מדד המחירים לצרכן האמריקני עלה ב-1.3% בחודש יוני ושיעור האינפלציה השנתי בארה"ב עומד כעת על 9.1% - שוב שיא של למעלה מארבעה עשורים. כך לפי נתונים שפירסמו היום (רביעי) הרשויות במדינה. מדובר בנתון גבוה יותר מהתחזיות שעמדו על קצב שנתי של 8.8%, לאחר שבחודש מאי מדד המחירים לצרכן האמריקני עלה ב-1% ושיעור האינפלציה השנתי עמד על 8.6%. הנתונים פורסמו במקביל לנחיתתו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן בישראל.
הבורסות בניו יורק הגיבו לעלייה בקצב האינפלציה השנתי בירידות שערים של מעל 1.5% במדדים המובילים, אך אלו נרגעו מעט כרבע שעה אחרי פתיחת המסחר: כעת דאו ג'ונס יורד ב-1%, S&P 500 ב-0.9% ונאסד"ק ב-0.8%. במקביל, הדולר התחזק בחדות אחרי ההודעה על האינפלציה ולרגעים היה שווה יותר מהאירו. כעת האירו נסחר ב-1.003 דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
 נשיא ארה"ב נוחת בנתב"ג
 נשיא ארה"ב נוחת בנתב"ג
נחיתה קשה לנשיא ביידן בנתב"ג
(צילום: AFP)
הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד") הודיע לפני כחודש על העלאת ריבית נוספת כחלק מהמאמצים שלו להתמודד עם האינפלציה המשתוללת, ונראה כי צפויה העלאת ריבית חדה נוספת כבר בעוד שבועיים. הבנק הכריז על העלאה של 0.75% (החדה ביותר מאז שנת 1994) לטווח של 1.5%-1.75%.
מדובר בעלייה ניכרת שלישית שביצע הפד בתוך כשלושה חודשים, בעוד עד מרץ האחרון הריבית בארה"ב עמדה על שיעור אפסי במשך תקופה ארוכה. התחזית כעת היא שעד סוף 2022 הפד יעלה את הריבית שלו עד לטווח של 3.25%-3.5%.
2 צפייה בגלריה
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
גם בישראל בנק ישראל הודיע בשבוע שעבר על העלאת ריבית נוספת בגובה 0.5% בניסיון להילחם באינפלציה שעולה גם בארץ ועומדת כעת על 4.1%. על פי הערכות בבנקים ובבתי השקעות, האינפלציה בישראל צפויה לטפס ביום שישי הקרוב לשיעור שנתי של 4.5%-4.6%. ההערכה היא שמדד המחירים לצרכן עלה בחודש יוני ב-0.4%-0.6%, אולם בחודשים הקרובים האינפלציה תתגבר עוד בעיקר בשל ייקור החשמל בחודש הבא שיגרום לשורת התייקרויות נוספות במשק.
פורסם לראשונה: 15:31, 13.07.22