אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) לא תרכוש את יתרת מניות נחום ביתן (41%) ברשת יינות ביתן – קרפור. כך הוחלט סופית בדירקטוריון אמ"צ. הודעה רשמית תימסר לבורסה ב-30 בספטמבר, אז מסתיימת האופציה שקיבלה אמ"צ (חברת האם של רשת יינות ביתן), לרכישת יתרת המניות של ביתן לפי שווי חברה בסך 900 מיליון שקל. מדובר במחיר כפול מהמחיר שבו רכשה ממנו לראשונה במאי 2021 בשותפות עם הפניקס 45% ממניות הרשת לפי שווי חברה בסך 450 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
המשמעות היא שאמ"צ כפי שהתחייבה בהסכם המקורי עם ביתן, אם אינה רוכשת את יתרת מניותיו תידרש להנפיק את הרשת. מדובר בהליך לא פשוט, היות וההנפקה תצטרך לפי חוקי הריכוזיות להתבצע בחברת אלקו, חברת האם של אמ"צ, ולשם כך יידרשו בעלי המיעוט באלקו להסכים לרכישתה מידי אמ"צ בשווי שבו היא מיועדת להנפקה כ-600 מיליון שקל - הסכמה שאיננה מובטחת כי יש הטוענים כי מדובר בשווי מופרז נוכח העובדה שהרשת הגדילה במחצית ראשונה את הפסדיה ל-130 מיליון שקל (התחזית כי ברבעון הבא תשפר תוצאות וייתכן שתעבור לרווח תפעולי).
1 צפייה בגלריה
מייסד יינות ביתן נחום ביתן והאחים דני ומייקי זלקינד
מייסד יינות ביתן נחום ביתן והאחים דני ומייקי זלקינד
מייסד יינות ביתן נחום ביתן והאחים דני ומייקי זלקינד, בעלי אלקטרה מוצרי צריכה
(צילומים: ישראל הררי, עמית שעל, בלומברג)

שמועות על נסיונות של ביתן לאחרונה לגייס משקיעים כדי לרכוש חזרה את השליטה ברשת ואת המניות מידי הפניקס ואלקטרה, לא אומתו בינתיים. הסיבה לשווי הכפול שהסכימה אמ"צ לתת באופציה ליתרת מניות ביתן נעוצה באופטימיות שרווחה באלקטרה בזמן הרכישה, ולפיה ההסבה של יינות ביתן לקרפור, באמצעות הזיכיון שקיבלה אמ"צ מקרפור העולמית, תשביח את שוויה של הרשת במהירות גדולה - מה שלא קרה בפועל.
באמ"צ לא חזו כי תהליך "אזרוח" מוצרי קרפור מבחינת כשרות והיתרים של משרד הבריאות יארך זמן ממושך כל כך ובמקביל ישתנו התנאים הכלכליים בישראל: זינוק בריביות, באינפלציה ובשערי המט"ח שיעמיקו את הפסדיה.
כמו כן, התוכנית העסקית של רכישת יינות ביתן התבססה גם על הכוונה להכניס שותף נוסף לעסקי הקמעונאות של אמ"צ בשווי גבוה יותר מזה שלפיו היא רכשה את הרשת. הסכום שהשותף אמור היה להזרים עבור חלקו נועד לשמש לרכישת חלקו של ביתן והוצאתו הסופית מהרשת. אך עד כה לא נמצא שותף שמעוניין.
להחלטה שלא לממש כעת את האופציה קדם מו"מ של אמ"צ עם ביתן בניסיון להפחית את השווי שנקבע באופציה מ-900 לכ-600 מיליון שקל, ניסיון שלא צלח.