1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה הודיע לאחרונה שישקול בקשה של בני זוג בחדלות פירעון, שביקשו להסיר את המגבלה שמוטלת עליהם בשימוש בצ'קים כדי שיוכלו לשכור דירה עם ממ"ד בזמן מלחמת חרבות ברזל.
ביולי 2023 הגיש הנאמן בקשה לביטול ההליך או הארכת תקופת הנשייה של החייבים. לאישה ניתנה תכנית שיקום שבה היה עליה להוסיף לקופת הנשייה 22,500 שקל ואילו על הגבר היה להוסיף 45 אלף שקל לקופת הנשייה. זאת, בנוסף למימוש כספים בלתי מוגנים וזכויות שיגיעו אליהם במהלך תקופת הפירעון.
הנאמן טען שהחייבים צברו מחדלים בהליך המצדיקים את ביטול ההליך או הארכת תקופת הנשייה. הוא גרס שהם ביקשו לחמוק מהתשלומים שהוטלו עליהם. לדבריו, התשלום השוטף האחרון ששילם הגבר היה באוגוסט 2021 ולקופת הנשייה שלו נכנסו תקבולים מתוך מימוש זכויות ולא מתשלומים שוטפים שביצע. גם החייבת העבירה תשלומים בודדים, ציין הנאמן. זאת ועוד לדבריו, הדו"חות לא הוגשו כסדרם והם הכבידו על ההליך בבקשות למתן היתר לניהול עסק לחייבת והסרת הגבלה על שימוש בהמחאות לחייב, בקשות שנדחו.
עו"ד יניב גילעו"ד יניב גיל
החייבים טענו בתגובה כי לאחר מימוש כספים מוגנים עם מיסוי מקסימלי התקבלו החזרי מס שהועברו לנושים, כך שהגבר שילם ביתר 12,842 שקל. לדבריהם, לו יועבר הסכום לקופת הנשייה של האישה, הכספים יכסו את היתרה שעליה לשלם ואף תיוותר יתרת זכות. הם עתרו במקביל לביטול ההגבלה על המחאות כדי שיוכלו לשכור דירה עם ממ"ד לנוכח המצב הביטחוני.
השופטת מירב קלמפנר נבון הבהירה לחייבים שאין לה גישה לרישומים בקופת הנשייה המתנהלת אצל הממונה. היא הסבירה שמימוש כספים בלתי מוגנים הוא בנוסף לתשלומים השוטפים ואינו פוטר אותם מביצוע התשלומים השוטפים, זאת על פי תנאי תכנית השיקום.
בהתאם הורתה לנאמן לבחון את המסמכים שצירפו החייבים לתגובתם ולבדוק אם היו החזרי מס אשר הניבו לקופת הנשייה של החייב תקבולים. היא ציינה כי על הנאמן לבדוק אם התשלום קיבל אישור מבית המשפט ואם הוא מהווה תשלום על חשבון התשלומים השוטפים בתוכנית השיקום, או שהוא נוסף להם.
היא הוסיפה שאם לאחר הבדיקה יתברר שאכן החייב סיים את התשלומים השוטפים ומומשו מלוא זכויותיו, יודיע על כך הנאמן לממונה, במטרה להביא להפטר לחייב. בנוגע לבקשה לשימוש בהמחאות, השופטת הבהירה שככל שהחייב יציג הסכם שכירות עדכני וקונקרטי, הרי שלאור המצב הביטחוני היא תשקול הסרת ההגבלה לשימוש בהמחאות לשם תשלום דמי השכירות בלבד.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד יניב גיל עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין