשיעור של 25%.
1 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה של מחיר למשתכן בראשון לציון
פרויקט בנייה של מחיר למשתכן בראשון לציון
פרויקט בנייה במחיר מוזל בראשון לציון
(ענר גרין)
"הנתון הזה לא מופיע באתר משרד הבינוי והשיכון, זכאי התוכנית לרוב לא פונים ביוזמתם לאתר בנק ישראל כדי לבדוק מה גובה ההון העצמי עבור דירות שעולות מעל 1.8 מיליון שקל, וברור כי בעקבות עליות המחירים, בעיקר בשלוש השנים האחרונות, דירות רבות כבר עוקפות את הסכום הזה", מסביר שימי אדזיאשוילי, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, בראיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio. אדזיאשוילי מנהל קבוצות פייסבוק עם מאות משתתפים שזכו בהגרלות של תוכנית הדיור המוזל, ולדבריו רבים מהם אינם מודעים לעובדה שסביר מאוד שיצטרכו לגייס הון עצמי גבוה יותר מ-10% בלבד ממחיר הדירה שבה זכו.
אדזיאשוילי מוסיף כי "במרכז הארץ נפתחו בהגרלה ביום ראשון מספר הגרלות. מדובר באזורי ביקוש, ולפתע הזוכים מגלים מחירים למ"ר מאוד מאוד גבוהים. המשמעות היא שההון העצמי שהם יצטרכו להביא לדירות האלה הוא 400-500 אלף שקל, מדובר במשכנתאות של 1.4-1.5 מיליון שקל, עם החזרים של מעל 7,000 שקל בחודש. אומרים לי: 'זה לא מה שידענו. אנחנו חשבנו שאפשר לבוא רק עם 10%".
אדזיאשוילי מבהיר כי "גם אם הדירה עולה 1.8 מיליון שקל, אז אני חושב שאני בא עם 180 אלף שקל והכל בסדר. אבל מה שלא מגלים לנו באתר של משרד השיכון, זה שבנוהל בנק ישראל, שהוא הנוהל שקובע למשכנתאות, שקובע לבנקים מה לעשות, כתוב שהדירות הן עד מחיר שמאות של 1.8 מיליון שקל. למשל, עבור דירה שעולה 1.8 מיליון, אני מקבל משכנתא של 75% שזה 1.35 מיליון - ואני צריך להגיע עם 450 אלף שקל הון עצמי. זה קצת רחוק מה-180 אלף שקל שחשבתי, ואת זה לא מגלים לזוכים לצערי".

"לא נתאבד בשביל דירה"

נריה הוא אחד הזוכים שהופתע לגלות שעליו לגייס הון עצמי הרבה יותר גבוה ממה שתכנן. הוא זכה במסגרת מחיר למשתכן בדירה בראשון לציון ואמור לבחור אותה בתחילת החודש הבא, לאחר שהמתין להיתר בנייה במשך שנה ושלושה חודשים. לטענתו, מאחר שבפרויקט יש מעט דירות 3 חדרים ובעיקר דירות 5-6 חדרים, המחירים שלהן גבוהים מאוד. "מדובר בסדר גודל של 2.2 מיליון שקל לפני הצמדה לדירת 5 חדרים, ו-2.4 מיליון שקל לדירת 6 חדרים", הוא אומר. "זה יוצר מצב שתנאי המימון של מחיר למשתכן לא תקפים על מחירים כאלה בכלל. צריך הון עצמי של 25% ולא 10%".
אתה תצליח לעמוד בזה? "לא. אם אנחנו נגיע למצב שבבחירת דירות יהיה רק 5 או 6 חדרים, אנחנו נוותר על הזכייה. כי גם הון עצמי לא נצליח להשיג וגם את המשכנתא, לא נצליח לעמוד בה. זה מאוד מתסכל, אבל אנחנו לא נתאבד בשביל דירה. נצטרך לחכות עוד קצת, אולי להירשם להגרלות אחרות, אולי פשוט לנסות לחסוך בעצמנו לדירה בשוק הפרטי אם נצליח להגיע לסכומים כאלה".
מה תעשו, תגורו מחוץ לאזור המרכז? "כנראה נצא מהמרכז כדי להצליח לחסוך כמו שצריך, אין אופציה אחרת שהיא חכמה".
נריה מוסיף כי כמוהו יש עוד זוכים שוויתרו על הדירה בגלל המחיר הגבוה שלה. "אנחנו זכינו במקום יחסית נמוך וזה אומר שמראש כבר לא היה לנו הרבה סיכוי לדירה עם מחיר סביר. אבל בשנה וחצי האחרונות התקדמנו לפחות 10 מקומות בתור בעקבות אנשים שפרשו כי הם ידעו מראש שהם לא יצליחו להשיג דירה במחיר סביר. זה משהו שכבר כמה שנים קורה, שיש דירות ענקיות במחיר למשתכן ויש זוכים שפורשים עוד לפני שהם ראו את המלאי".
יש פה פער בין מה שפורסם במשרד השיכון ובין הנוהל של בנק ישראל. "נכון. חד משמעית. פניתי לשר השיכון לשעבר זאב אלקין, שלחתי הודעה וניסיתי להבין מה עומד מאחורי הפרסום המוטעה וגם למה בכלל לבנות דירות 6 חדרים. התשובה שקיבלתי היא: 'יש קהל שזה מופנה אליו'. אני חושב שזה מופרך, זה נראה לי פשוט דרך ליצור לקבלנים עוד איזושהי סיבה להיכנס לפרויקט הזה".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "מבדיקתנו עולה כי הנושא מודגש במספר מקומות באתר. לצערנו, במיקום אחד לא עלה הנוסח המעודכן. מרגע הסבת תשומת ליבנו, הנושא בטיפול והאתר יעודכן בהקדם. בכל מקרה ההוראות היחידות המחייבות לעניין מימון הדירה הן הוראות הפיקוח על הבנקים העדכניות".