ברוב ימות השנה לא מתחברת אשת העסקים רונית רפאל, מייסדת ובעלים של רשת "רונית רפאל מדע היופי", "סטודיו C ישראל" וקו מוצרי הטיפוח L.RAPHAEL, למילה "מנוחה". אם לקחת כדוגמה את החודש שעבר, הרי שהיא ביקרה בישראל לקראת שבוע האופנה, מכאן טסה לדובאי כדי לבדוק את מצב שלושת הסניפים שהיא פותחת שם בקרוב, חזרה לג'נבה, מקום מגוריה, הספיקה להשתתף בכנס בפריז, ולסמן וי של נוכחות על מקומות נוספים. בריאיון איתה, שהתקיים במלון היפואי The Jaffa, בו נמצא הספא שלה, L. Raphael Geneve, היא הדגישה, כי כשתחזור לכאן לקראת פסח, אותו תחגוג עם משפחתה, היא תיישם חופש של ממש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
נראה לך שהכוונה תהפוך למציאות? "אני מקווה", היא מחייכת ולוגמת מכוס מיץ בריאות. "תביני, זה חלק מה-DNA שלי כיזמית. אם אין לי ארבעה כדורים באוויר, אני משתעממת", היא משיבה, כשהיא נשאלת מה רודף אחריה. "יזם אמיתי מסור למטרה ורעב להצלחה. המנוע הפנימי שלו בוער תמיד, אין להתעייף".
7 צפייה בגלריה
רונית  רפאל
רונית  רפאל
רונית רפאל
(צילום: אבי הראל)
את אם חד הורית. איך את משלבת בין תובענות העבודה להורות, זוגיות אם יש, ומשפחה? "אני לא מוצאת בעיה. זה רק עניין של החלטה וקביעת סדרי עדיפויות, והיכולת לניהול זמן אפקטיבי. שקט בזירת הילדים מאפשר הרבה רעש בעבודה וללמוד ולהתפתח בה. זו עבודה קשה. לכן, כל השנים דאגתי לזה. אם זה פסיכולוג ואם לימודי קבלה. יש לי מנטור בהודו ואת אנתוני (טוני) רובינס כמנטור ויועץ. אי אפשר להתמודד עם פחדים ועם הצלחה בחיים בלי עזרה. כל אחד חייב שיהיה לו מנטור. כמובן שאידאלי להינשא לבן זוג, שיהיה מראש מוכן להתחלק בנטל ולדאוג לעזרה קבועה, ולא לחשוב על עזרה ברגע האחרון".
היא נולדה וגדלה במושב פדיה. "אנחנו שבעה אחיות ואחים, ואני גדלתי באותו חדר עם אחותי. כששלחו אותי כתלמידה למשלחת בארצות הברית, גיליתי עולם חדש, וכשחזרתי ידעתי בדיוק מה אני רוצה: להשתחרר מהכבלים המיושנים של ילדותי ולפרוץ. פרצתי, אבל חשוב לי להדגיש, שגדלתי במשפחה מהממת ואוהבת. אבי הוא אחד האנשים החשובים בחיי, ובלעדי אחיי ואחיותיי לא הייתי מגיעה לשום מקום ולכזו הצלחה. אנחנו מאוד קרובים אחד לשני. הם עובדים איתי, ונלחמים בכל יום לתת את התוצאות הכי טובות. כן, גם יש לנו לא מעט חיכוכים, אבל שלא יספרו לך שאין ריבים בעסקים משפחתיים. לא צריך לפחד מזה, רק לדעת איך לריב ולצאת מהריב בשלום ומחוזקים".
7 צפייה בגלריה
רונית רפאל
רונית רפאל
רונית רפאל עם הנסיכה קלודין קורו ושגרירת ישראל למוסדות האו"ם בז'נבה מירב אילון - שחר
(צילום: אלבום פרטי)

דרייב מתוך הטראומה

היא אם לשלושה. בנה הבכור, לי (28), מנישואיה הראשונים, מתגורר בניו יורק. מנישואיה השניים ליונתן לייטרסדורף (יויו), אדריכל ובעלים של קרן הון סיכון "אל קפיטל" ונכדו של משה מאיר, ממקימי מגדל שלום, יש לה שני ילדים, שמתגוררים איתה בג'נבה: ג'וליאן (18וחצי), ושרה (16 וחצי). בתחילה החזיקו רפאל ולייטרסדורף ביחד במותג L.RAPHAEL. היום היא הבעלים היחיד של כל עסקיה.
7 צפייה בגלריה
רונית רפאל עם ילדיה
רונית רפאל עם ילדיה
הבעלים היחיד של כל עסקיה. רונית רפאל עם ילדיה
(צילום: יח"צ)

יש כאלה שאוהבים לכנות את סיפור הצלחתה "סיפור סינדרלה", מכיוון שסיפורה החל מאירוע לא נחמד בכלל: בזמן שירותה הצבאי היא עברה טיפול כימי כושל בפצעי הבגרות שבפניה, שגרם לה כוויות, והותיר אצלה צלקות בפנים ובנפש.
כמעט ארבעה עשורים אחרי המקרה. הטראומה עברה? "אף פעם לא משתחררים מזה. הרבה פעמים, כשאומרים לי שיש לי עור יפה, אני לא מאמינה. אני חושבת שמשקרים לי. אני עדיין רואה את החורים שעשו בפנים שלי, וחושבת עם עצמי: הם לא רואים אותם? כמובן שהעור השתפר עם השנים ועם הטיפולים, אבל הנפש לא תשתחרר מזה לעולם, ותמשיך לתת את הדרייב מתוך זה. בסוף, המקרה הזה היה הדלק שלי להתחיל לעסוק בקוסמטיקה, כדי לעזור לעצמי וכדי למנוע ממישהי אחרת לעבור טראומה כזו".
ב-6,000 השקלים שקיבלה מאביה עם השחרור קנתה חיפושית ושכרה דירה קטנה בת"א עם חברה. "בגיל 21 החלטתי לצאת מהבית, מה שלא היה מקובל בצורת החינוך בה גדלנו, בוודאי בתקופה ההיא. אבי הודיע לי שאם אני עוזבת, אין לי לאן לחזור. עזבתי, ולאחר כחודשיים כמובן שהיה לי לאן לחזור. זו אחת התקרות שפרצתי בחיי, ופרצתי לא מעט תקרות בלא מעט מקומות".
במספרה קטנה בת"א היא הקימה את מכון הקוסמטיקה הראשון שלה, שהלך והתפתח בארץ ובעולם. אותה בחורה צעירה, מפוחדת ומיואשת מהכוויה שנעשתה על פניה בחוסר מקצועיות הפכה ליזמית עיקשת ורעבה להצלחה, שמחזור פעילותה מוערך בעשרות מיליוני שקלים בשנה.

"שיניתי את התדמית של הקוסמטיקאיות"

נכון להיום מונה רשת "רונית רפאל מדע היופי" בישראל 12 סניפים בפריסה ארצית, ובחשבון פשוט, היא אומרת, למעלה ממיליון לקוחות ומעל לחצי מיליארד טיפולי אסתטיקה שונים עברו בסניפיה. חלק מהידוענים שטופלו ומטופלים במרכזיה, הפכו שגרירי רצון טוב שלה, כשחלק מהם חצה את גילאי ה-50, ה-60 וה-70, כדוגמת ריקי גל, דליה מזור וגלית גוטמן.
7 צפייה בגלריה
רונית רפאל עם ג'יין פונדה
רונית רפאל עם ג'יין פונדה
רונית רפאל עם הלקוחה ג'יין פונדה
(צילום: אלבום פרטי)

במישור הבינלאומי נקודות הציון הן הקמת והשקת מותג L.RAPHAËL GENEVA בשוויץ ב-2005, מה שהוביל ידוענים רבים ועשירי עולם לקבל את טיפוליה. ב-2009 נבחרה לגורם הרשמי שהעניק את טיפולי היופי לכוכבי הקולנוע שהגיעו לפסטיבל קאן. שמות של מטופלים, אגב, היא לא ממהרת לספק, למרות שלא מעט תמונות פורסמו, בהן של ג'ניפר אניסטון, אווה לנגוריה, ג'יין פונדה ונהג המירוצים מיכאל שומאכר.
"אני שומרת על פרטיותם", היא מבהירה. "אם הם מעלים פוסט או סטורי בלי שאבקש, אני כמובן איתם, כמו לנגוריה, שסיפרה כמה היא נהנית מהמוצרים שלי". במקביל, נכנסה לעולמות הספא הבינלאומי. הראשון שפתחה היה במלון "ארבע העונות" בפריז, אחריו הגיעו עוד במדינות שונות. ברוס וויליס, למשל, היה מגיע קבוע לספא שלה בניו יורק. אגב, את הזיכיון שלה לספא שלה בקזחסטן היא מכרה בכמה מיליוני דולרים טובים.
מה דעתך על נושא הטרנדים והחדשנות בעולם היופי והקוסמטיקה? "אני מאמינה גדולה בחדשנות, אבל הלקוחות שלי לא יהיו לעולם שפני ניסיון. תמיד אתחיל בחידושים לאחר שהמוצרים והטיפולים נבדקו עם הרופאים המעולים, שעובדים איתי. עשינו מהפך, כשהכנסנו את עולם הטכנולוגיה לעולם הקוסמטי, היינו ראשונים בטיפולי חמצן ובטיפולי לייזר כטיפול קוסמטי, ועוד. הייתי המכון הראשון בישראל, ששילב בין קוסמטיקאיות, רופאי עור ומאפרות".
איך היו התגובות? "כשפתחתי אותו אמרו שאני משוגעת, כי באותה תקופה היו לא מעט שהגדירו את הקוסמטיקאיות כ'פרחות'. עובדה. השילוב הוכיח את עצמו. מאז ועד היום עובדים איתי רופאי עור מהשורה הראשונה, וגם שיניתי את התדמית של הקוסמטיקאיות. נכון שאני יזמת ואשת עסקים, אבל קודם לזה קוסמטיקאית גאה. בעזרת הידע העצום שלהן, קוסמטיקאיות מסייעות לפתור בעיות בפנים, מה שמוביל לשינוי פנימי והעלאת הביטחון העצמי של מטופלים. האם טיפול פנים יכול לסייע לממש פוטנציאל? לא. אבל זה חלק מהתפיסה ההוליסטית".
למה, למשל, לא תסכימי? "לא אשתמש במוצרים וטיפולים, שלא מכירים את ההשלכות שלהם לטווח ארוך. לדוגמה, עד לפני כמה שנים היה טרנד להזריק לבנות בגיל 12, כבר אז התנגדתי לזה. גם לא אסכים להיות חלק מהטרנד הנוכחי, להזריק לתוך ישבן או ליצור לנשים קו לסת גברי באמצעות הזרקות, כמו שעשתה מדונה, למשל. אנחנו כן חלק מהטרנד הנוכחי של פיתוח טיפולים ממוקדים, כמו טיפולי גב יד, טיפולי עיניים, ברכיים וכד'".
עד כמה את חוששת מכישלון? "יזם חייב לדעת לנתח מהלכים ולקבל החלטות ברורות, גם אם הן כואבות. פחד זה אנושי, אבל צריך ללמוד לא להתנהל לפי פחדים, להיות תמיד אופטימיים וגם ריאליים, ולהאזין לעצות, כשיש להשאיר את העצות ש'עושות לך שכל'. במקביל להאזין לקול הפנימי שלך ולהפעיל שיקול דעת. ואם צריך לעשות חישוב מחדש ולהתחיל מהתחלה, לא לפחד לעשות את זה".
מה לגבי מתחרים? יש לא מעט בתחום, שגם רושמים הצלחות. "נכון. קמו מתחרים ואני אוהבת תחרות. כמו שאני זוכה לקבל הרבה פירגון, אני מפרגנת לכל מי שמצליח/ה. אני שמחה שעוד אחת פרצה את תקרת הזכוכית. לצערי, כמעט ואין אחוות נשים. ככל שיותר נשים יתמכו אחת בשנייה ותהיה לנו אחווה, כמו שיש אחוות גברים, נסדוק יותר תקרות זכוכית ונצליח להתרומם מקו התפר. אנחנו עוד רחוקות משם".

נאבקת נגד תקיפות ילדים

בשבוע האופנה קורנית 2023, העניקה רפאל חסות לתצוגת האופנה של המעצב הצעיר אהרון גניש. החיבור ביניהם החל בעקבות וידויו על שתי תקיפות מיניות, שעבר בילדותו ובנעוריו בחברה החרדית, נושא שרפאל רגישה לו במיוחד ופועלת למען הבאתו למודעות ולטיפול חברתי-מדיני. "לאורך שנים שמעתי על מקרים מזעזעים של התעללות מינית ואונס ילדים ובני נוער. בהמשך התחברתי למרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל. שאלתי את עצמי איך יכול להיות שמקרים כאלו מתרחשים מתחת לאף שלנו, ואף אחד לא עושה כלום בנושא. איך יכול להיות שהעולם שותק בזמן שיש 200 מיליון ילדים שנאנסים מדי שנה? ראשי ממשלות יודעים מזה, כולם מדברים על זה, אבל רק מדברים. לא עושים".
ב-2013 קמה ועשתה. ביוזמה משותפת עם איגוד מרכזי הסיוע השיקה את סרטון האנימציה הישראלי "הסוד של תום", שמדריך הורים לזהות ולהגיב במצב של פגיעה מינית בילד ומעודד ילדים לספר. זאת בתקווה להגביר את המודעות לתופעה המחרידה ולהשפיע על רגולטורים להחמיר את הענישה בתחום. הסרטון, שתורגם לשפות נוספות, נבחר ב-2016 להפקת המדיה המרכזית ביום האירופי להגנה על ילדים, והפך חלק מתוכנית לימודים ייחודית ב-19 מדינות.
בנוסף, היא הקימה תנועה עולמית: The Global Army against Child Abuse, להטמעה במערכות חינוך לימודי חובה בנושא מניעת פגיעות מיניות, ושוקדת על הקמת צבא עולמי נגד התעללות מינית בילדים, "עם כובעים וחולצות ומטרות של סיירת", לדבריה. "עבורי, זאת עוד תקרה לשבור", היא אומרת. "אני מקווה, שיבוא יום וישראל תהיה הראשונה בעולם להגן על הילדים ותחולל שינוי בנושא. שכל העולם יראה ויחקה את הפעולות שלה".
7 צפייה בגלריה
רונית רפאל באו"ם עם עם הבת שלה שם הציגה את "הסוד של תום"
רונית רפאל באו"ם עם עם הבת שלה שם הציגה את "הסוד של תום"
רונית רפאל באו"ם עם עם הבת שלה שם הציגה את "הסוד של תום"
(צילום: יח"צ)

"בכל בוקר קמה למלחמה"

באוגוסט 2021 נודע, כי רפאל רוכשת את רשת מכוני הכושר לנשים, סטודיו C, לאחר שזו הודיעה על פשיטת רגל בעקבות הפסדים שספגה בתקופת הקורונה. בתמורה לסכום של כ-1.06 מיליון שקל והתחייבויות נוספות, כגון העסקת לפחות 25% מהעובדים, הפכה רפאל את הרשת ל"סטודיו C החדש By Ronit Raphael" וכניסתה גם לעולמות הכושר והחיטוב, מבחינתה, הסבירה אז, הייתה מהלך סינרגי למותג ולקהל הלקוחות שלה ושל סטודיו C.
7 צפייה בגלריה
רונית  רפאל בפתיחת הסניף של סטודיו C
רונית  רפאל בפתיחת הסניף של סטודיו C
רונית רפאל בפתיחת הסניף של סטודיו C
(צילום: יח"צ)
מה הניע אותך לרכישה? "סיפרו לי על פשיטת הרגל שלהם בתקופת הקורונה. לקחתי את זה קשה, ואני אפילו לא יכולה להסביר למה. אני רק זוכרת שזה עשה לי ממש רע. אולי כאבתי את הכאב שלהם מהנקודה של 'וואו, ואם זה יקרה לי? האם הייתי רוצה שיקנו אותי במקום שימחקו אותי לאחר כ"כ הרבה שנים וכזו עבודה קשה'? ביקשתי מעורך הדין שלי לבדוק את הנתונים, וכשהם הגיעו, החלטתי על הרכישה. כצעד ראשון סגרתי את כל הסניפים, ניקינו ותרמנו את הציוד, ועשינו חושבים. כששאלתי את עצמי מה עכשיו, הגעתי לרעיון של החיבור. הנה, שני סניפים כבר עובדים ועוד מעט ייפתחו עוד. המודל הוא חדר כושר בצמוד לחדרי טיפולים ולחנות בתוך חנות של המוצרים שלי".
כמה פעמים עוד, להערכתך, תשמעי שיש לך חזון משוגע? "האמת?", היא מחייכת, "אין לך מושג כמה פעמים שמעתי את זה, וכמה אח"כ נוכחו לדעת שצדקתי. בימים אלה אני לקראת פתיחה של שלושה סניפים של 'אל רפאל' בדובאי, במו"מ מתקדם על פתיחת סניפים בקוריאה, שאני מקווה שיצליח, ובחשיבה על מקומות נוספים בעולם של המודל חנות בתוך חנות, זה הדבר הבא שלי. מעל 50 מוצרים שלי יימכרו בחנויות ובאונליין. וכן, אמשיך לעבוד קשה 24/7. מי שחושב שזה קל - טועה. בכל בוקר קמים למלחמה, לא ל'איזה כיף, אני הולך להעביר יום של כיף ביאכטה הפרטית שלי', או בבית קפה ושופינג. במקביל אמשיך ליהנות ממה שאני עושה, ואני נהנית מכל רגע. זכיתי לעבוד במה שאני אוהבת, ובמה שמסייע לאנשים להיות מאושרים".