על רקע התפשטות האומיקרון בישראל שצפויה להביא לזינוק במספר המאומתים והמבודדים, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, אומרת כי הנזק למשק מגיע כבר במצב הנוכחי ל-320 מיליון שקל בשבוע, וכי כל 100 אלף מבודדים יעלו למשק 175 מיליון שקל בשבוע.
לדבריה, כבר עתה ההגבלות בנתב"ג עולות עוד 100 מיליון שקל בשבוע והתו הירוק במסחר מזיק למשק ב-220 מיליון שקל בשבוע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
5 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בביג אשדוד
חנויות סגורות בביג אשדוד
חנויות סגורות בקורונה. ארכיון
(צילום: רועי עידן)
גרינברג מסבירה שהפגיעה במשק תהיה פחות קשה אם המבודדים יהיו מפוזרים, אולם אם למשל במפעל מסוים כל העובדים ידבקו זה מזה – הנזק עוד יגדל, כיוון שהייצור יפסק לחלוטין.
"מדיניות הממשלה כעת היא שאנו לא מוכנים להגיע למצב של סגר דה-פקטו. אם בפועל זה יגיע למספרים גדולים של מבודדים, למשל ילדים חולים במערכת החינוך שיחייבו את אחד מההורים להישאר בבית, ונזק גדול שייגרם בענפים מסוימים, אנחנו כבר מתחילים להיכנס לעלויות משמעותיות".
5 צפייה בגלריה
שירה גרינברג
שירה גרינברג
שירה גרינברג
(דובורות משרד האוצר)

הבידודים יכולים ליצור תגובת שרשרת שתפגע בייצור ובאספקה

למעשה לא רק עצם ההיעדרות של חולים מאומתים תגרום לנזק עצום למשק, אלא גם המצב שיתהווה. למשל, אם מניח הצינורות באתר בנייה יחלה, גם הרצף יהיה מושבת, שהרי לא יוכל להניח מרצפות בטרם הוצבו תחתם הצינורות. כך גם במפעל תרופות: אם יחסרו עובדים רבים במחלקת ייצור הגלולות – גם אם במחלקת האריזות יגיעו כולם לעבודה, הם הרי לא יוכלו לארוז תרופות שלא יוצרו. וכך כמו בדומינו יושבתו תחומים שלמים.
במגזר העסקי חוששים מאוד בדיוק מתרחיש כזה לפיו עשרות אלפי מאומתים ביום ייעדרו ממקומות העבודה ויביאו בפועל למצב של כמעט סגירת המשק. במקביל הם דורשים מהממשלה לגבש מתווה פיצויים לעסקים שיפגעו כתוצאה מהמספר הרב של המבודדים.
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי אמר כי יש "לגבש מיידית את מודל הפיצויים לעסקים, בדגש על ענפים בהם אופן הפעילות העסקי הרגיל בהם כרוך בקרבה ממושכת בין אנשים או שהייה של אנשים רבים בחלל סגור, כמו בענפי מסחר, או אירוח והסעדה. בנוסף, מודל פיצוי לענפים בהם רק מעטים מעובדיהם יכולים לעבוד מהבית כמו ענף המלונאות וההסעדה, ענף החקלאות וענף הבנייה שצפויים להיפגע שוב לאחר שנתיים".

חשש לפגיעה באספקה של מוצרים לצרכנים ולתעשייה

נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר הוסיף: "המטרה שלנו היא להגן על שרשראות האספקה ולמנוע מחסור במדפים. התאמנו את נוהל מגן תעשייה ואנו מקיימים דיונים מרתוניים מול משרדי הממשלה והרשויות כדי להגיע מוכנים ככל שניתן למצב החירום שיגיע וישבית שליש עד רבע מכוח העבודה בישראל.
5 צפייה בגלריה
רון תומר ו דובי אמיתי
רון תומר ו דובי אמיתי
רון תומר ודובי אמיתי
(צילום: אוראל כהן, יריב כץ)
לדברי תומר, שפנה אתמול לאוצר בדרישה לקיצור הבידוד למאומתים ללא תסמינים ומתן שיפוי למעסיקים על אובדן ימי מחלה של עובדים מאומתים, "הסמכנו כבר מומחי קורונה במפעלים והם יכולים לבצע בדיקות רשמיות לעובדים כדי למנוע את איבוד ימי עבודה בתורים הארוכים לבדיקות וגם לאפשר לנטר תדיר את המצב במפעלים. בגל הנוכחי האיום הגדול על המשק מגיע מממדי התחלואה המפלצתיים. חברות התעשייה פועלות גם כך היום ללא מספיק עובדים. אנו נערכים מראש כדי לצמצם את השבתת קווי ייצור, כולל של מוצרים חיוניים".
בארגוני העצמאים מעריכים שהנזקים יגיעו לפחות למיליארד שקל בשבוע בשל ההגבלות במשק וסכום כולל של 25 מיליארד שקל, כאשר יהיו מאות אלפים שלא יוכלו להגיע לעבודתם. "הנזק הולך וגדל מיום ליום בגל החמישי", אמר נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן. "זה בעצם יהיה סגר כללי במשק, רק במילים אחרות".
5 צפייה בגלריה
עו"ד רועי כהן, נשיא להב
עו"ד רועי כהן, נשיא להב
עו"ד רועי כהן
(צילום: מוטי קמחי)
לפי כהן, כוח הקנייה בענפי המסחר והקמעונאות ילך וייחלש ועמו יפחת כוח העבודה והסכנה היא שהאבטלה בהיקפים גדולים תחזור. הוא זועם על ההחלטה לפצות עצמאים מבודדים ב-430 שקל על בידוד של שבוע, 61 שקל ליום למעשה. "אנחנו קוראים לממשלה להתעשת מהר ולפעול לפני שאלפי עסקים יקרסו בגל החמישי".
נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין טוען כי כבר עתה עסקים רבים חשים בירידה של כ-40%-25% בהגעת לקוחות, בעיקר בחנויות ברחוב ובקניונים, במסעדות, בבתי קפה ובמקומות בילוי. "אין מקום לסגור את המשק, לא את המסחר ולא שום פעילות עסקית אחרת נוכח גאות אפשרית במספר הנדבקים באומיקרון", הוא אומר.

"הממשלה מגלה אדישות ולא לוקחת אחריות"

מה שמצער הוא שלמרות תחזיות הרופאים להידבקויות המוניות, הממשלה עדיין, כהרגלה בעת האחרונה בתחום הקורונה, מהססת ולא מקבלת החלטות. "דיונים יש, אבל מה עם התכל'ס", אמר בכיר במשרד כלכלי בירושלים.
הכלכלן שמואל סלבין שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד האוצר טען: "הפעם, בניגוד לסגר הקודם, הממשלה ומשרד האוצר במיוחד, לא מוכנים לקבל על עצמם ועל כתפי המדינה שום התחייבות. הם מגלים אדישות ואטימות לחוליות החלשות בחברה, שעדיין לא הצליחו להתגבר על הקשיים שנגרמו בסבבים האחרונים של התפרצות הקורונה והווריאנטים השונים. ועתה הם מגיעים למשבר הנוכחי של האומיקרון כאשר הם חלשים, מותשים ומרוששים מבחינה פיננסית. המדינה חייבת להכניס את היד לכיס העמוק שלה ולעזור לעסקים, כי זה צודק מבחינה חברתית וכמובן בסוף זה ישתלם מבחינה כלכלית".
5 צפייה בגלריה
שמואל סלבין
שמואל סלבין
שמואל סלבין
(צילום: דנה קופל)
במשרד הכלכלה אמרו כי "משרדי הממשלה קיימו היערכות לתרחיש של מיליון מבודדים והשפעות מצב זה על הרציפות התפקודית של המשק. תמונת המצב הקיימת מראה שהמלאי התפעולי הקיים מאפשר לנו לעבור את התקופה של שיא הגל, מבלי להגיע למחסור מכל סוג שהוא. תשומת הלב תינתן לסוגיות בלוגיסטיקה, שינוע, הובלה, אחסנה ונמלים. בידוד של עובדים בכל נקודה קריטית עלולה להשפיע על שרשרת האספקה ויש לזהות מצבים כאלה בזמן אמת ולתת מענה.
"במשרד הוקם דסק כלכלה ותעשייה, שבמסגרתו יתבצעו שיחות שוטפות עם המגזרים השונים במשק, תעשייה, יבוא, מסחר, עסקים קטנים. מטרת השיח תהיה לזהות מגמות שמתפתחות מבעוד מועד".
עם זאת, בדיקה שעשינו אתמול העלתה שבינתיים, גם אם ייעדרו עובדים רבים, עדיין לא צומצמו שעות הקבלה במשרדי הממשלה, רשות המיסים, שירות התעסוקה והביטוח הלאומי. גם בבנק ישראל אמרו לנו שלא ניתנו לפי שעה הוראות לצמצום השירותים בבנקים.