סאגת הקניונים ממשיכה: הצפי לפתיחה של 15 קניונים למשך 10 ימים במסגרת הפיילוט, שוב לא ודאית. מנציגות הקניונים נטען הבוקר (רביעי) כי שר הבריאות, יולי אדלשטיין, מעכב את פתיחת הקניונים ודורש כי לא יאושרו היום אישור טלפוני, אלא יובאו לקבינט שצפוי להתכנס רק מחר, מה שכמובן יעכב את הפיילוט, במסגרתו הפתיחה תוכננה למחר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ממשרד הבריאות נטען בתגובה כי "בניגוד לשמועות מופצות, משרד הבריאות מקדם את המתווה הניסויי ('הפיילוט') של הקניונים. המשרד העביר כבר אתמול טיוטת תקנות להערות משרד המשפטים. לאחר סיום ההערות של משרד המשפטים התקנות יובאו לאישור קבינט הקורונה. התקנות מתבססות על מתווה התו הסגול שנקבע על ידי משרד הבריאות".
3 צפייה בגלריה
גרנד קניון באר שבע
גרנד קניון באר שבע
גרנד קניון באר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
מקורבים לקניונים טוענים כי ברקע לעיכוב: העובדה שבניגוד לדרישת משרד הבריאות למעקב אלקטורני (קוד QR) אחר מבקרי הקניון, התקנות אינן כוללות רישום ומעקב דיגיטלי של הנכנסים, מעקב אליו התנגדו הקניונים. הקניונים מנסים כעת להפעילי לחצים על השרים שהאישור והתקנות יעברו במשאל טלפוני עוד היום.
מהתקנות ששלח משרד הבריאות עולה כי יותר מבקר אחד לכל שבעה מ"ר, אך לא יותר מ-10 אנשים בחנות. כמו כן, חל איסור על קיום אירועים או ירידים בשטח הקניון ורמת העומס תפורסם אונליין עבור המבקרים.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
שר הבריאות, יולי אדלשטיין
(צילום: יובל חן)
שחר תורג׳מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה אמר: "לתדהמתנו, נודע לנו ששר הבריאות מפר את החלטת קבינט הקורונה לקיום פיילוט פתיחת הקניונים החל ממחר וזאת לאחר 122 ימים בהם הקניונים סגורים, עסקים מתמוטטים ומותירים אלפי משפחות ללא פרנסה. ככה זה כשמנותקים מהעם. לא ניתן יותר לפוליטיקאי מסוגו של אדלשטיין לחרוץ את גורל הכלכלה והמסחר בישראל. לא נוכל לעמוד בהמשך סגירת החנויות בקניונים. במידה והפיילוט לא יצא לדרך מחר בבוקר כפי שהוחלט על ידי קבינט הקורונה, נפתח את כל החנויות שלנו בכל הקניונים במדינת ישראל".
נציגות הקניונים: "יולי אדלשטיין תוקע טריז בהחלטת הקבינט להתחיל בפילוט הקניונים מחר. הכל מוכן, סיימו את התקנות, עבדו על זה המשרדים יום ולילה ועכשיו אדלשטיין מחבל בתהליך שכבר הוסכם והוחלט ורוצה להביא את זה שוב להחלטת הקבינט ביום חמישי. חייבים לאשר הבוקר את התקנות במשאל טלפוני ולצאת לדרך מחר".

מנכ"ל דיזינגוף סנטר: "עדיין לא מבינים אם נפתח מחר או לא"

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף בדיזינגוף סנטר, מעיד על חוסר הוודאות הגדולה בקרב בעלי הקניונים והעסקים: "אנחנו, 2,000 העובדים ו-300 העסקים שבסנטר, לא יודעים אם אנחנו פותחים מחר או לא", אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet.
3 צפייה בגלריה
תמונת דן פילץ
תמונת דן פילץ
דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף בדיזינגוף סנטר
(צילום: גיא חמוי)
"אין שום סיבה שלא נפתח. יש אצלנו החלפות אוויר, יש לנו צוות מיומן שיכול לעמוד בהנחיות הקורונה של משרד הבריאות, גם במתווה החדש. אנחנו נעשה מה שצריך כדי לפתוח. ברגע שיפתחו את כל המסחר הקהל יתפזר לכל המסחר. אם הוא יתפזר לכל המסחר לא תהייה כזאת צפיפות. ברגע שפותחים רק חלק קטן מהמסחר, כל הקונים שצריכים בגדים לחורף ונעליים וסידורים וכל מה שבני אדם קונים בקניונים. 80% מהקניות נעשות בקניונים, וזה מתנקז למעט מדי שטחים, ואז יש צפיפות", טוען פילץ.
אתם נכללים בכלל ברשימה של ההגרלה? "אנחנו מנסים להבין. אני ראיתי שלושה ניירות שהם דומים אחד לשני שמדברים על התנאים והמתווה החדש לפתיחה. אין לנו נייר פורמלי, לא מוועדת הקורונה ולא ממשרד הבריאות. אבל אנחנו מבינים כמו שהבנו בסבבים הקודמים. יש טיוטות, עד שהטיוטה תהיה פורמלית זה יקח זמן. אנחנו נערכים כאילו שהטיוטות האלה הן ההנחיה שתצא ואנחנו מוכנים לעמוד בהן, על אף שהאמת שנותנים לנו מעט מאוד זמן להתארגן והדבר הזה".
פילץ מדגיש את משמעות ההחלטות המשתנות מהרגע להרגע והקושי הרב שהן יוצרות: "ככל שנותנים יותר זמן להתארגן, יש יותר זמן לחשוב על הדברים ולמצוא פתרונות. הייתי שמח אם היו פה היום נציגים של משרד הבריאות והיו עוברים איתנו על התקנות, והיינו מכנסים את העובדים ואת המנהלים ועושים תדריך ונותנים דגשים".
"אנחנו נעשה ונבדוק בעצמנו ועם בעלי העסקים. אנחנו נתמודד עם הבעיות שיצוצו, אנחנו נתכנס, נחשוב וניתן להם פתרונות. אבל, שיתנו לפתוח".