1 צפייה בגלריה
אסירים וסוהר בבית הכלא
אסירים וסוהר בבית הכלא
אילוסטרציה
(צילום: צביקה טישלר)
ועדת הערר לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) בבאר שבע הכירה לאחרונה בסוהר שהשגיח כמה חודשים על אסיר עולם בבית חולים פסיכיאטרי, כנכה משרד הביטחון מחמת פוסט טראומה. יו"ר הוועדה, השופט בדימוס ברוך אזולאי, התרשם מהמצוקה האותנטית שאליה נקלע הסוהר כתוצאה משירותו ודחה את הטענה שהוא מתחזה.
הסוהר התגייס לשב"ס לפני 25 שנה. בשלב מסוים הוא נקרא להשגיח על מואשם ברצח ששהה בהסתכלות בבית החולים הפסיכיאטרי "שער מנשה". לטענתו, במהלך ארבעת החודשים הללו הוא נחשף למראות קשים ביותר שאינם מרפים ממנו. בין היתר הוא תיאר אנשי צוות שמזריקים בכוח לחולה, חולים שמקיימים יחסי מין אחד עם השני לנגד עיניו, ומטופל ללא שיניים שצועק "אוכל, אוכל".
לדבריו הוא נשלח למשימה ללא הכשרה מוקדמת, וכי בשלב מסוים הרגיש שהוא הופך לחיה ומתחיל להתנהג כמו המאושפזים. הוא סיפר שכמה שנים לאחר מכן הוא התבקש להשתתף בהכשרה ייעודית למשימה המורכבת אלא שאז צפה והתעוררה אצלו המצוקה מהתקופה ב"שער מנשה". פסיכיאטר מטעמו קבע כי מדובר בפוסט טראומה המצדיקה להכיר בו כנכה משרד הביטחון.
מנגד טענה הפסיכיאטרית מטעם קצין התגמולים שמדובר במתחזה. לדבריה הוא תפקד באופן תקין כשמונה שנים אחרי ההשגחה ב"שער מנשה", והמסקנה היא שהוא לא חווה מצוקה נפשית ברמה של הפרעה. לשיטתה, התנהגותו של הסוהר מגמתית ולא אמינה, והוא אינו סובל מ-PTSD.
אלא שקב"נית מחוז דרום וגורם מקצועי נוסף קבעו שהסוהר מעלה מצוקה אמיתית ואותנטית. הקב"נית כתבה שהיא התרשמה מאדם "עם קווים ברורים לפוסט טראומה" שנוצרו אצלו אחרי שהותו בבית החולים "הקשה ביותר בארץ".
גם "מכון רום" שבדק את הסוהר מצא את מצוקתו כאמינה. בדו"ח הסיכום נכתב בין היתר שהוא סובל מדיכאון, חרדה, הזיות ומחשבות על התאבדות. עם זאת מסקנתו הסופית של המכון הייתה שהסוהר לא סובל מפוסט טראומה אלא משחיקה תפקודית.
ואולם למרות הסתייגותו של המכון אימצו חברי הוועדה את העמדה שלפיה מדובר בפוסט טראומה. הם קבעו כי עמדת קצין התגמולים שלפיה הסוהר מתחזה לא הוכחה בראיות פוזיטיביות של ממש, אלא נעוצה בהתרשמותה הסובייקטיבית בלבד של הפסיכיאטרית לפיה הסוהר היה מגמתי ולא אמין. הם ציינו כי אפילו המכון – הגם שהסיק שלא מדובר בפוסט טראומה – התרשם מאדם נסער, כעוס, חשדן ופגוע שמצוקתו אותנטית.
בנסיבות אלה העדיפו חברי הוועדה את חוות הדעת מטעם הסוהר שקבעה כי הוא סובל מפוסט טראומה. לטובת הסוהר נפסקו הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הסוהר: עו"ד יורם מזוז • ב"כ קצין התגמולים: עו"ד יפית ברקוביץ • עו"ד גיא שמש עוסק בצבא ומשרד הביטחון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין