ענקית הובלת המכולות הימית "מארסק" הורתה אתמול (שישי) על הפסקת הובלת סחורה דרך הים האדום, בעקבות ניסיון התקפה על אחד מכלי השיט של החברה והסיכונים באזור בתקופה האחרונה, על רקע האיומים של החות'ים.
"בעקבות ניסיון פגיעה באחת מספינותנו שלא צלח, ומתקפות נוספות על ספינות מכולה במהלך היום, הנחנו את כל הספינות של החברה שאמורות לעבור דרך מיצר באב אל-מנדב להשהות את מסעותיהן עד להודעה חדשה", הודיעה חברת מארסק.
2 צפייה בגלריה
ספינה של מארסק בים התיכון
ספינה של מארסק בים התיכון
ספינה של מארסק בים התיכון
(צילום: shutterstock)
"אנו מודאגים מאוד מהסלמת המצב הביטחוני בדרום הים האדום", אמרו במארסק. "ההתקפות האחרונות על ספינות מסחריות באזור מדאיגות ומהוות איום משמעותי על שלומם וביטחונם של אנשי הצוות של הספינות". החברה לא עדכנה איך תפעל בהמשך, אך במקביל הודיעה כי הדבר החשוב ביותר מבחינתה הוא לשמור על בטיחות הצוותים שלה.
אחרי ההודעה של חברת "מארסק", גם חברת הספנות הגרמנית "Hapag-Lloyd" הודיעה כי תעצור את ההפלגות שלה בים האדום על רקע ההתקפות של ארגון הטרור, למשך שלושה ימים. זאת לאחר שמוקדם יותר דווח על תקיפה של אחת מספינותיה ליד תימן. דובר החברה ציין כי יעצרו את ההפלגות בים האדום עד 18 בדצמבר, "ואז נחליט מה נעשה הלאה".
2 צפייה בגלריה
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
הדרכים העקיפות (והארוכות) לתעלה
היום הודיעה חברת CMA CGM הצרפתית עדכנה שגם היא מפסיקה את כל הפעילות שלה דרך הים האדום לאור "המצב המתדרדר והדאגה הגוברת לבטיחות". ההחלטה של החברה נכנסה לתוקפה באופן מיידי "ועד להודעה חדשה".
אתמול נמשך האיום של החות'ים על הסחר העולמי, עם לפחות 3 תקריות שונות מהבוקר: שני טילים בליסטיים פגעו בספינת משא בים האדום, סמוך לתימן, אחרי שככל הנראה כוונו לספינה אחרת - שנפגעה מכטב"ם עוד קודם לכן. מהבוקר דיווחה סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה, ה-UKMTO, על שלוש תקריות בים האדום, בצל הקמת הכוח הרב-לאומי בראשות ארה"ב לשמירה על חופש השיט באזור.
התקריות מתווספות לשתי תקריות שדווחו אתמול. בתקרית הראשונה בצהריים דווח על טיל ששוגר לעבר ספינת משא באזור מצר באב אל-מנדב, שמחבר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי, אך החמיץ אותה. שעות ספורות אחר כך דווח על ספינה נוספת שדיווחה על מצוקה, בצפון האוקיינוס ההודי וסמוך לחופי תימן, ונמסר כי גורמים בלתי-מזוהים עלו על סיפונה.
הספינה הראשונה שהותקפה לפי החשד בידי החות'ים היא Maersk Gibraltar, ספינת משא של "מארסק", כאמור. גורם אמריקני ששוחח בעילום שם עם סוכנות הידיעות AP דיווח כי הטיל שפספס את הספינה, ששטה תחת דגל הונג קונג, שוגר מהאזור החות'י בתימן.
פורסם לראשונה: 18:26, 15.12.23