האינפלציה בארצות הברית, שכבר הגיעה ל-9.1%, הגבוהה ביותר מזה 41 שנים, גורמת לאמריקנים לקנות מוצרים זולים יותר. כך מדווחים בעלי חנויות ורשתות מזון במדינה.
וינסנט ג'רבו, בעלים ושותף באחת מרשתות הקמעונאות בארה"ב, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי הוא שם לב שהלקוחות הקבועים שלו קונים פחיות בודדות של בירה במקום שישיות כדי לחסוך בכסף. בנוסף, הוא מספר שהביקוש בחודשים האחרונים למותגי סיגריות זולים כמו Pall Mall ו-Maverick עלה בצורה משמעותית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בירות, סיגריות
בירות, סיגריות
בירות, סיגריות
(צילומים: AFP, shutterstock)
דוגמה טובה לכך הוא מרווין חממה בן ה-39, שהיה נוהג לקפוץ לחנות של ג'רבו מדי יום לקנות פחית של קורונה או פסיפיקו. בחודשים האחרונים, בעקבות הדאגה מעליות המחירים, הוא קיצץ את ההוצאות שלו וצמצם את קניית הבירה לפעם או פעמיים בשבוע, וגם עבר למותג זול יותר - Icehouse. בחנות של ג'רבו, פחית קורונה עולה 2.99 דולר לפני מיסים, ואילו Icehouse עולה 1.29 דולר בלבד.
כמו כן, לאור המצב, חממה הפסיק לקנות סיגריות וגם ביטל את הגנן שהיה מגיע לטפח את הגינה שלו באופן קבוע. "אני לא אוהב דברים זולים, אבל לפעמים אתה חייב לקנות אותם", אמר חממה.
בחודש שעבר, המכירות של בירות זולות ברשתות המזון בארה"ב עלו ב-5.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הבירות שמרוויחות מהמצב הן Busch Light, Icehouse ו-Milwaukee's Best Ice. לצורך ההשוואה, ב-2021 הייתה ירידה של 10.9% בקניית בירות זולות ברשתות המזון ע"י אמריקנים. באופן כללי עלו מכירות הבירות ברשתות ב-1%, כאשר בתקופה המקבילה ב-2021 הן ירדו ב-2.8%.
יש לציין כי לא כל צרכני הבירה החליטו להפחית את הצריכה שלהם או לעבור לצריכה של מותגים זולים יותר. המכירות של בירות מיובאות, או לחילופין בקטגוריית "סופר פרימיום", נמצאות בעלייה גם כן, מה שמדגיש את הפערים להם גורמת האינפלציה בין צרכנים בעלי הכנסה נמוכה יותר לאנשים אמידים, שממשיכים לבזבז בחופשיות.

"מחיר הסיגריות הזולות הוא מחצית מזה של מרלבורו"

מי שעוד נהנים מהאינפלציה, בנוסף למבשלות שמייצרות בירות זולות, הם יצרני הסיגריות הזולות. פמלה קאופמן, אנליסטית של מורגן סטנלי, אמרה כי "מותג הסיגריות המוביל בשוק, מרלבורו, מאבד נתח גדול בארה"ב, כאשר הביקוש ל-Eagle, Pyramid ו-Montego, סיגריות שעולות הרבה פחות, גדל בצורה משמעותית. בחלק מהמקומות מחיר הסיגריות שנמצאות בביקוש גבוה כעת הוא מחצית מהמחיר של מרלבורו.
"הסיבה לגדילה בשוק של מרלבורו בשנה הראשונה של מגפת הקורונה הייתה מאחר שלאנשים היה יותר כסף זמין לאור המענקים הממשלתיים שקיבלו, והוצאות נמוכות שהיו להם על דלק, נסיעות ובידור. מאז שהמגפה הסתיימה המצב התהפך, וחלק מהמעשנים עוברים למותגים זולים יותר", סיפר בילי גיפורד, מנכ"ל Altria Group, יצרנית מרלבורו, בשיחת ועידה עם אנליסטים בחודש אפריל.
יחד עם זאת, גיפורד טוען שעדיין 90% ממעשני מרלבורו קונים את המותג בכל פעם שהם מבצעים רכישה. אלטריה צפויה לדווח על התוצאות הרבעוניות שלה ביום חמישי, ואז ניתן יהיה לראות עד כמה היא סבלה משינויי הרגלי הצריכה אצל המעשנים האמריקנים.