1 צפייה בגלריה
חובות חוב חשבונות זוג אילוס אילוסטרציה
חובות חוב חשבונות זוג אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בנצרת הוציא לאחרונה צו שיקום כלכלי לבני זוג שצברו חובות של יותר מ-2.2 מיליון שקל. השופט עופר חיים שורק קבע שאמנם השניים אינם עובדים אף שהם מסוגלים לכך, אך אין מקום לדחות את צו השיקום מסיבה זו.
במרץ 2021 ניתן צו לפתיחת הליכים לכל אחד מהחייבים לפי בקשתם. נגד הגבר עומדות תביעות חוב בסך של 2,155,486 שקל ונגד האישה תביעות בסך 164,578 שקל.
בחודש יולי השנה הגיש הממונה הצעה לביטול הצו לפתיחת הליכים. הוא ציין שהחייבים לא עומדים בצו התשלומים, לא מגישים דוחות על הכנסות והוצאות כנדרש, לא ממצים כושר השתכרות ונמנעו מהצגת המסמכים שנדרשו על ידי הנאמן.
בסמוך לאחר מכן התקיים דיון שבסופו נקבע שאין מקום להורות על ביטול ההליכים וניתנו הנחיות והוראות לחייבים בקשר להמצאת מסמכים והסרת מחדלים.
בדיון שהתקיים לאחרונה טען הנאמן כי לאחר בדיקה אין לחייבים נכסים אולם אין מקום בשלב זה לתת להם צווי שיקום כלכלי, אלא לבחון את התנהלותם ומיצוי כושר ההשתכרות שלהם בתקופה נוספת. ב"כ הממונה טענה אף היא כי אין לתת בשלב זה צווי שיקום כלכלי.
עו"ד יניב גילעו"ד יניב גיל
למרות זאת, השופט עופר חיים שורק הוציא צווים לשיקום כלכלי. הוא כתב שלא מצא בסיס לדחות את מתן צווי השיקום לאחר שנערכו הבדיקות לגבי מצבם של החייבים וסוגיית כושר ההשתכרות יכולה להיבחן על פי הנתונים שלפניו. "יש לזכור כי החוק קובע שיש לקבוע צו שיקום כלכלי בהקדם האפשרי ובמקרה שלפנינו מדובר ביחידים המצויים בהליך למעלה משנה וחצי", כתב.
בנוגע לחובת התשלומים השופט קבע שהגבר ישלם 1,500 שקל בחודש לתקופה של 50 חודשים והאישה תשלם 800 שקל בחודש לתקופה של 50 חודשים. הוא הבהיר שקביעת חובת התשלומים נקבעה על בסיס כושר ההשתכרות של החייבים בהפחתת דמי מחייה בסיסיים.
בפסק הדין צוין כי אמנם השניים לא ממצים את כושר ההשתכרות שלהם, אולם הדבר לא מונע מתן צווי שיקום כלכלי. הוא הוסיף שלגבי החייבת, בהעדר קביעת נכות על ידי ביטוח לאומי, יש להעמיד את כושר השתכרותה על שכר מינימום. לגבי החייב, לאור ניסיונו רב השנים בתחום הבניין, העמיד השופט את כושר השתכרותו על 7,000 שקל בחודש, במשרה חלקית בשל נכותו.
עוד הבהיר השופט כי תקופת התשלומים הוארכה מאחר שמדובר בהליך שני של החייבים ולנוכח צבירת מחדלים בהליך במדרג בינוני. בכפוף למילוי הצו יקבלו החייבים הפטר בסוף התקופה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד יניב גיל עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין