בימים אלה כמעט בכל תיק גירושין שבו בני הזוג הם הורים לילדים בני 15-5 נולדת טענת ניכור הורי על ידי אחד מהם. במרבית המקרים הטענה הזו נדחית על ידי הערכאות המשפטיות, לאור חוות דעת של עובדים סוציאליים המתמנים לצורך בדיקת הטענה. לאור השימוש הרב בטענה, הן בתי המשפט והן העובדים הסוציאליים הפכו חשדניים ביותר בנוגע לקיומו של ניכור הורי, מה שמוביל למצב שבו בהרבה מקרים שבהם אכן מתקיימת תופעת הניכור, נדחית הטענה לקיומה.
חמורה מכך העובדה שגם כאשר בתי המשפט אכן מתרשמים כי מתקיים ניכור הורי, אין להם כלים להפסיק אותו שכן עד שהטענה הזו מוכחת, הוא כבר קורם עור וגידים והילד המנוכר מנתק קשר עם ההורה המנוכר.
1 צפייה בגלריה
ניכור הורי
ניכור הורי
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
מעטים המקרים שבהם מצליח טיפול בחידוש הקשר, אשר מהווה את הסעד העיקרי שיש לבתי המשפט לתת במקרה כזה. לכן, כל עוד בתי המשפט לא מטפלים בהורה המנכר עצמו, לא ניתן יהיה להביא באופן יעיל לחידוש קשר. רק במקרים מעטים מטיל בית המשפט סנקציות כספיות על הורה מנכר, מה שמוביל לכך שהוא ממשיך במעשיו.
עו"ד ענבר לבעו"ד ענבר לבענת קזולה
התופעה מקבלת משנה תוקף בעת המלחמה שכן כעת, הורה שמנכר את ילדו נגד ההורה השני עלול לעשות שימוש במצב הביטחוני ולהעלות מיני טענות כגון היעדר ממ"ד בבית השני, או שהילד לא מעוניין לנסוע אליו כי הוא מפחד. מדובר בטיעונים שעל פניו נשמעים הגיוניים אף שבפועל הם נועדו רק להצדיק את הניכור.
ממילא, כאמור, בתי המשפט מתקשים לעמוד על טיב הטענה ופונים לרשויות הרווחה אשר מוצפות ותחת עומס, קל וחומר בעת המלחמה. עד שאלו מתפנים לטפל בתיק ומגישים תסקיר שמשמש את בית המשפט ככלי לבחון את אמיתות הטענה לגבי הסיבה להיעדר קשר, הופך הניכור קשה יותר ומוביל למצב שכמעט בלתי אפשרי לתקן אותו.
מצופה מבתי המשפט שיהיו נכונים לקבל החלטות בזמן אמת ללא המתנה אינסופית לדוחות העובדים הסוציאליים, על מנת למנוע את הידוק הניכור ולתת הזדמנות לתקנו. בין היתר מצופה כי במקרה שמונחת לפני בתי המשפט בקשה של הורה הטוען כי הסדרי השהייה לא מתקיימים עם ילדיו עקב טענת ההורה השני שביתו איננו בטוח, להורות כי אלו יתקיימו במקומות חלופיים, ובהיעדר קיומם ישלם ההורה השני קנס כספי.
רוצה לומר: בכל עת שמונחת בפני בית המשפט טענה לאי-קיום קשר של הורה עם ילדיו, חשוב למצוא באופן מיידי חלופות יצירתיות שיאפשרו לקיים את הקשר בכל זאת, מבלי להמתין לעובדים סוציאליים שיכתבו דוחות.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד ענבר לב עוסקת בדיני משפחה, גירושין וניכור הורי • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין