1 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים רגיל דרך המכס ולא דרך היציאה הצדדית להסעות
נוסעים יוצאים רגיל דרך המכס ולא דרך היציאה הצדדית להסעות
המסלול הירוק בנתב"ג
(צילום: חו"ל מהודר)
השעה 2:30 לפנות בוקר בשדה התעופה בן גוריון. בני משפחת לוי על ארבעת ילדיה הקטנים חזרו מחופשה בחו"ל עמוסים בחוויות, חלקן אפילו חיוביות. המזוודות מלאות במזכרות ומתנות למשפחה וחברים. נראה כאילו הכל הלך חלק, אבל אז הם הגיעו לשלב המכס. לא היה להם מושג שיש בכלל בעיה חוקית כלשהי עם המטען שהביאו. למה שאסור יהיה להביא מוניטור מצלמה לתינוק? מה הבעיה ברחפן פשוט שקנו בחנות צעצועים? מה מסוכן בכמה זרעים מעץ האתרוגים? אפילו על הצ'ק שההורים קיבלו מסבא לצורך פתיחת עסק עשו בעיות.
אם אתם חושבים שטיסה של 12 שעות עם ארבעה ילדים קטנים היא סיוט, נסו להתמודד עם המכס ב-2:30 לפנות בוקר. לא מומלץ בכלל. כדי להימנע מזה, צריך להכיר את המגבלות על הכנסת מוצרים לישראל. לא ניכנס כאן לכל החוקים, התקנות ותתי הסעיפים הקטנים, אבל ניסיתי לרכז עבורכם את עיקרי הדברים (סליחה מראש ממגדלי הדבורים שלא אפרט על סוגי הציוד לגידול דבורים שאסור להכניס לארץ).

200 דולר לאדם

הכלל פשוט – מותר להביא מוצרים בשווי של עד $200 לאדם שטס. אבל שימו לב לקאץ': מספר אנשים יכולים להביא ביחד חפצים שונים באותה מזוודה, אך הם לא יכולים להיות שותפים באותו מוצר. לדוגמה, בני זוג יכולים להביא באותה מזוודה שתי מזכרות שעולות $150 כל אחת, אבל אסור להם להביא יחד מוצר אחד ששווה $300.
לגבי מוצרי מזון, בנוסף למגבלה על הסכום, יש מגבלה של משקל. מותר קילו מכל סוג מזון ועד שלושה קילו לכל סוגי המזון יחד. רוצים בכל זאת להביא יותר? אפשר, אבל צריך להצהיר על כך ולשלם מכס. כמה? זה כבר תלוי בסוג המוצר. באתר רשות המיסים תמצאו רשימה "קצרה" של 512 סוגי מוצרים שלגבי כל אחד מהם יש חלוקה לפי מחיר המוצר.

מוצרים מיוחדים ללא הגבלת סכום

בגדים: לפי הכמות והסוג שמקובל להביא במטען יד.
משקאות משכרים: יין עד 2 ליטר, ומשקה משכר אחר עד 1 ליטר – לכל נכנס מגיל 18.
בשמים ומוצרי טיפוח על בסיס אלכוהול: עד 1/4 ליטר לאדם.
טבק: במשקל שאינו עולה על 250 גרם. אם מדובר בסיגריות – עד 200 סיגריות (פקט אחד) לכל נכנס מגיל 18. חשוב לשים לב שמעבר לכמות המותרת צריך לא רק לשלם מכס אלא גם שהחבילות יהיו מסומנות עם ההזהרות לפי חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, תשמ"ג-1983.

מוצרים שאסור להכניס ולהוציא

סמים – זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל חשוב לשים לב שהגדרת המונח "סמים מסוכנים" אינה אחידה בכל המדינות. לדוגמה הצמח גת (או קאת) שהוא חוקי בארץ ונמכר כמעט בכל שוק, נחשב באירופה לסם מסוכן וישראלים ישבו בכלא חודשים ארוכים בגלל כמה צמחי גת שלקחו במזוודה.
משחקי מזל – כל משחקי המזל אסורים בייבוא, גם אם זה לשימוש ביתי.
מוצרים מזויפים – כמו שעונים ובגדים שאינם מקוריים.
פורנוגרפיה – מכל סוג.

מוצרים שדורשים אישור מיוחד

רחפנים – הכנסת רחפן דורשת שני אישורים: אחד של משרד התקשורת ואחד של משרד התחבורה-רשות שדות התעופה.
מוניטורים לתינוקות – צריך אישור ממשרד התקשורת.
צמחים מכל סוג (פירות, ירקות, עלים, זרעים) – צריך אישור ממשרד החקלאות, אישור הגנת הצומח.
קסדה, קורקינט או אופניים חשמליים – צריך אישור ממשרד התחבורה.

אה, כן, גם כסף

בכספים נכללים לא רק שטרות במזומן אלא גם צ'קים בנקאיים וכרטיסים נטענים. בנתב"ג מותר להעביר סך הכל 50 אלף שקל. במעבר טאבה הסכום הוא 12 אלף שקל, ובמעבר אלנבי 2,000 דינר. אגב, זה חל גם על משלוח בדואר (אם כי אני מאוד לא ממליץ לשלוח כספים בדואר). רוצים בכל זאת להכניס או להוציא כספים? יש למלא את "טופס מכס 84" ולשלוח אותו בפקס למוקד הארצי לאיסור הלבנת הון.
לסיכום, במדינתנו עשירת הרגולציה יש הרבה חוקים ותקנות על הבאת מוצרים לארץ. במסגרת מדריך קצר זה לא יכולתי להיכנס לכל הפרטים וניסיתי להביא בפניכם את המקרים המרכזיים. זכרו שתמיד כדאי לברר לפני מה מותר ומה אסור.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד רוני מרטן עוסק במשפט פלילי, עבירות סמים, צווארון לבן והלבנת הון • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין