1 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב קיבלה לאחרונה את תביעתו של איש העסקים גבריאל גבריאלי לקבלת חצי מהמניות שהוקצו לשותפו לשעבר גולן ביטון בחברת הקנאביס הרפואי "יוניבו". השופט יעקב שרביט קבע שהסכם עליו הוחתם גבריאלי בסמוך לעסקת המיזוג של חברה שהקימו הצדדים ("מדיסין") עם "יוניבו" – שלפיו אין לו חלק במניות האחרונה, על רקע רצון להצניע את מעורבותו לנוכח עברו הפלילי – הינו למראית עין ובטל.
הצדדים הכירו ב-2008 כשביטון עבד כקצין ביטחון בחברה שבבעלות גבריאלי. לימים הם הפכו לחברים טובים, וגבריאלי הציע לו להקים יחד חברה לגידול, ייצור, שיווק ומכירת מוצרים בתחום הקנאביס הרפואי. על רקע עבירת סחר בסמים שבה הורשע גבריאלי ב-2001, ועל מנת להקל על הבירוקרטיה הכרוכה בהקמת חברה העוסקת בקנאביס, נרשם ביטון כבעל המניות היחיד בחברה שהוקמה – "מדיסין".
לימים ביצעה החברה הצעירה עסקת מיזוג עם "יוניבו", חברה ציבורית בתחום הקנאביס, שבה השקיע גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. בהתאם למזכר הבנות שנחתם בין שתי החברות במרץ 2018 הוסכם ש"יוניבו" תהפוך לבעלת 100% ממניות "מדיסין", תוך שלבעלי המניות במדיסין, ובהם ביטון, יוקצו מניות.
כחודש לאחר חתימת מזכר ההבנות ובטרם בוצעה עסקת המיזוג בפועל, חתמו גבריאלי וביטון על ההסכם שבליבת התביעה, בו הסכימו לכאורה על סוף יחסיהם העסקיים. לגרסת גבריאלי מדובר בהסכם פיקטיבי שעליו חתם לבקשת ביטון, בשל החשש כי עברו הפלילי עלול לסכל את עסקת המיזוג.
לטענתו, מאחר שמדובר בהסכם למראית עין, הרי שהוא בטל ויש להעביר לידיו חצי מהמניות שקיבל ביטון כתוצאה מהמיזוג. הוא הוסיף שביטון רימה אותו לאורך כל הדרך, שכן אם אולמרט, עבריין מורשע, יכול היה להחזיק במניות ב"יוניבו", ממילא גם הוא יכול היה להיות בעל מניות ולא היה צורך להסתיר זאת.
עו"ד אריה חגאגעו"ד אריה חגאגצילום: תומר שלום
ביטון, לעומתו, עמד על כך שההסכם אמיתי ושגבריאלי אינו זכאי למניות ב"יוניבו". אלא שהשופט שרביט דחה את טענתו. משיחות בזמן אמת שניהלו השניים עלה שביטון הבהיר לגבריאלי כי חתימתו על ההסכם אינה מאיינת את זכאותו ליהנות מפירות המיזוג, אלא רק נועדה להחביא את עברו הפלילי מפני המשקיעים.
כך למשל, באחת השיחות אומר ביטון לגבריאלי ביחס ל"יוניבו" כי "פה זה חברה בורסאית, זה לא עיגול פינה. אין פה משחק, אין שלדים בארון. שלד בארון – אתה בכלא". בשיחה אחרת הבהיר ביטון לגבריאלי במפורש כי "זה לא משנה מה נחתם" וכי אי-רישומו כבעל מניות בחברה הממוזגת לא יפגע בחלקו בכספים שיקבל ביטון כתוצאה מהמיזוג.
לצד זאת קבע השופט שאין להשוות בין מקרה גבריאלי לבין זה של אולמרט, שכן בעוד האחרון הוגבל להחזיק עד 5% מניות ולא הורשע בעבירות סמים, גבריאל הינו בעלים של 50% ממניות "מדיסין" והרשעתו הפלילית נוגעת במישרין לתחום עיסוקה של החברה הממוזגת – כך שמעורבותו נתפסת כחמורה יותר.
נקבע כי מאחר שמדובר בהסכם למראית עין ואף בלתי חוקי, שכן נועד להסתיר מהרגולטור מידע רלוונטי, הרי שהוא בטל. כלומר, גבריאלי למעשה נותר בעלים של מחצית ממניות "מדיסין" באופן שמזכה אותו בחצי מהמניות שקיבל ביטון ב"יוניבו" כתוצאה מהמיזוג. השופט חייב את ביטון להעביר לגבריאלי את המניות ולשלם לו הוצאות משפט בסך 75 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ גבריאלי: עו"ד ד' כביר, עו"ד ע' פרזנטי ועו"ד י' ליטוין • ב"כ ביטון: עו"ד א' אברמוב ועו"ד ט' הרשקוביץ-גולדבאום • עו"ד אריה חגאג עוסק בדיני חברות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין