משבר הקורונה גורם למחסור במכולות ולשיבושים בהובלה הימית של מוצרי מזון לעולם ולישראל. יבואני מזון בארץ מתלוננים על קושי להשיג מכולות (קונטיינרים) להובלת מזון בים וחשש לפגיעה בהספקה הסדירה של מזון מיובא, מלבד העלייה במחירי ההובלה ובעקבותיה התייקרות המוצרים.
סוכנות הידיעות בלומברג פירסמה השבוע כתבה שכותרתה "קושי גובר בשינוע מזון בים", ובה נאמר כי "מחסור במכולות ומגבלות בעבודת הנמלים בעקבות הקורונה מקטינים את תנועת המשלוחים".
2 צפייה בגלריה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
(צילום: דוברות נמל חיפה)
צבי ויליגר, בעלי ויליפוד, אמר ל"ממון" ול-ynet: "צפוי מחסור במוצרי מזון מיובאים בגלל מחסור עולמי בקונטיינרים. אני מקבל מספקים שלי מכל העולם הודעות שיהיו דחיות של משלוחים. נאלצתי לבטל משלוח מיוון מכיוון שלא מצאנו מכולה למועד הנדרש".
2 צפייה בגלריה
צבי ויליגר, בעלי ויליפוד
צבי ויליגר, בעלי ויליפוד
צבי ויליגר, בעלי ויליפוד
(צילום: עמית שעל)
גורמים בענף אומרים כי לצד בעיות בתפקוד הנמלים מאיימת על העולם בעיה חדשה: המפעלים בסין חזרו לפעול, אבל הביקושים למוצרי צריכה צנחו. רוב הרשתות הקמעונאיות מושבתות, והמפעלים הסיניים תקועים עם מכולות מלאות סחורה המיועדת ללקוחות שביקשו לדחות את המשלוח או לבטל הזמנות. לחלופין, מכולות שהגיעו ליעד לא נפרקות מכיוון שעסקי הקמעונאות סגורים. למשל, בנמל אשדוד תקועות מאות מכולות המיועדות לאיקאה ישראל הסגורה כמה שבועות".
אלי גליקמן, מנכ"ל צים: "שרשרת האספקה יוצאת מאיזון. אם אני יוצא לסין עם אונייה מלאה, אבל בגלל חוסר בביקושים לסחורה סינית לא מצליחים למלא אותה והיא עם 20%־30% תפוסה, ההפלגה נעשית לא כדאית כלכלית והיא מבוטלת".