1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע ביטל לאחרונה הליך פשיטת רגל של בעל עסק למכירת פסולת מתכות שנקלע לחובות של כ-20 מיליון שקל לאחר שהורשע בהגשת חשבוניות פיקטיביות והעלמת מס. השופט גיל דניאל קבע לאדם שצבר את החובות במרמה ובחוסר תום לב אין זכות לנהל הליך שיסייע לו לזכות בהפטר.
לאחר שהחייב בן ה-66 פתח בהליך הוגשו נגדו תביעות חוב של כ-20 מיליון שקל, מתוכם כ-15.8 מיליון שקל למס הכנסה. 2.7 מיליון שקל מהחובות למס הכנסה הם חוב בדין קדימה (כלומר, חוב שיש לכסות לפני כל שאר החובות). הנכס המשמעותי היחיד שיש לחייב הוא חצי מזכויות במשק במושב שדה עוזיהו ששוויין כ-1.6 מיליון שקל.
החייב והמנהל המיוחד הציעו לבית המשפט מתווה להסדר עם הנושים, שלפיו בנו של החייב ירכוש את זכויותיו במשק תמורת שני מיליון שקל, ומס הכנסה יוותר על חלק מהחוב שלו בדין קדימה כדי לאפשר לנושים אחרים, בהם המועצה האזורית באר טוביה ורשות מקרקעי ישראל, לקבל חלק מהכספים. זאת, על רקע העובדה שהם מתנים את העברת הזכויות בתשלום החובות כלפיהם.
עו"ד איתן פישמןעו"ד איתן פישמן
אבל מס הכנסה דחה את ההצעה תוך שהדגיש כי החובות כלפיו נוצרו בשל ביצוע עבירות מס, ולפיכך אין כל הצדקה לאפשר לחייב לנהל הליך פשיטת רגל. עוד צוין כי מס הכנסה ממילא הטיל עיקול על זכויותיו של החייב במשק.
השופט גיל דניאל החליט לבטל את ההליך. הוא ציין כי מדובר בחייב שהורשע בעבירות מס חמורות ואף נדון לעונש מאסר בגינן. "שעה שחובותיו העיקריים של החייב נוצרו בחוסר תום לב ובמרמה העולה כדי עבירה פלילית, ובשים לב לגובה החוב שנוצר בחוסר תום לב ביחס להיקף תביעות החוב, אזי לא יכולה להיות כל מחלוקת כי בהיבט יצירת החובות, ראוי לדחות בקשת החייב להכרזתו כפושט רגל".
בפסק הדין צוין כי גם במסגרת ההליך החייב לא דיווח בשקיפות על ההתנהלות הכלכלית שלו ולא הגיש דו"חות כנדרש. עניין נוסף שהכריע את הכף לטובת דחיית המתווה שהוצע הוא המסקנה שהוא לא יפיק כל תועלת לנושים. השופט הסביר שבנסיבות שבהן נוצרו החובות אין שום הצדקה לכפות על מס הכנסה את ההסדר למרות התנגדותו. מכאן, שממילא כל הסכום שיתקבל בקופת פשיטת הרגל ממכירת הזכויות של החייב במשק יגיע רק למס הכנסה.
לפיכך נקבע כי "אין טעם בניהול הליך כולל של פשיטת רגל, ויש לאפשר לנושים ובמיוחד למס הכנסה, לנהל הליכים פרטניים לצורך מימוש זכויות החייב בנכס".
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • המנהל המיוחד: עו"ד אייל עברון • שמות ב"כ המייצגים לא צוינו בהחלטה • עו"ד איתן פישמן עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין