1 צפייה בגלריה
פלסטינים נכנסים לישראל במעבר טייבה ליד טול כרם
פלסטינים נכנסים לישראל במעבר טייבה ליד טול כרם
פלסטינים נכנסים לישראל במעבר טייבה
(צילום: EPA)
מחסור בכוח אדם שמעוניין לעבוד בעבודות כפיים כמו בניין, חקלאות וייצור במפעלים, מביא חלק גדול מהמעסיקים בארץ למצב של תסכול ומצריך מהם למצוא פתרונות אפילו במחיר של עבירה על החוק. חלק מאותם מפעלים, עסקים, בתי מלאכה וקבלנים נאלצים להעסיק עובדים מהרשות הפלסטינית כפתרון למחסור בכוח אדם. בהרבה מקרים ההעסקה מתבצעת באופן לא חוקי, מה שיכול לסכן את המעסיקים ואת העסק כולו.
התפוקה של עובדים מהרשות הפלסטינית גבוהה מאוד אם מעסיקים אותם כדין עם תנאי העסקה ותמורה הולמים לעבודה שהם מבצעים. נקודה חשובה בהקשר זה היא שאנו נתקלים במקרים רבים בעובדים פלסטינים שמגיעים עם היתר שהם רכשו באופן לא חוקי ובמחיר גבוה מאוד.
להעסקת עובד עם היתר שנרכש בדרך זו יש השלכות. השוק של מכירה וסחר בהיתרים הינו שוק גדול יחסית שמגלגל מיליוני שקלים בחודש. אותם כספים מועברים לגורמים עבריינים שעושים כל שביכולתם כדי להרוויח כסף קל.
מצד אחד המעסיק צריך עובדים, ואלה רק רוצים ולהתפרנס בכבוד. מצד שני, הרצון של הרשויות לשמור על החוק והאינטרסים של שני הצדדים – המעסיק והעובד – כרוך בבירוקרטיה מסובכת שמאלצת את הצדדים למצוא פתרונות שאינם בטוחים לאף אחד מהם.
כאשר מעביד רוצה להעסיק עובד פלסטיני הוא אמור לקבל היתר מרשות האוכלוסין וההגירה בענף שהוא שייך לו. רשות האוכלוסין וההגירה שומרת על המעסיק כך שההעסקה תהיה מגובה בכיסוי ביטוחי של ביטוח לאומי, ישולם מס בריאות כדין ותהיה אפשרות להפריש לקרן פנסיה בצורה נכונה.
בהעסקת עובד פלסטיני ללא היתר או בהיתר שאינו על שם המעסיק יש סיכונים רבים:
העדר כיסוי ביטוחי – כאשר מפעל או חברה מעסיקה עובד פלסטיני ללא היתר, אין אפשרות להזין אותו למערכת הביטוח הלאומי ואין אפשרות לשלם בגינו ביטוח לאומי, מס הכנסה, פנסיה או מס בריאות. במצב כזה, בכל תאונה שתיגרם חלילה לעובד יהיה המעסיק מחויב לשלם ולכסות את ההוצאות מהכיס הפרטי שלו.
עבירה על חוק המזומן – העסקת עובד פלסטיני ללא היתר למעסיק מאלצת את העסק או לשלם לעובד במזומן. החל מאוגוסט 2022 חוק המוזמן הגביל את הסכום שניתן להעביר בין עסק לכל גורם אחר ל-6,000 שקל לכל היותר. משכורות של עובד פלסטיני יכולה להגיע בקלות מעל לסכום הזה.
תביעה בבית הדין לעבודה – כאמור, בהעסקת עובד פלסטיני בלי היתר, המעסיק לא יכול לבצע הפרשה לקרן הפנסיה של העובד. בסוף תקופת ההעסקה קמה לעובד הזכות לתבוע את זכויותיו, ולרוב אותם עובדים זוכים בתביעתם כי המעסיק לא מנהל כרטיס עובד, אין לו אפשרות להוכיח ששילם לעובד את המשכורת שלו, והדבר פותח פתח לפרשנות של בית הדין בהקשר לסוג העסק. בתי הדין בדרך כלל עושים את ההפרדה בין ההעסקה שלא כדין ובין החובה לשלם לעובד בהתאם לחוקי העבודה בישראל.
עבירה פלילית של העסקת עובד זר – מעסיק שנתפס אצלו עובד זר ללא היתר צפוי לקנס מנהלי שנע בין 5,000 ל-10,000 שקל בגין כל עובד שהועסק שלא כדין. במקרה של עבירה חוזרת הקנסות יוכפלו. בנוסף להליך המנהלי, המעסיק צפוי לענישה פלילית שעשויה לכלול עד שנה מאסר בפועל וקנסות של עד 104,400 שקל.
לכן, לפני שמעסיקים עובדים זרים ובכלל זה פלסטינים, כדאי לחשוב שלב אחד קדימה על ההשלכות - הן כלפי המעסיק והן כלפי העובד.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד ענאן חמאם עוסק בהעסקת עובדים זרים ואשרות עבודה • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין