1 צפייה בגלריה
בני זוג מתווכחים
בני זוג מתווכחים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בחיפה הפחית לאחרונה את דמי המזונות שמשלם אב גרוש לאשתו על בתו בת ה-16 מ-1,400 שקל בחודש ל-250 שקל, משום שהיא עברה לגור איתו. השופטת אלה מירז סירבה לבטל את המזונות לחלוטין כדי שלא לפגוע ביכולת של האם לבלות עם בתה זמן איכות.
בהסכם הגירושים נקבע כי האחריות ההורית על שני הילדים – בת ובן – תהיה אצל האם, והאב ישלם לכל אחד 1,400 שקל עבור מזונות והוצאות מגורים. כשנתיים לאחר מכן חל קרע ביחסים בין הבת לבין האם, והיא עברה לגור אצל אבא שלה. בעקבות זאת הגיש האב תביעה לביטול מזונותיה. במסגרת הדיונים בתביעה הועברה האחריות ההורית על הבת לאב והוחלט להפחית את המזונות שלה ל-600 שקל עד להכרעה בתביעה.
הטענה המרכזית של האב הייתה כי בעקבות המעבר הוא נושא בהוצאות של בתו באופן ישיר. עוד הוא ציין כי האם נהנית מקצבת הילדים שמשולמת עבורה מביטוח לאומי ושמצבה הכלכלי השתפר כיוון שהיא מקבלת מענקים שנתיים מהעבודה וסיוע של 1,170 שקל בחודש לשכר דירה ממשרד השיכון. במצב הזה, הוא טען שזה לא הוגן להמשיך לחייב אותו במזונות עבור בתו.
האם התנגדה לביטול המזונות וטענה שהאב הוא זה שהחליט בהסכם הגירושים על סכום שיוכל לעמוד בו. לדבריה כשהיא מתראה עם בתה היא משלמת עבור הנסיעות ועבור בילויים משותפים. מעבר לכך, לדבריה, היא עדיין ממשיכה לשלם עבור ביגוד, מוצרי טיפוח וחשבונות סלולרי, ונותנת לה דמי כיס של 150 שקל לחודש. לדבריה היא מרוויחה פחות מ-6,000 שקל ואילו האב משתכר יותר מ-10,000 שקל.
עו"ד מיה רשל ארבלעו"ד מיה רשל ארבל
השופטת אלה מירז קבעה כי המעבר של הבת לאב הוא "שינוי משמעותי בחלוקת זמני השהות, היורד לשורשו של עניין, ואף מהווה משום היפוך מוחלט של היוצרות".
משכך נקבע שיש הצדקה לבחון מחדש את תשלומי המזונות בהתאם לפערי ההשתכרות בין ההורים, זמני השהות וההוצאות של הילדה. לאחר בחינת הפרמטרים השונים היא החליטה שהמזונות לא יבוטלו אלא יופחתו ל-250 שקל בחודש.
היא הסבירה שלקחה בחשבון שהכנסות האם גבוהות יותר משהצהירה, שהיא הסתירה את הסיוע המשמעותי בשכר הדירה, ושבניגוד לטענתה היא לא נושאת ברוב הוצאות הילדה. כמו כן, היא ציינה שנתנה משקל לכך שהאב מקיים הסדרי שהות עם בנו כולל לינה, ואילו הבת לא ישנה את אצל האם.
מצד השני צוין בפסק הדין שסכום המזונות המקורי היה נמוך מלכתחילה. כמו כן, השופטת סברה שיש לעודד את המשך הבילויים המשותפים ולשמר את היכולת שלה לפנק את בתה בזמן המפגשים אפילו שיש להם "תג מחיר".
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד גילי עמיאל ברזני • ב"כ האם: עו"ד גבי ברנדס • עו"ד מיה רשל ארבל עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין