על רקע המאבק בינה לבין השר הממונה דודי אמסלם, מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים, פנתה היום (ד') בפנייה מאוד לא שגרתית לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשה להופיע בפני מליאת הממשלה ולתאר בפני השרים "את הנזקים העצומים הנגרמים לחברות הממשלתיות". זאת, עקב הודעות השר הממונה על החברות הממשלתיות, דודי אמסלם, הן לרוזנבוים והן ליועצת המשפטית לממשלה והמשנים שלה "לא לפנות אליו יותר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מכיל רוזנבוים, דודי אמסלם
מכיל רוזנבוים, דודי אמסלם
מיכל רוזנבוים, דודי אמסלם
(צילומים: יח"צ, רפי קוץ)
לדברי רוזנבוים, היא מבקשת להופיע בפני הממשלה בהתאם לחוק, המחייב אותה לייעץ לכלל ממשלת ישראל בנוגע למצב בחברות הממשלתיות. כפי שנודע, בשיחות סגורות ברשות ועם גורמים בכירים בממשלה אמרה רוזנבוים, כי אמסלם גורם כבר לנזקים של מאות מיליוני שקלים לחברות הממשלתיות ופוגע בפעילותן במניעת מינוי מאות דירקטורים לחברות הממשלתיות "כי הוא מבקש למנות מקורבים לא מוכשרים וחסרי כל ידע לדירקטוריונים".
לדברי רוזנבוים, במכתבה החריג לראש הממשלה, הודעת השר שאינו מוכן לעסוק בחברות הממשלתיות, לא לחתום על עניינים הקשורים בהן ולא לקבל אף החלטה הנוגעת לרשות – פוגעים באופן חמור בחברות הממשלתיות.
"הודעת השר מייצרת ואקום שלטוני הגורם נזקים כבדים לחברות הממשלתיות (70 במספר, ג.ל), המשרתות אינטרסים חיוניים של אזרחי המדינה, מחזיקות בנכסים בהיקף של כ-254 מיליארד שקל ומעסיקות עשרות אלפי עובדים. בנסיבות אלה, אבקש את התערבותו הדחופה של כבוד ראש הממשלה וכן אבקש להציג את הדברים בפני מליאת הממשלה".
רוזנבוים מציינת כי מאז שהשר אמסלם קיבל לאחריותו את רשות החברות הממשלתיות, "נתקלתי בשורה של דרישות מפורשות ומשתמעות מצדו של השר ואנשי לשכתו לפעול בעניינים שונים המצויים בסמכות הרשות בניגוד לשיקול דעת הרשות, וחמור מכך – בניגוד לאינטרס הציבורי ותוך סטיה מכללי מנהל ציבורי תקין, בעיקר בתחומי המינויים לתפקידים בכירים בחברות ממשלתיות, בניגוד לקריטריונים ותנאי סף מחייבים או שלא על בסיס מנגנון פומבי, תחרותי ושוויוני".
עוד מציינת מנהלת רשות החברות הממשלתיות, כי נתקלה בחודשים האחרונים "בדרישות לתת יד למהלכים להדחת נושאי משרה בחברות ממשלתיות (כמו יו"ר הדואר, מישאל וקנין, ג.ל) מבלי שיש לכך הצדקה עניינית ומקצועית ותוך פגיעה באינטרסים ציבוריים, ובדרישות לאפשר חלוקת בונוסים לעובדים בחברות הממשלתיות בניגוד לחוזרי רשות ובניגוד לאינטרס ציבורי ולהתנהלות עסקית מקובלת".
את העתק דרישתה להופיע בפני מליאת הממשלה העבירה רוזנבוים גם לשר אמסלם עצמו, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, ולשורת בכירים נוספים בשירות הממשלתי.
ההערכה בקרב גורמים ממשלתיים בכירים היא שראש הממשלה לא ייעתר לבקשה החריגה, שצפויה להוות פגיעה קשה בשר דוד אמסלם.
נזכיר כי השר הממונה על החברות הממשלתיות והשר לפיתוח אזורי, דודי אמסלם, נלחם בחודשים האחרונים מלחמת חורמה במנהלת הרשות, מיכל רוזנבוים, שמכהנת בתפקיד מזה קצת יותר משנה, וזאת משיבה מלחמה בכלים העומדים לרשותה. התוצאה: נזק עצום לחלק לא מבוטל מ-70 החברות המגלגלות מאות מיליארדי שקלים בשנה.
בחברות הממשלתיות חסרים כעת בדיוק 50% מהדירקטורים האמורים לכהן בהן - 310 מתוך 620 דירקטורים. בכ-10 חברות אף נוצר מצב שהדירקטוריונים לא יכולים להתכנס ולקבל החלטות גורליות לחברות משום שאין בהן כבר קוורום חוקי (מספיק חברים) לניהול ישיבות על פי חוק. הסיבה: אמסלם הורה להפסיק לחלוטין את תהליך מינוי הדירקטורים מתוך רשימת המועמדים הנכללים ב"נבחרת הדירקטורים".
את הקמת הנבחרת יזם לפני עשר שנים שר האוצר דאז, ח"כ יאיר לפיד, כיום יו"ר האופוזיציה. המטרה הייתה להפסיק את מחול מינויי הדירקטורים המקורבים פוליטית למפלגות השלטון ובעיקר את אלה שאינם כשירים כלל לכהן כדירקטורים. אמסלם מבקש כעת לבטל את הנבחרת כדי לאפשר מינוי דירקטורים ללא כל מגבלה של קרבה לשרים הממנים, וגם בלא מגבלת תואר שני ומומחיות בתחום פעילות החברה הממשלתית.
אולם, אמסלם לא מרוצה גם מקיומה של ועדת אישור המינויים הבכירים בחברות הממשלתיות, "ועדת השופטת דותן", ומבקש לפגוע גם בפעילותה, כפי שטוענים ברשות החברות הממשלתיות.