השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, דוד אמסלם, פנה היום רשמית לנציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ בתביעה לפטר לאלתר את מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בשבועות האחרונים מתנהל עימות מתוקשר בין השר אמסלם לבין מנהלת רשות החברות הממשלתיות. אמסלם טען שרוזנבוים אינה נשמעת להוראותיו ומתעמרת כביכול בעובדי הרשות, בעוד שהיא טוענת שכל משאת נפשו של השר אמסלם היא לבצע מינויים פסולים ופוליטיים של מקורבים לעשרות חברות ממשלתיות.
1 צפייה בגלריה
מכיל רוזנבוים, דודי אמסלם
מכיל רוזנבוים, דודי אמסלם
מכיל רוזנבוים, דודי אמסלם
(צילומים: יח"צ, רפי קוץ)
בעקבות העימות הקשה הוקפאו למעשה כל המינויים בחברות הממשלתיות, שבהן חסרים כ-300 דירקטורים ב-70 הדירקטוריונים של החברות ובחלק מהן אין כלל קוורום לכנס את מועצת המנהלים ולקבל החלטות.
בעקבות הוראת אמסלם לרוזנבוים שלא תפנה אליו יותר בשום עניין, היא פנתה בשבוע האחרון לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשה להופיע בפני מליאת הממשלה כדי להסביר לשרים עד כמה התנהגותו של אמסלם כלפיה גורמת לנזק חמור לעשרות החברות הממשלתיות, המנהלות כרבע טריליון שקל. הבוקר נערכה פגישה בין מנכ"ל רה"מ למנהלת רשות החברות, זאת לאחר פנייתה של מנהלת הרשות לראש הממשלה.
בפנייתו היום (א') לנציב שירות המדינה מסתמך השר אמסלם על שני סעיפים המאפשרים להפסיק את מינויה של מנהלת רשות החברות הממשלתיות בהתאם לחוק: קיומה של אי התאמה מובהקת לתפקיד וקיומו של משבר אמון חריף ומתמשך, או קיומם של חילוקי דעות מהותיים וממושכים בין נושא המשרה הבכיר לבין הממונים עליו, היוצרים מצב המונע תפקוד יעיל ותקין.
גורמים ממשלתיים בכירים, בהם ראשי משרד האוצר, מתנגדים להדחת רוזנבוים וטוענים שהיא מבצעת את תפקידה כראוי. בין השאר טען גורם בכיר במשרד האוצר, כי ההדחה קשורה במישרין להתנגדות רוזנבוים להדחה אחרת שיזמו השר דוד אמסלם ושר התקשורת שלמה קרעי, של יו"ר הדואר מישאל וקנין.
גם הדחה זו נועדה לפנות מקום למינוי מקורב של המדיחים ליו"ר הדואר, חברה המצויה כעת בתהליך הפרטה. גם מישאל וקנין נחשב למנהל מוכשר שקידם את הדואר והעביר אותו ממצב של הפסדים גדולים לרווח כספי ברבעון הקודם.
מיכל רוזנבוים, כמו מישאל וקנין, מונתה לתפקידה על ידי הממשלה הקודמת.
רוזנבוים מסרה בתגובה: "בפחות מארבעה חודשים מאז השר נכנס לתפקידו, זהו הניסיון השלישי בו הוא נוקט להדיח את מנהלת רשות החברות הממשלתיות, וזאת לאחר שבכהונה קודמת התעמת עם מנהל רשות החברות הקודם ועם דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.
"הרקע לפניות השר להדחה, הוא סירוב מנהלת רשות החברות להסכים לדרישות לא לגיטימיות, בעיקר בתחומי מינויים ושכר. בחוות דעת מפורטת, היועצת המשפטית לממשלה הבהירה כי הרשות פועלת כדין בעמידה עצמאית על כללי מנהל תקין.
"ניסיון לאיים על מנהלת הרשות לא ירפה את ידיה והיא נחושה להמשיך ולהפעיל את שיקול דעתה באופן עצמאי וללא מורא.
טענות השר נענו כבר והן ייענו שוב באופן ענייני במכתב מפורט לנציב שירות המדינה".