1 צפייה בגלריה
הדר מוכתר
הדר מוכתר
הדר מוכתר
(צילום: סטס קופולו)
אבא מוכתר מימן רכישת דירה, שנרשמה על שם בתו הדר. שכר הדירה המשולם על ידי הדיירים מועבר לאבא. האתרים, העיתונים ותוכניות האירוח גועשים ורועשים. נדמה שמעולם לא דנו המונים כל כך בהיבטי המס של דירה קטנה כל כך (57 מ"ר, לפי הפרסומים). הדר מוכתר פרצה למרכז העניין הציבורי באנרגיה ללא גבול, וחבל יהיה אם היא תיפול מהסיבות הלא נכונות. עניין הדירה הוא במובהק סיבה לא נכונה, גם אם מאות טוקבקיסטים שמתיימרים להיות "מומחי מס" כתבו אחרת.
סיפור הדירה של הדר מוכתר נפל לידי מבקריה כפרי בשל. עיתונאים - אפילו אלה מביניהם העוסקים בעיתונות כלכלית - פירשו, משל היו יועצי מס ופקידי מס, את פעולות המשפחה ואפילו פורסם שרשות המסים מעורבת גם היא.
עניין זהה לפרשת דירת מוכתר נבחן בבית המשפט העליון כבר לפני שנים רבות, וההלכה שנקבעה שם לא נס ליחה. היא מהווה חלק מדברי ההסבר העדכניים של רשות המסים ונלמדת בכל ספרי הלימוד בקורסים בדיני מס בבית הספר למשפטים וראיית חשבון. באותו מקרה נדרש העליון (ע"א 320/70) לדון בעניינו של אבינועם זהבי. הוא קיבל במתנה בעלות בשליש בית דירות שנרשם על שמו מדודתו מאשה מוטולינסקי. המתנה הייתה כפופה לתנאי שלפיו כל עוד היא בחיים – הזכות והשליטה על כל ההכנסות מאותו בניין תישארנה בידה.
פקיד השומה טען שאת ההכנסות יש לזקוף לצרכי מס למר זהבי, הגם שהוא לא היה זכאי להן וגם לא קיבל אותן בפועל. העליון קבע כי הסכם שעל פיו הנכס ניתן לאדם במתנה, מבלי שניתנת לו הזכות לשכר דירה (אלא לאחר מות המעניק) הוא "הסכם חוקי וכשר מכל הבחינות" ואת המס על שכר הדירה צריך לשלם מי שמקבל את שכר הדירה.
עו"ד משה ליןעו"ד משה ליןאיציק סנדיק
אשר על כן, בנסיבות המתוארות, הדר מוכתר שהיא בעלת הדירה כדין על פי הסכם חוקי וכשר מכל הבחינות, היא ולא אבא שלה, חייבת בתשלום מס הרכישה (אך בהתחשב בשווי הדירה יש פטור ממס). היא גם לא חייבת במס על שכר הדירה. ככל שיש לשלם מס, על פי הלכת העליון החייב הוא אבא שלה.
הסדרים מעין אלה, שלפיהם הבעלות נרשמת על שם הדור הצעיר והזכות ליהנות מדמי השכירות נשארת אצל מעניק המתנה, אינם נדירים ואפילו מקובלים בניואנסים שונים ולצרכים שונים. הדין בענייני מס רואה את הבעלות בנכס כזכות נפרדת מהזכות לקבל רווחים. מוכתר קיבלה הזכות בנכס ולא את הזכות לרווחים. כך למשל, מעת לעת כאשר יש שמועות על הטלת מס ירושה (שלא מוטל), מועברים נכסים לדור הצעיר, כאשר הדור הוותיק משאיר בידיו את הזכות לרווחים באופן חוקי וכשר מכל הבחינות.
מאחר שהעליון קבע שאין דופי בסידור הדברים באופן שבו הוסדר עניין דירת מוכתר, ל"חקירה" של רשות המסים אין משמעות. ספק אם יש אמת בפרסום כי נפתחה חקירה או שמא מדובר בפייק ניוז.
בראיונות בתקשורת לגבי הדירה, ציינה מוכתר את כל הנתונים שמראים כי אין כל דופי חוקי בהתנהלות משפחתה. מעציב היה לראות את המבטים של יושבי הפאנלים, המומחים בעיני עצמם, המלומדים שאינם מלומדים, המרחמים כביכול, עם העצות הפטרוניות בסגנון "אל תמשיכי את רק מסבכת את עצמך ואת אבא מוכתר". מה שנקרא, גיבורים על ילדות.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד משה לין עוסק בדיני מקרקעין • ynet הוא שותף באתר פסקדין