שר החקלאות עודד פורר התייחס הבוקר (יום ב') להעלאות המחירים האחרונות ואמר ש"יצרניות המזון הגדולות ורשתות השיווק נוהגות בחזירות". בריאיון באולפן ynet הוסיף השר כי "אחרי שנתיים שהם חגגו על הציבור, הצריכה עלתה בצורה בלתי רגילה, הרווחים שלהם גדלו. אני לא מבין את עזות המצח הזו, וזה פשוט כי הם מרגישים שהם יכולים". הוא קרא לציבור: "תחרימו את מי שמעלה מחירים, כמו אסם".
לדברי פורר, "הפתרון לא יהיה בהכרח פיקוח על מחירים, בדרך כלל המחירים המפוקחים הם היקרים יותר. התהליך שנוביל זה לפרק את הריכוזיות הזו אחת אחת. עושים את זה בפתיחת השוק לתחרות והורדת חסמי הייבוא ליבואנים הקטנים".
2 צפייה בגלריה
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
פורר. "לא נאפשר לאותה רשת שיווק לשלוט על הכול"
(צילום: יריב כץ)
מנהלים של רשתות מזון עלו מול המצלמות בשידור חי ותיאמו מחירים. "אני חושב שזו הפעם הראשונה אחרי הרבה מאוד שנים שרשות התחרות נהגה באגרסיביות ותנהג בעוד יותר אגרסיביות, יש לה גיבוי מלא משר האוצר ומהממשלה, לפרק את נושא תיאום המחירים וגם את הריכוזיות המאוד מאוד גדולה שחובה עלינו לפרק אותה. יש פה השתלטות על הרבה מאוד עסקים קטנים, אנחנו לא יכולים למצוא את עצמנו בסוף עם שתיים-שלוש רשתות גדולות שינהלו וישלטו בכל השרשרת מהייבוא ועד הצרכן".
מה תעשה? "אני לא יכול לפרק, אני יכול לעודד עוד, להקל על עסקים קטנים, לעשות רגולציה שונה לעסק ששולט כמעט בכל השוק לעומת עסק קטן. בדברים האלה נטפל. גם עכשיו כשאנחנו פותחים את השוק לייבוא, לא נאפשר לאותה רשת שיווק לשלוט על הכול, להיות גם היבואנית, גם היצרנית, גם המשווקת וגם זו שקובעת את המחיר".
מה עם שוק הדיור? "הדיור כשוק שבאמת עולה בעשורים האחרונים בצורה פנומנלית, חלק מזה בגלל שלא בנו. התהליך של בניית דירות לוקח זמן, אנו בשיא של שיווקים, שיא של התחלות בנייה, שיא הורדת חסמים מבנייה. אם יש הרבה אנשים עם מעט דירות המחיר יקר, אם יהיו הרבה דירות למעט אנשים המחיר יהיה זול. התפקיד שלנו לדאוג שיהיו הרבה דירות ואת זה אנו עושים יותר ממה שנעשה בממשלות הקודמות בדרך שלא נעשתה מעולם".
2 צפייה בגלריה
סופר  סופרמרקט אילוסטרציה
סופר  סופרמרקט אילוסטרציה
"רשות התחרות נהגה באגרסיביות, יש לה גיבוי מלא לפרק את נושא תיאום המחירים"
(צילום: shutterstock)
יכול להיות שאתם קצת מנותקים ואטומים? "הממשלה הזו, שר האוצר ואני ושאר חברי הממשלה, מחוברים לשטח בצורה שלא הייתה בעבר. נפגשתי עם נציגי העצמאים ובעלי העסקים, ליוויתי אותם עוד לפני כניסתנו לממשלה. גם ליברמן בשבוע שעבר קיים שתי פגישות עם אגף התקציבים, אבל אנחנו אחראים ולא פופוליסטים. המשבר הזה שקשור בנושא העסקים הקטנים שהתחיל ב-1 בינואר, עוד לא סיימנו חודש, העסקים האלה עוד לא שילמו משכורות לעובדים שלהם ויש את אלה שמנסים לתדלק – פיצוי, פיצוי, פיצוי. האחריות שלנו היא לדאוג שזה לא יהיה פיצוי או סיוע".
יש אנשים שתזרים המזומנים שלהם נגמר. אתם מחכים למתי? "בנושא תזרים המזומנים עשינו מיידית את מה שצריך לעשות, פתיחת הלוואות בערבות המדינה, דחיית תשלומי מע"מ, הוראה לחשב הכללי שניתנה לעצור את השוטף ולשלם מיידית לכל ספקי המדינה, אנחנו מדברים על אירוע שנמצא באותו חודש. יגישו לנו את הדו"חות ונוכל לראות אצל מי צריך לתת סיוע, זה לא לתת פיצוי, כי משברים כלכליים יהיו וירידה בהכנסות עסק אמור לדעת להתנהל איתן, אבל צריך לתת סיוע על מנת לצלוח את התקופה. הפעם הראשונה שאדע מה קרה לעסק בינואר, תהיה כשהוא יגיש את דו"ח המע"מ שלו, אם הוא עסק של יותר ממיליון וחצי, ב-15 בפברואר והנתונים יגיעו אלינו ב-19 בפברואר. ולכן אמר שר האוצר שבסוף פברואר נראה מי העסקים שנפגעו קשה, ומי שנפגע קשה יקבל סיוע לא כדי לשרוד אלא כדי להתפתח".
הדלק יתייקר ל-6.71 שקלים לליטר. לא הגיע הזמן להפחית את המס? "צריך להחליט מה אתה מעודד באוכלוסייה. הצריכה שאנו צריכים לעודד זה מעבר לרכבים חשמליים, רכבים נקיים יותר. ואם כבר לעשות הוזלות, לעשות בכיוונים אחרים ולא בכיוונים שבהם אני לא רוצה לדחוף את האוכלוסייה, למשל בתחבורה ציבורית לא העלינו את המחירים, להיפך, הוזלנו".