1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בכפר סבא דחה לאחרונה מתווך נדל"ן שתבע לקבל עמלה מבני זוג שלטענתו רכשו בית פרטי באבן יהודה דרך מתווך אחר, אף שהוא היה זה שהציג להם אותו. השופטת חגית בולמש קבעה שהעסקה נסגרה בזכות מאמציו של המתווך השני, שהצליח להשיג את הבית במחיר ובתנאים אחרים.
התובע ובני זוג חתמו בספטמבר 2019 על הסכם תיווך לרכישת בית באבן יהודה הכולל בריכה, תמורת דמי תיווך בשיעור של 2% מסכום העסקה. המחיר שהוצע לרוכשים דרך המתווך היה 5.2 מיליון שקל.
בתביעה שהגיש נגדם הוא טען כי במשך שלושה חודשים ניהל עבורם משא ומתן עד שהמוכר הסכים לרדת למחיר של חמישה מיליון שקל, אלא שהנתבעים הבהירו שהם לא יכולים לשלם יותר מ-4.65 מיליון שקל, והפסיקו את ההתקשרות עמו.
לדבריו במרץ 2020 נודע לו במקרה שהנתבעים רכשו לבסוף את הנכס באמצעות מתווך אחר תמורת 4.75 מיליון שקל. הוא טען כי בנסיבות אלה מגיע לו לקבל את דמי התיווך כיוון שהוא היה הגורם היעיל בעסקה ובני הזוג מנעו ממנו להשתתף במשא ומתן הסופי, בניגוד להסכם ובחוסר תום לב.
הרוכשים טענו מנגד כי פנו אל התובע הראשון כמה פעמים וביקשו ממנו להתמקח על המחיר, אך הוא השיב להם שהמוכר לא מוכן לרדת מחמישה מיליון. משכך הם פנו למתווך הנוסף, שלאחר מאמצים רבים ופגישות הצליח לשכנע את המוכר למכור להם ב-4.75 מיליון שקל וגם לבצע בנכס שדרוגים. לטענתם, לא רק שהתובע לא היה הגורם היעיל אלא שברשלנותו ואדישותו הפך להיות הגורם המסכל של העסקה.
ואכן, השופטת בולמש דחתה את התביעה. היא ציינה כי התובע בעצמו מודה ומסכים כי לא הצליח להביא את המוכר והנתבעים למשא ומתן ולקדם את העסקה. בניגוד לכך, לפי העדויות המתווך השני היה מעורב ופעיל במשא ומתן, יזם פגישות בין הנתבעים לנציג הבעלים והצליח להביא את הצדדים להסכמה על המחיר תוך קביעת תנאים נוספים שקידמו את העסקה.
בפסק הדין צוין כי הרוכשים פנו למתווך אחר רק לאחר שהתובע מסר להם כי ניסיונותיו לשכנע את המוכר להוריד את המחיר כשלו. השופטת שוכנעה כי התובע היה זה שניתק מיזמתו את הקשר עם הנתבעים לאחר שניסיונו לקדם את העסקה לא צלח.
בנסיבות אלה, קבעה, לא מצופה מהרוכשים לפעול למימוש רצונם באמצעות גורם שלא הצליח לעשות זאת ולגיטימי מצדם לפנות למתווך אחר. עוד נפסק כי פעולות התיווך שנעשו על ידי התובע לא הביאו לסגירת העסקה והוא לא היה "הגורם היעיל" כנדרש בחוק המתווכים לצורך זכאות לדמי תיווך.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד רון פינצי • ב"כ הנתבעים: עו"ד עלאא דיאב • עו"ד ניסים ינאי עוסק בדיני חוזים • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין