מפעל פניציה ציפורי, היצרן היחידי בארץ שייצר זכוכית גולמית, בעיקר לשימושי בנייה (זכוכית שמותקנת בכל בניין משרדים ומגורים בארץ), נסגר לפני כשנה, אבל המכס על זכוכית גולמית מיובאת, שנועד להגן עליו ועל תוצרת הארץ, לא בוטל. מעבדי הזכוכית בישראל דורשים כעת לבטל בחוק ההסדרים את המכס של 12% שמייקר את עלויות הזכוכית ליצרני עיבוד הזכוכית המקומיים, ובהמשך מייקר את המוצר גם לקבלנים האחרים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, נאלצים מעבדי הזכוכית הישראלים להתחרות מול יבוא פטור ממכס של זכוכית מעובדת מטורקיה, שמאפשר לטורקים למכור בזול ומקשה על 50 מפעלי העיבוד המקומיים להתחרות מולם. היבוא האגרסיבי של זכוכית מטורקיה היה העילה לסגירת פניציה ציפורי, שלא הצליח להתמודד מול התחרות שלטענתו לא הייתה הוגנת.
1 צפייה בגלריה
מפעל פניציה
מפעל פניציה
מפעל פניציה
(צילום: גיל נחושתן)
הזכוכית הטורקית המעובדת מגיעה לישראל בפטור ממכס בהתאם להסכמי סחר עם מדינות האיחוד האירופי. כך, בשנים 2019-2015 יבוא הזכוכית המעובדת מטורקיה גדל בכ-%82, מכ-30 מיליון דולר בשנה לכ-54 מיליון דולר בשנה. נוצר מצב שבו היצרנים הישראלים גם קונים ביוקר חומר גלם לייצור זכוכית מעובדת (כולל 12% מכס), מה שבהכרח מעלה את מחירי מוצריהם. במקביל, הטורקים מציפים את השוק בזכוכית מוגמרת במחירים זולים יותר.
מפעלי הענף מזהירים כי המשך היבוא בתנאים האלה הוא סכנה ממשית למפעלי תעשיית הזכוכית ולעשרות אלפי העובדים המועסקים בהם. אילן אצבעוני, מנכ"ל א.ל.ק זכוכית מחוסמת בע"מ, אמר ל"ממון": "כיום החוק הישראלי מטה את השוק לטובת המוצרים המיובאים. המצב הזה גורם לכך שאנחנו מאבדים אלפי מקומות עבודה לטובת מדינות אחרות. כמו כן, בעקבות המחסור העולמי בזכוכית וסגירת המפעלים הישראליים, מתפתחת תלות בייצור הטורקי, מדינה שיחסינו איתה יודעים לא מעט עליות ומורדות. ביטול המכס על הזכוכית הגולמית יגדיל את היצע חומר הגלם בישראל ויפחית את מחירו במיוחד כעת, כשמחירי הדיור מזנקים".
היצרנים הישראלים פנו למשרד האוצר כבר לפני שנה, עם סגירת מפעל פניציה, אבל עד כה לא התקבל מענה לבקשתם.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בבחינה".