התנהלות חסרת תום לב של פושט רגל אחרי תום ההליך הובילה לביטול צו הפטר סופי: בהחלטה שניתנה לאחרונה על ידי שופט המחוזי בחיפה איל באומגרט נקבע כי החייב ניצל לרעה את ההליך כשהמתין בכוונה לקבלת ההפטר ורק אז ביקש ממס הכנסה החזרי מס בסך 25 אלף שקל. כעת הכספים יועברו לקופת הנושים, ולאחר שיחולקו ביניהם ישקול השופט אם להחזיר את ההפטר.
ההליך נפתח לבקשת החייב לפני כחמש שנים בעקבות חובות של כ-336 אלף שקל. כשנתיים לאחר מכן אושרה תוכנית פירעון שהציע החייב ולפיה יזכה בהפטר בכפוף להעברת 60 אלף שקל לקופת הנושים ב-60 תשלומים. החייב עמד בתנאים ואף הקדים את התשלומים ובקיץ 2018 קיבל הפטר סופי מחובותיו. זמן קצר לאחר מכן ההליך הסתיים.
אלא שכעבור שנה התגלה לנאמן שהחייב קיבל החזרי מס בסך 25 אלף שקל עבור השנים 2015-2014 – כספים שלמעשה ידע שהוא זכאי לקבל עוד בזמן ההליך. בעקבות זאת פנה הנאמן לבית המשפט וביקש לבטל את צו ההפטר ולהעביר אותם לנושים.
החייב התנגד וטען כי הסתמך על ההפטר ופעל בתום לב, שכן רק לאחר שקיבל את ההפטר פנה לרואה חשבון לצורך הגשת דוחות מס הכנסה והתגלה שהוא זכאי להחזרים.

1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הוא הוסיף שהנאמן הטעה אותו כיוון שבשיחה שנערכה עם המתמחה שלו נאמר לו שאין שום סיבה שלא יקבל את ההחזרים, וכעת הנאמן שינה את עורו ומעלה טענה אחרת. תגובת הנאמן לטיעון זה הייתה כי לא מדובר בדברי אמת ומכל מקום המתמחה שלו לא מוסמך להחליט בסוגיה שבית המשפט אמור להכריע בה.


השופט איל באומגרט קבע כי מדובר במקרה חריג שמצדיק לבטל את ההפטר. ראשית, הובהר לחייב כי גם בפסק הדין שאישר את תוכנית הפירעון וגם בצו ההפטר עצמו נכתב במפורש כי אם יתעשר מנכסים שהיה זכאי לקבל תוך כדי ההליך הוא יצטרך להעביר אותם לקופת הנושים.
שנית, מאחר שמדובר בהחזרי מס שמקורם בשנים שקדמו לפתיחת ההליך ברור שהחייב היה מודע לכך שהוא זכאי להם ושהמתין בכוונה עם הפנייה לרשות המס עד לקבלת ההפטר הסופי. התנהלות זו, קבע השופט, מעידה על חוסר תום לב, ניצול לרעה של ההליך וניסיון להעלים כספים מהנושים, ומשכך החייב לא יכול לטעון שהסתמך על ההפטר.
לפיכך השופט קיבל את בקשת הנאמן וביטל את צו ההפטר. החייב יצטרך להעביר את הכספים שקיבל לקופת הנושים ולאחר מכן תיבחן האפשרות להחזיר את ההפטר.
  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • הנאמן: עו"ד מוטי בן ארצי
  • ב"כ החייב: לא צוין
  • עו"ד איריס מורנו עוסקת בחדלות פירעון ופשיטת רגל
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין