1 צפייה בגלריה
חייל אילוס אילוסטרציה
חייל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(gettyimages)
תביעה של חייל שחלה או נפצע במהלך וכתוצאה משירותו הצבאי תוכר על ידי אגף שיקום הנכים במשרד הביטחון ככל שהחייל יוכיח שהתרחש אירוע שגרם לפציעה או לפרוץ המחלה, את הקשר הסיבתי בין הפציעה או המחלה לבין אותו אירוע, וכי קיימת לו נכות. תביעות רבות בעניין נדחות משום שחיילים הסובלים מנכות פיזית או נפשית לא מצליחים להוכיח את התרחשות האירוע או את הקשר הסיבתי לשירות.
אבל רבים מהם לא מודעים לכך שגם אם התביעה נדחתה והמועד לערעור חלף, זה לא סוף פסוק. ניתן לחדש את הדיון בתביעה באמצעות הבאת ראיה חדשה שלא הייתה בפני משרד הביטחון בעת דחיית בתביעה.

מהי ראיה חדשה?

סעיף 35 לחוק הנכים (תגמולים ושיקום) תשי"ט-1959 קובע כי קצין התגמולים רשאי לתת החלטה חדשה על סמך ראיה חדשה אשר לא הייתה בפניו במועד מתן ההחלטה הקודמת. ראיה חדשה יכולה להיות תיק רפואי צבאי, עדות חדשה על אירוע הפציעה או האירוע הטראומתי שגרם למחלה, חוות דעת רפואית חדשה שיש בה חידוש רפואי או עובדתי ועוד. על הראיה החדשה להצביע על טעות בהחלטה הקודמת של קצין התגמולים.

ועכשיו, מה האפשרויות?

קצין התגמולים יכול לדחות את התביעה בנימוק שאין במסמכים החדשים שהוגשו לו משום "ראיה חדשה". דחייה מהסוג הזה עוצרת את המשך בחינת התביעה משום שאם אין ראיה חדשה - אין הצדקה לפתיחת התיק מחדש. קצין התגמולים יכול גם לראות במסמכים "ראיה חדשה", אך להחליט כי הם לא משנים את התוצאה. במקרה כזה, תיפתח בפני מגיש התביעה הדרך לערעור בפני ועדת הערעורים בבית המשפט.
האפשרות השלישית והטובה ביותר היא שקצין התגמולים יראה במסמכים "ראיה חדשה", יחליט לקבל את התביעה על סמך ראיה זו, והחייל יזומן לקביעת אחוזי נכות.

דוגמאות לראיות חדשות שהתקבלו

ממצאים רפואיים חדשים. חייל שנפצע בברך בחבלה סיבובית במהלך השירות הצבאי אך קצין התגמולים דחה את תביעתו מהטעם כי לא נגרם לו נזק כתוצאה מהחבלה. החייל הגיש חוות דעת רפואית ובה ממצאי ניתוח ארתורסקופיה כ"ראיה חדשה". חוות הדעת הראתה שקיים נזק כתוצאה ישירה מהחבלה בתקופת השירות ולכן תביעתו התקבלה והוא הוכר כנכה צה"ל.
מסמכים מזמן אמת שטרם הוגשו. נכות נפשית הוכרה ככזאת שנגרמה במהלך השירות הצבאי לאחר שהתובע הגיש כראיה חדשה מסמכים רפואיים שנערכו בסמוך לאירוע הטראומתי ואשר לא היו בפני קצין התגמולים בעת מתן ההחלטה הראשונה. לא היה במסמכים שהוצגו מידע חדש, אולם הייתה להם חשיבות מכרעת בשל העובדה שהם נערכו בסמוך לאירוע.
מסמכים שמעידים על מצב בריאותי טרם השירות. תצהיר חדש של התובע בליווי תיק רפואי מהתקופה שלפני השירות התקבלו כראיה חדשה, היות שניתן היה ללמוד מהם כי התובע לא סבל מכאבי גב מגבילים טרם השירות.

כיצד ומתי כדאי להגיש "ראיה חדשה"

בתי המשפט קבעו כי לא כל חוות דעת רפואית חדשה מתקבלת כראיה חדשה ולכן יש לבדוק בצורה מוקפדת האם בחוות הדעת יש חידוש רפואי או עובדתי שקצין התגמולים לא התייחס אליו בהחלטתו הקודמת. לפני שמגישים ראיה חדשה צריך לבחון לעומק את התיק הרפואי של התובע, את החלטת משרד הביטחון ואת חוות הדעת הקיימות בתיק.
לסיכום, מנגנון ה"ראיה החדשה" מאפשר למי שנפגע בשירות הצבאי לפתוח את התיק מחדש בכל זמן שהוא, אולם יש להשתמש במנגנון הזה בצורה מדויקת כדי שיהיה יעיל וייטיב עם התובע.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד שירן צמח עוסקת בדיני צבא וביטחון • ynet הוא שותף באתר פסקדין